شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۲ اردیبهشت

افسردگی ۶۵ درصد کادر درمانی و افزایش آمار مرگ‌و‌میر ناشی از کرونا

 

به دستور دولت، کسب‌و‌کارها در تهران دوباره از سر گرفته شد، محدودیت‌های سفرهای بین‌استانی لغو، خیابان‌ها شلوغ و پرتردد شد. روزنامه جمهوری اسلامی از قول معاون وزیر بهداشت، از «بازگشت کرونا به سیر صعودی» خبر داده و روزنامه شهروند از شلوغی شهر گفته است.  

اولین روز آغاز فعالیت مشاغل در تهران به روایت روزنامه‌ها، شاهد افزایش بار ترافیکی، بالا رفتن تعداد خودروهای تک‌سرنشین، کلافگی مغازه‌داران از نبودِ مشتری و افزایش تعداد دستفروشان مترو بود.  

روزنامه ایران از حضور مردم در پاساژها گزارش داده و نوشته است «تهرانی‌ها با کرونا شطرنج بازی می‌کنند». در گزارش ایران، اشاره شده است که شهروندان به طرح فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند توجه چندانی ندارند و مشاغل پرخطری مثل آرایشگاه‌ها با پاسخ‌دهی تلفنی، مشتری می‌پذیرند. اما این معضل فقط پایتخت نیست.  

محمدرضا هاشمی، فرماندار مشهد، در گفت‌و‌گو با ایران گفته است متاسفانه پس از تبدیل فاصله‌گذاری اجتماعی به فاصله‌گذاری هوشمند، مردم به استفاده از ماسک در مناطق پرتردد و رعایت فاصله فیزیکی در مناطق حاشیه، به‌ویژه روستاهای پرجمعیت چسبیده به کلان‌شهر مشهد، کمتر توجه دارند.  

از آن‌سو، روزنامه آرمان ملی از افزایش خستگی و ترک کار پرستاران گزارش داده و در مورد افسردگی ۶۵ درصد کادر درمانی هشدار داده است. به گزارش آرمان ملی، مهم‌ترین دلیل افسردگی پرستاران نه مشقت کار، بلکه مشاهده روزانه مرگ بیماران جلوی چشمشان بوده است. یکی از این پرستاران به خبرنگار آرمان ملی گفته است: «بعد از مرگ بسیاری از همکارانم و دوست نزدیکم که با هم در بخش بیماران کرونایی کار می‌کردیم، کار کردن برایم خیلی سخت‌تر شده است.» 

به باور روانشناسان، دیدن مرگ یک انسان بیش از ۴۰ روز بر ذهن فرد تاثیر منفی می‌گذارد و مرگ روزانه مردم می‌تواند فرد را تا مرز افسردگی حاد پیش ببرد. ضمن این‌که اضطراب و ترس از ناقل بودن باعث می‌شود جرات رفتن به خانه را نداشته باشد.  

مینا منظوری، روانشناس، در همین مورد به آرمان ملی گفته است خدمات روانشناسی در چنین شرایطی بی‌فایده است. کادر درمانی بیمارستان‌ها وقتی می‌بینند علی‌رغم تلاش شبانه‌روزی‌شان، بر تعداد مبتلایان افزوده می‌شود دچار ناامیدی خواهند شد. به گفته این روانشناس، هیچ اقدام روانشناسی و مشاوره‌ای نمی‌تواند موثر باشد، به غیر از کاهش آمار از طریق قرنطینه خانگی.    

از میان خبرهای خارجی، تحلیلگران در حال گمانه‌زنی و تحلیل دلایل سفر ظریف‌اند. صلاح‌الدین هرسنی، کارشناس مسائل بین‌الملل، در یادداشتی در همدلی، نوشته است سفر ظریف قبل از آن‌که اهداف منطقه‌ای داشته باشد، اهداف فرامنطقه‌ای دارد. به نوشته هرسنی، اهداف فرامنطقه‌ای همان تلاش دیپلماتیک برای کاهش خصومت و منازعه در روابط تهران‌ـ‌واشینگتن است. از نگاه هرسنی، نتیجه این مذاکرات یا خروج ایران از سوریه خواهد بود یا واشینگتن رضایت خواهد داد که ایران در سوریه حضور داشته باشد، اما در سطحی دیگر.  

