شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

  کسبه‌ی پلاسکو خواهان بازگشت به محل کار خود شدند

 

کسبه پلاسکو در میدان منیریه، مقابل دادستانی تهران، در تجمعی اعتراضی خواهان بازگشت به محل کار خود در واحدهایی از ساختمان پلاسکو هستند که بعد از حادثه پلاسکو در حدود ۵ ماه پیش، همچنان سالم است.

ساختمان پلاسکو، زمانی بلندترین ساختمان تهران بود و به‌عنوان یک نماد شاخص شهری به حساب می‌آمد. این ساختمان تجاری ۳۰دی‌ماه سال ۹۵، در آتش سوخت و ۵۶۰ واحد تجاری در آن نابود شد. حال پس از گذشت چند ماه، کسبه این ساختمان که ادعا می‌کنند که ۷۰  درصد از ساختمان پلاسکو از آسیب در امان مانده است، می‌خواهند به محل کارخود بازگردند، اما مانع آن‌ها شده‌اند.

 

 ساختمان پلاسکو بعد از حادثه

 

به گزارش خبرگزاری ایلنا، امروز دوشنبه، ۲۲ خرداد، معترضان با نشان‌دادن برگه نظام‌مهندسی، از مسؤولان می‌خواهند شرایطی را فراهم کنند تا بتوانند با ترمیم واحدهایی که بعد از حادثه آسیب جزئی دیده‌اند، به محل کسب و کار خود بازگردند.
به گفته یکی از تجمع‌کنندگان،«طبق گزارش سازمان نظام‌مهندسی، تأسیسات در این بخش آسیب دیده است و نیاز به بازسازی دارد».
یکی از کسبه مدعی است که با تعمیراتی جزئی می‌توان این ساختمان را دوباره احیا کرد، در نتیجه نیازی به دوباره ساختن آن نیست. او در ادامه تأکید می‌کند: «طبق نامه سازمان نظام‌مهندسی، ۲۵۸ واحد از ساختمان پلاسکو در حادثه آسیب ندیده است، اما تعلل بنیاد مستضعفان موجب شده کسب‌وکار در این ساختمان تعطیل شود».

 

نامه سازمان نظام‌مهندسی در مورد ساختمان پلاسکو

 

براساس گفته‌های کسبه قدیمی این ساختمان که امروز درمیان تجمع‌کنندگان حضور داشتند،  بنیاد مستضعفان که صاحب اصلی این ساختمان است تا کنون خلف وعده کرده و هیچ اقدام خاصی در این رابطه انجام نداده است.

براساس گفته‌های برخی کسبه ساختمان پلاسکو،  وسایل و اموال کسبه‌ای که واحدهای آنها سالم مانده است هنوزهم درواحدها موجود است که همین امر باعث دزدی‌های بسیاری در این ساختمان شده است. نبود همکاری مناسب میان اتحادیه پیراهن‌دوزان و کسبه، همچین وجود کارشناسانی که در این امر هیچ تخصصی ندارند، از مسائل پیش‌آمده پس از آتش سوزی است.

براساس گفته‌های همین گروه معترض از کسبه، ۲۸۶ واحد سالم در پلاسکو تعطیل شده است که این مسأله، حدود ۵ هزار تولیدکننده عامل را خانه‌نشین کرد‌ه‌است؛ این در حالی است که می‌توان با مقاوم‌سازی ساختمان، فعالیت دوباره را در پلاسکو از سر گرفت. آنها حتی حاضرند در بازسازی این ساختمان هزینه کنند، به‌شرطی که بنیاد مساعدت کند.
یکی از معترضان با انتقاد از عملکرد چندماهه برای سامان بخشیدن به شرایط کسبه پلاسکو خاطرنشان کرد: « طی گزارش سازمان نظام‌مهندسی، تأسیسات در این بخش آسیب دیده است و نیاز به بازسازی دارد. سه هزار و ۶۰۰ متر را پلمپ کرده‌اند و می‌خواهند بیش از هزار میلیارد سرقفلی را با تخریب، از بین ببرند و با این کار، شغل‌ها و فرصت‌های بسیاری را از بین می‌برند. پاساژ نور را برای فعالیت کسبه پیشنهاد داده‌اند؛ درحالی‌که این پاساژ به هیچ عنوان مناسب فعالیت تولیدی‌ها و واحدهای فروش پوشاک نیست».

پس از حادثه آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، در ۹ بهمن ماه طی حکمی، محمدتقی احمدی، رئیس دانشگاه تربیت مدرس را به ریاست «هیأت ویژه گزارش ملّی بررسی حادثه ساختمان پلاسکو» منصوب کرد و از او خواست تا ظرف دو ماه «گزارش ملّی» حادثه پلاسکو را منتشر کند.
نشست خبری هیأت تحقیق در مورد حادثه ساختمان پلاسکو، روز ۱۹ فرودین۱۳۹۶در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد. محمدتقی احمدی در این نشست عنوان کرد: «فروریختن ساختمان پلاسکو نمادی از قصور و ناکارآمدی بسیاری از دستگاه‌ها بود، قصور و کاستی‌هایی که چندین دهه بر یکدیگر انباشته شده بود. در این نشست اعضای هیأت ویژه گزارش ملی بررسی حادثه ساختمان پلاسکو، تشکیل نشدن تیم ایمنی در ساختار فرماندهی حادثه را به‌عنوان ضعف اساسی در فرماندهی حادثه در مقطع قبل از ریزش عنوان کردند. همچنین اعلام کردند که شهرداری تهران در اجرای کامل و به‌موقع بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری و تبصره آن کوتاهی داشته است».
براساس این گزارش، کسبه پلاسکو روز سه‌شنبه (۲۳خرداد) ساعت ۱۱ نیز قصد برگزاری تجمع دیگری را در مقابل ساختمان پلاسکو دارند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More