شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

استقبال تهرانی ها از اهدای جسد برای کالبدشناسی آموزشی

 

استقبال تهرانی‌ها از  اهدای جسد به پزشکی قانونی به بیش از ۱۲۰ نفر رسید.

مدیر اجرایی واحد فرآوری بافت و پیوند نسوج پزشکی قانونی ضمن اعلام این خبر گفت: "دانشگاه‌ها در ایران به منظور تشریح، سالانه به ۲۰۰ تا ۳۰۰ جسد نیاز دارند".

امین رادمنش خاطر نشان کرد: "قرار است که یک بانک اطلاعاتی، حدود سه الی چهار هزار نفر از افرادی که تمایل به اهدا دارند را تهیه کرده و هر سال نیز حدود ۲۰۰ نفر به این افراد اضافه شوند".

وی افزود: "پیش بینی می‌شود، در سال ۱۵۰ ، ۲۰۰ جسد در اختیار دانشگاه‌‌ها قرار دهیم".

به گزارش ایلنا، امین رادمنش گفت: "اقبال مردم نسبت به این موضوع خیلی خوب بوده و تقریبا از همه شهرهای ایران درخواست داشتیم، البته در شهرهای بزرگ مانند تهران، مشهد و تبریز درخواست‌ها بیشتر بوده، اما هنوز تا نیاز اصلی‌مان فاصله زیادى داریم".

وی  اظهار داشت : "در گذشته، دانشگاه‌ها هر کدام جداگانه نیاز خود را برطرف می‌کردند و البته بسیاری از دانشگاه‌ها اهداکننده‌ای نداشتند و دست‌شان خالی بود و منتظر کمک از سازمان پزشکی قانونی بودند.

به گفته امین رادمنش،  براس آماده‌سازی اجساد برای تشریح به  ۳ الی ۶ ماه زمان نیاز است که بعد از آماده‌سازی، اجساد به مدت یک یا دو ترم تحصیلی در اختیار دانشگاه‌ها قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه از اجساد افراد بی‌خانمان و بی‌هویت نمی‌توان برای تشریح استفاده کرد، تصریح کرد: "یک جسد باید سالم باشد و بسیاری از این افراد بی‌هویت به دلیل اینکه با تاخیر تحویل پزشکی قانونی می‌شدند، اجسادشان فاسد ‌شده و قابل استفاده  نیست.

وی در پایان گفت: "از این اجساد حداکثر به مدت یک و نیم تا دو سال می توان استفاده کرد و پس از آن نیز در صورتی که خانواده تمایل داشته باشد، جسد به آن‌ها تحویل داده می‌شود، در غیراینصورت اجساد در آرامستان‌های عمومی دفن شده و محل دفن به خانواده‌ها اطلاع داده می‌شود".

رادمنش ضمن اشاره به اینکه ممکن است برخی از دانشگاه‌ها در قبال اهدای جسد کمک‌های جزئی به خانواده‌های متوفی ‌کرده باشند، تاکید کرد که این کمک‌ها  صرفاً در حد مبلغ ناچیزى بوده است.

در ماه‌های گذشته که ماجرای خرید و فروش جسد  به یکی از موضوعات داغ رسانه‌های ایران تبدیل شده بود، رئیس سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد: "تمامی اجسادی که تشریح می شود رایگان در اختیار دانشگاه‌ها قرار می‌گیرد، و اجساد به‌هیچ‌وجه خرید و فروش نمی‌شود".

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More