شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آیا هویت بنکسی، هنرمند گرافیتی اسرارآمیز، آشکار شده است؟

 

کلیفورد جوزف پرایس، دی جی و آهنگساز بریتانیایی که بیشتر با نام حرفه‌ای گولدی  Goldie  شناخته می‌شود، ممکن است تصادفاً هویت یکی از بزرگترین واسرارآمیزترین هنرمندان معاصر، یعنی  بنکسی Banksy را فاش کرده باشد. بنکسی نام مستعار هنرمند گرافیتی فعال و منتقد سیاسی، کارگردان و نقاش بریتانیایی است.

 

کلیفورد جوزف پرایس  دی جی و آهنگساز بریتانیایی
 

به گزارش خبر گزاری سی‌ان‌ان، در یک نشست هفتگی  در برنامه ی Scroobius Pip’s با موضوع دیوارنگاری (گرافیتی)، گلدی در حالی که به آثار شاخص گرافیتی اشاره می‌کرد- با وجود آنکه این هنر چندان خوش‌نام نیست- و درباره اینکه چگونه دنیای هنر آثار  بنکسی و نقاشی‌های دیواری او را  نقد می‌کند، به شخصی ناشناس به نام  "رابرت" اشاره کرد.  به نظر می‌رسد مردی که در پشت این نام قرار دارد، دوست نزدیک گلدی و عضو گروه  مَسیو اَتک Massive Attack، رابرت دل‌نجا Robert Del Naja باشد.

 

رابرت دل نجا

رابرت دل نجا

 

دل‌نجا، یکی از اعضای بنیان‌گذار گروه  Trip hop group  «ترفند جست‌وجو»، خود هنرمند تحسین‌برانگیزی است؛ پیشتر بنکسی ادعا کرده بود که در گذشته، دل‌نجا الهام‌بخش آثارش بوده است. شهرت و اعتبار مرموز بکنسی، که به  دو دهه اخیر بازمی‌گردد، ممکن است با فاش‌شدن هویت حقیقی هنرمند یا هنرمندان پشت پرده از میان برود؛ چرا که بنکسی همواره برای ناشناس ماندن هویتش، به‌شدت تلاش کرده است. شاید به همین دلیل بود که گلدی بلافاصله پس از نام بردن از رابرت، موضوع را به‌طور ناگهانی متوقف کرد.

رابرت دل‌نجا پیش از آنکه دل‌نجا به فعالیت در باند  مَسیو اَتک  بپردازد، در دهه ۸۰ با گلدی  به‌عنوان  هنرمند گرافیتی، همکاری داشتند. باند مَسیو اَتک تاکنون  جوایز متعددی در کارنامه‌ی خود دارد و دو مرتبه نیز در فهرست ۵۰۰ ترانه برتر تمام زمان‌ها ـ یکی از شماره‌های ویژهٔ مجلهٔ رولینگ استون که  ۹ دسامبر ۲۰۰۴ منتشر شد- نام برده شده است.

ماه گذشته جدیدترین اثر هنری بنکسی که الهام‌گرفته از برگزیت  Brexit است، پیدا شد. دیوارنگاره‌ای که یک آهنگر را در حال خراب کردن یکی از ستاره‌های نشان پرچم اتحادیه اروپا به تصویر کشیده است. اثری که  شبانه در ساختمان Castle Amusements در نزدیکی ترمینال کشتی‌های مسافر بری شهر دُووِر، که انگلستان را با سرزمین اصلی اروپا متصل می کند، ظاهر شد. این نقاشی دیواری که ازسوی نمایندگان بنکسی مورد تأیید قرار گرفته است، به‌عنوان یک اثر حقیقی و بی‌نظیر، نقطه‌نظر او را در مورد برگزیت Brexit  و خروج انگلستان از اتحادیه اروپا  نشان می‌دهد. براساس وب‌سایت اتحادیه اروپا، ستارگان پرچم به نشان از آرمان‌های وحدت، همبستگی و هماهنگی میان مردم اروپا در کنار یکدیگر ایستاده‌اند.

 

چندی پیش، همزمان با انتخابات مجلس بریتانیا، بنکسی به رأی‌دهندگان در شهر بریستول و اطراف آن، در صورتی‌که روز هشتم ژوئن به هر جناحی غیر از حزب محافظه‌کار رأی بدهند، پیشنهاد ارسال هدیه‌ی رایگان یک نسخه‌ی محدود چاپی از آثارش را داده بود. او این پیشنهاد را در وب‌سایت شخصی خود این‌گونه ارائه داده بود :

«صرفاً یک تصویر از رأی خود در روز رأی‌گیری ارسال کنید که نشان دهد به هر کاندیدایی، غیر از حزب محافظه‌کار حاکم رأی داده‌اید، تا این هدیه رایگان برای شما ارسال شود».

 


 

اما شیرین‌کاری بنکسی توجه پلیس، کمیسیون انتخابات و نمایندگان مجلس را به خود جلب کرد و جنجال‌برانگیز شد؛ چرا که می‌توانست نتایج را در شش حوزه انتخاباتی تغییر دهد.

ساعاتی بعد، پلیس منطقه آوُن و سامِرسِت AVON & SAMERSET POLICE در توئیتی نوشت:  «طبق قانون نمایندگان مردم در سال ۱۹۸۳، قبول یا پذیرش هدیه یا هر چیز مشابه آن در برابر رأی دادن  برای رأی‌دهندگان، یک جرم جنایی محسوب می‌شود و فردی که به پیشنهاد برای دریافت هدیه پاسخ مثبت بدهد، تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرد». 

پس از آنکه پلیس اعلام تحقیق و بررسی کرد،  پیام دیگری در وب‌سایت  بنکسی منتشر شد، مبنی‌بر لغو ارسال هدیه برای رأی‌دهندگان.

برخی آثار بنکسی را طعنه‌آمیز و هجویه‌هایش را خرابکارانه می‌دانند. اما هنر او آمیزه‌ای از طنز سیاه و گرافیتی است که با تکنیک ویژه‌ای خلق می‌شود. آثار او با محتوای سیاسی و اجتماعی در خیابان‌ها، دیوارها، و پل‌ها در شهرهای مختلف دنیا نمایان است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More