شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اعتراض پلاسکونشینان به روز چهارم رسید

 

کسبه پلاسکو در چهارمین روز اعتصاب خود با تجمع مقابل محل ساختمان فرو ریخته پلاسکو، بار دیگر خواهان رسیدگی به این پرونده شدند.

به گزارش ایسنا، مجتبی علیزاده رئیس اتحادیه پیراهن‌دوزان با اشاره به اینکه امروز (سه‌شنبه) کسبه مقابل محل ساختمان فروریخته پلاسکو جمع شده و اعتراض کرده‌اند، گفت: «طی روزهای اخیر کسبه پلاسکو مقابل شهرداری منطقه، بنیاد مستضعفان و دادستانی جمع شده و اعتراض خود را نسبت به وضعیت موجود اعلام کرده‌اند، چراکه هنوز تکلیف ساخت ساختمان جدید مشخص نیست و همچنین حتی یک نفر از کسبه پلاسکو هم موفق به دریافت وام از سوی بانک‌های مختلف نشده‌اند».
علیزاده در خصوص آخرین وضعیت کسبه پلاسکو و دلیل تجمعات چهار روزه این افراد اظهار کرد: «طی ماه‌های گذشته بسیاری از وعده‌های کوچکی که به پلاسکونشینان داده شده بود عملیاتی نشد و اکنون کسبه نگران هستند که در آینده نیز وعده‌های مهم‌تری مانند ساخت مجدد این مرکز عملیاتی نشود».
رئیس اتحادیه پیراهن‌دوزان درباره اعطای وام به کاسبان پلاسکو گفت: «در گذشته اینگونه اعلام شده بود که وام‌ها سودی ۹ درصدی خواهند داشت اما اکنون این رقم به ۱۸ درصد رسیده است».
او در ادامه تصریح کرد: « اکنون برای گرفتن وام از بانک‌ها بحث اجاره نامه مطرح شده است و با توجه به این که برخی کسبه هنوز در حال جابجایی هستند و بانک پارسیان تاکنون به هیچ یک از آنها اجاره نامه‌ای ارائه نکرده عملا امکانی برای دریافت وام وجود ندارد».
رییس اتحادیه پیراهن دوزان در عین حال به موضوع استمهال بدهی‌ها اشاره کرد و گفت: «در ارتباط با آنکه قرار بود مهلتی دو ساله برای پرداخت بدهی معوق بانکی واحدها در نظر گرفته شود هم اکنون برخی بانک‌ها مانند بانک مهر اقتصاد اینگونه اعلام می‌کنند که حتی از قوانین بانک مرکزی تبعیت نمی‌کنند. سایر بانک‌ها نیز برای مهلت در نظر گرفته شده سود در نظر می‌گیرند».

علیزاده یادآور شد: « اکنون قسط دوم مبلغ دو میلیون تومانی که قرار بود به عنوان بیمه بیکاری به این کسبه پرداخت شود واریز نشده و پرداخت آن به زمان تامین بودجه موکول شده است».
در اولین روز، معترضان به شهرداری منطقه ۱۲ مراجعه کرده و در روز دوم راهی بنیاد مستضعفان شده‌اند. پس از آن در مقابل دادستانی جمع شده و امروز هم در محل ساختمان فروریخته پلاسکو دورهم گرد آمده‌اند. بخشی از اعتراضات این کسبه به اظهارات اخیر معاون بنیاد مستضعفان باز می‌گردد که گفته بود: «اگرچه بحث مالکیت در پلاسکو عیان است اما بحث مربوط به صاحبان سرقفلی پلاسکو را مراجع قضایی مشخص خواهند کرد و هرچه مراجع قضایی و قانون تعیین کند بنیاد مستضعفان براساس آن وارد عمل خواهد شد».

در صبح روز پنجشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۵ طبقات هشتم و نهم این ساختمان که بیشتر شامل واحدهای تولیدی لباس بودند گرفتار آتش شد پس از گذشت ۳٫۵ ساعت از شروع آتش‌سوزی کل ساختمان به طور عمودی فرو ریخت. پس از مهار نسبی آتش در ساعات اولیه، تعدادی از مغازه‌داران این پاساژ برای خارج کردن کالاهای خود به داخل رفته بودند، همچنین تعداد قابل توجهی آتش‌نشان در هنگام ریزش ساختمان در ساختمان حضور داشتند.
بر اثر این حادثه ۲۳۵ نفر زخمی و ۲۲ نفر جان خود را از دست دادند که ۶ نفر از آن‌ها آتشنشانانی بودند که برای مهار آتش وارد ساختمان شده بودند.
حال با گذشت ۵ ماه از این اتفاق کسبه  پلاسکو به‌دلیل تأخیر در روند پیگیری، با تجمع در مناطق مختلف تهران خواستار رسیدگی به پرونده این ساختمان شده‌اند.

بر اساس گفته رییس اتحادیه پیراهن‌دوزان در گذشته اینگونه عنوان شده بود که در اردیبهشت‌ماه روند ساخت ساختمان پلاسکو آغاز می‌شود، اما پس از مدتی این موضوع به خردادماه موکول شد و اکنون براساس گفته‌ی معترضان، شهریورماه  را زمان ساخت پروژه اعلام کردند. کندی در روند ساخت و ساز پروژه موجب نگرانی صاحبان شد.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More