شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آیا انسان، خداوندِ ساخته دست خویش را خواهد پرستید؟

 

الون ماسک، بنیانگذار شرکت تسلا و پروژه‌های بلند پروازانه‌ای چون اسپیس ایکس، تسلا، هایپر لوپ، سولار سیتی و اُپن اِی آی،  طی سخنانی، مخالفت خود را با ساخت «خدای هوش مصنوعی» که مردم آن را خواهند پرستید اعلام کرد.

به گزارش ایندیپندنت، این واکنش الون ماسک، به مقاله‌ای از آنتونی لاواندوفسکی، بنیانگذار موسسه‌ای مذهبی و غیر‌انتفاعی است که هدف خود را خلق آن چه که او «مغز خداوند» (God Head) نامیده و اعلام کرده که مردم تا سال ۲۰۴۵ این خداوند را خواهند پرستید.

 

 

ماسک تاکید کرده است که نام لاواندوفسکی، می‌بایست از لیست افرادی که در زمینه هوش مصنوعی فعالیت می‌کنند، حذف شود.

بر اساس گزارش وبسایت وایرد (Wired)، لاواندوفسکی، که پیش از این بر روی پروژه خودروهای بدون سرنشین شرکت(اوبر) کار می‌کرد، در سال ۲۰۱۵ این موسسه غیر انتفاعی را با نام «مسیر آینده» (Way of the future) بنیان گذاشته است.

در اساسنامه این موسسه هدف آن این‌گونه ذکر شده است: « توسعه ، ترویج و تحقق بخشیدن به یک مغز الهی بر اساس هوش مصنوعی و درک و پرستش این مغز، که به ایجاد جامعه‌ای بهتر یاری خواهد رساند.»

الون ماسک در صفحه شخصی توئیتر خود با انتشار مقاله‌ای در این خصوص از وبسایت «ونچر بیت» (Venture Beat)، که به بحث در خصوص احتمال بوقوع پیوستن این خداوند مجازی تا سال ۲۰۲۴، که توسط انسان‌ها پرستش خواهد شد و کتاب مقدس خود را خواهد نوشت، مخالفت خود را با آن اعلام کرده است.

در این مقاله آمده است: «این موضوع نه تنها امکان‌پذیر است، بلکه احتمال آن بسیار زیاد است، چرا که انسان‌ها عمدتا به چیزهایی که به نظر قوی‌تر از آن‌ها هستند، اعتماد کرده و از آن‌ها پیروی می‌کنند. این اعتماد و پذیرش را امروزه می‌توان در اطاعت بدون پرسش انسان از سیستم‌های ناوبری خودروها (GPS) و یا جستجو در گوگل و پذیرش نتایج آن مشاهده کرد.

 

کارشناسان پیش‌بینی می کنند که ظرف ۴۵ سال آینده، هوش مصنوعی در تمامی زمینه‌ها بهتر از انسان عمل کرده و از انسان پیشی خواهد گرفت و این احتمال وجود خواهد داشت که بسیاری از ما برای انجام کارهای خود به راهنمایی‌های آن گوش کنیم و به پیشنهادات و توصیه‌های آن اعتماد کرده و عمل کنیم.

وینس لینچ، بنیانگذار شرکت هوش مصنوعی ونچر بیت (Venture Beat)، می‌گوید: «آموزش تعلیمات مذهبی به انسان‌ها، مشابه روش انتقال دانش بشر به ماشین‌ها و دستگاه‌های هوشمند است. تکرار پیوسته بسیاری از نمونه‌ها و مفاهیمی که علاقمند هستید تا دستگاه بیاموزد.»

 

 

او افزود: «مفهوم آموزش دادن به یک ماشین برای یادگیری و سپس انتقال آموزه ها برای تعلیم انسان، تفاوت چندانی با مفهوم تثلیث مقدس مسیحیت ( پدر، پسر و روح‌القدس) و یا دستیابی به روشن‌فکری ذهنی، که با یادگیری آموزه‌های فراوان به دست می‌آید و سپس آموزش آن به دیگران، ندارد.

ماسک تا کنون در موارد بسیاری، در ارتباط با خطرات بالقوه هوش مصنوعی صحبت کرده است.

تابستان امسال او از هوش مصنوعی به عنوان «خطری اساسی برای تمدن بشری» یاد کرد و از تمامی شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، خواست تا برای اطمینان از این‌که ناخواسته چیزی خطرناک را تولید نکنند، سرعت تحقیقات خود را کاهش دهند.

با این وجود چهره‌های برجسته دیگری، همچون، ری کورزویل، مدیر مهندسی شرکت گوگل بر این باورند که ماشین‌ها، زندگی ما را بهبود می‌بخشند و در تبدیل شدن ما به انسان‌هایی بهتر یاری خواهند رساند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More