به باور هرسنی، دستگاه دیپلماسی ایران با هدف از‌سرگیری تلاش برای رسیدن تفاهم با واشینگتن، سفر به سوریه را ترتیب داده است که در صورت نتیجه‌بخش بودن، وزارت خارجه از پس یکی از بزرگ‌ترین آزمون‌های خود برآمده است.  

مرگ‌و‌میر در جامعه پزشکی به بیش از ۱۰۰ نفر رسید 

 

رحمت‌الله فضلی، از چهره‌های اصول‌گرا و عضو سابق شورای شهر تهران، به صدای اصلاحات گفته آمار مرگ‌و‌میر در جامعه پزشکی ایران به بیش از ۱۰۰ نفر رسیده است و چنین آماری در هیچ کشوری دیده نمی‌شود.  

به گفته فضلی، پزشکان ایران در میانه دی‌ماه با پدیده کرونا مواجه شدند اما پدافند غیرعامل در بهمن‌ماه وضعیت سفید اعلام کرد. فضلی همچنین به آماری که مسئولان اعلام می‌کنند، اطمینانی ندارد و یادآور شده است که سازمان بهداشت جهانی می‌گوید ۸۰ درصد مبتلایان کرونا علائم خفیف دارند و در منزل‌اند، در حالی‌که وزارت بهداشت هیچ اطلاعاتی از آن ۸۰ درصد ندارد، ضمن این‌که به‌دلیل کمبود امکانات، از آن دسته که مراجعه کرده‌اند نیز اغلب تستی گرفته نشده است. بنابراین، آمار وزارت بهداشت درباره نرخ ابتلا و فوتی جای تامل دارد.  

کرونا‌ـ‌بورس؛ فرصت شفافیت بنیادها 

 

آرمان ملی در گفت‌و‌گو با نعمت احمدی، حقوقدان، از او پرسیده است آیا پیشنهاد ورود بنیاد مستضعفان به بورس به شفافیت این نهاد منجر می‌شود؟ پاسخ احمدی منفی است. این حقوقدان معتقد است ورود نهادهایی مانند بنیاد مستضعفان به بورس کمکی به شفافیت نمی‌کند، چرا که تجربه شستا نشان داد در بورس، مالکانی جدید پدید می‌آیند که هیچ تسلطی بر مدیریت ندارند و شرکت‌ها به رویه و مدیریت سابق فعالیتشان ادامه می‌دهند.  

نعمت احمدی در ادامه افزوده است بسیاری از این نهادها که از مالیات معاف شده‌اند و حساب به دولت پس نمی‌دهند زمانی که به دستور آیت‌الله خمینی معاف شدند، بسیار کوچک بودند، در حالی‌که امروز به غول‌های اقتصادی تبدیل شده‌اند و باید راهکاری پیدا شود که زیر نظر نظام اقتصادی قرار گیرند.  

به باور احمدی، کرونا فرصتی است برای مطالبه شفافیت و نظارت بر این نهادها تا زیرمجموعه دولت قرار بگیرند. 

شهر شلوغ و بی‌اعتنا به کرونا  

 

به گزارش شهروند، بسیاری از عابران بی‌اعتنا سوار مترو می‌شوند، بدون ماسک و دستکش، از دستفروشان آبمیوه و بستنی می‌خرند. رستوران‌ها با چسباندن کاغذی پشت شیشه، برای «بیرون‌بری» آماده می‌شوند. این‌طور که شهروند نوشته است پس از یک دوره فاصله‌گذاری اجتماعی، هیچ مرزی میان مشاغل کم‌خطر و پرخطر نیست.  

در بازار تهران، دستفروشان بساط ماسک و نقاب پلاستیکی و دستکش پهن کرده‌اند و آجیل‌فروش‌ها کیسه‌کیسه تخمه دست مشتری می‌دهند. اما کاسبان از وضعیت راضی نیستند و یکی از آن‌ها می‌گوید این‌ها بیشترشان کسبه‌اند و از مشتری خبری نیست و کسب‌و‌کارشان خلوت است. 

به نوشته شهروند، در خیابان‌های مرکزی و تجاری تهران جای سوزن انداختن نیست. موج جدیدی از ترافیک شهری، خیابان‌های تهران را به پارکینگ بزرگی تبدیل کرده است. همچنین، به گزارش شهروند، دیروز دفاتر پیشخان دولت که سیم‌کارت می‌فروشند و سازمان هدفمندی یارانه‌ها مملو از جمعیت بوده است.  

تلاش اعراب برای جذب سوریه، خطری برای ایران 

 

گمانه‌زنی‌ها درباره اهداف سفر ظریف به سوریه ادامه دارد. حسین رویوران، کارشناس مسائل خاورمیانه، درباره چرایی سفر ظریف در این شرایط شیوع کرونا گفته است قطعا علت این سفر به تحولات منطقه بازمی‌گردد. به گفته این کارشناس مسائل خاورمیانه امنیت منطقه هدف گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق قرار گرفته است و مبارزه و مهار گروه‌های تکفیری نیازمند هماهنگی‌هایی است که نمی‌توان از طریق فضای مجازی صورت داد.  

پیرمحمد ملازهی، استاد روابط بین‌الملل، نیز در یادداشتی، به تلاش اعراب در جذب سوریه اشاره دارد و دلیل سفر ظریف در این شرایط خاص را این می‌داند که از سوریه تضمین بگیرد و از تداوم همکاری‌ها با سوریه اطمینان خاطر پیدا کند. به نوشته ملازهی، کشورهای غربی تلاش می‌کنند سوریه را به جهان عرب برگردانند و این خطری برای ایران محسوب می‌شود.  

نگرانی دیگر ایران در مورد ترکیه و پایگاه آمریکایی‌ها در سوریه است. با این‌که سخنگوی وزارت خارجه محور گفت‌و‌گوهای ظریف با بشار اسد را موضوع یمن و افغانستان اعلام کرده است، ملازهی برای ایران در موضوع افغانستان نقشی قائل نیست و گفته است در افغانستان مذاکرات بین طالبان و آمریکا انجام شده است و امکان عملیاتی شدن هم دارد و ایران نمی‌تواند در این موضوع نقشی ایفا کند.  

شبیخون سارقان به اپلیکیشن‌های آموزشی ساخت ایران 

 

آیا بسترهای مجازی آموزشی ساخت داخل امنیت کاربران را حفظ می‌کنند؟ این سوالی است که روزنامه ابتکار به دنبال انتشار خبرهایی از هک اطلاعات دانشجویان و دانش‌آموزان، مطرح کرده است.  

چند روزی از رونمایی بسترها و برنامه‌های مجازی داخلی برای آموزش نگذشته که کاربران گزارش دادند اطلاعاتشان هک شده است. خبر اول تکذیب شد اما سپس، وزارت بهداشت از شناسایی سارق سامانه آموزش مجازی در دانشگاه‌های علوم پزشکی خبر داد. 

این در حالی است که چندی قبل، خبر سرقت اطلاعات ۴۲ میلیون کاربر ایرانی در تلگرام طلایی اعلام شد که از اعتماد مردم به اپلیکیشن‌های داخلی بیش از پیش کاست. اکنون، به گزارش ابتکار، خبر هک سامانه‌های آموزشی دانشگاه‌ها، اطلاعات کامل وزارت علوم، سازمان امور دانشجویان به همراه هک مدارک هویتی دانشجویان خارج از کشور و اطلاعات ۹۵۰ هزار کاربر پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران به گوش می‌رسد.  

حالا این نگرانی وجود دارد که آیا چنین اتفاقی در انتظار اطلاعات کاربران «شاد»، سامانه آموزشی دانش‌آموزان، هم خواهد بود؟ 

روزنامه‌نگار
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More