شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۵ مهرماه

امروز جنگ خندق است و ترامپ ابوسفیان

 

در این روز آخر هفته، عابر پیاده‌ای که بر پیشخوان دکه‌ها، به روزنامه‌ها نگاهی می‌اندازد، یک‌باره با تیترهای سرخوشانه‌ای روبه‌رو می‌شود که انگار آمریکا در همه عرصه‌ها شکست خورده و از این به بعد، همه‌چیز بر وفق مراد است. مخالفت اعضای شورای امنیت با ترامپ بر سر برجام و آن خنده حضار در میانه سخنرانی مغرورانه ترامپ و درپی اینکه دولتش را بهترین دولت آمریکا دانست، این مجال را به سردبیران داده است تا تیترهای عجیب‌ و غریبی بسازند. ابتکار تیتر زده: «تنهای تنهای تنها»، اعتماد هم ذوق سینمایی به‌خرج داده و تیتر زده: «تنها در خانه».

اما عابر پیاده ما، کمی بیشتر که صفحه اول روزنامه‌ها را برانداز کند، تلخی روزگار را درمی‌یابد، آنجا که دلار آمریکا کم‌کم تا مرز بیست‌هزار تومان پیشروی کرده و روزنامه جهان صنعت نوشته است که «بازی دلار ادامه دارد» و یا تیتر مستاصل روزنامه آفتاب یزد که با فونت درشت نوشته: «روحانی نباز».

در این اوضاع قمردرعقرب، خوشا روزنامه‌های ورزشی که نه کاری به دلار دارند و نه ترامپ و همه هوش و حواسشان به دربی امروز و بازی استقلال و پرسپولیس است. روزنامه خبر ورزشی از قول هواداران سرخ و آبی تیتر زده: «بمیر و ببر».

 

امروز جنگ خندق است و ترامپ ابوسفیان

 

با اینکه انتظار می‌رفت کیهان سرآمد تیترهای ضدآمریکایی و ترامپ‌ستیز باشد، اما گویا حسین شریعتمداری، سردبیر روزنامه کیهان ترجیح داده است که عرصه را به رقبا واگذارد و به‌سراغ دلار برود و بازار ارز را گروگان فضای مجازی بداند. گزارش اصلی کیهان به گرانی شبانه دلار پس‌از تعطیلی بازار پرداخته است؛ اما یادداشت روز کیهان، چندان روزهای خوشی را پبیش‌بینی نمی‌کند. یادداشت کیهان وقایع صدر اسلام را به‌ خاطر خوانندگان معاصر روزنامه آورده و نوشته است که شباهت‌های بسیاری بین وضعیت فعلی ایران و جنگ خندق وجود دارد و حالا هم تمام دشمنان جمهوری اسلامی جمع شده‌اند تا با یک حمله، کار نظام را تمام کنند و مدل این حمله هم از همان نوعی است که شوروی را سرنگون کرد. کیهان حتی نوشته است که درست مثل همان جنگ خندق، نفوذی‌ها هم بین اهالی نظام هستند و عاقبت ترامپ را با ابوسفیان مقایسه کرده است: «آمریکایی‌ها به‌صراحت می‌گویند راهبرد ریگان دربرابر شوروی سابق را برای شکست‌دادن جمهوری اسلامی ایران اتخاذ کرده‌اند. خدایی که پوزه ابوسفیان را به‌خاک مالید، پوزه ترامپ را هم به‌خاک خواهد مالید، البته به شرط آنکه ما نیز مردانه برسر عهد و پیمان خود ایستاده باشیم.»

 

اعتراضات لاستیکی

 

چند روزی است که کامیون‌داران اعتصاب کرده‌اند و البته کمتر روزنامه‌ای مثل کلید در صفحه اول به این اعتصاب- که شاید به‌زودی خط قرمز شود- پرداخته است. آن‌طور که کلید گزارش داده است، کامیون‌داران به گرانی لاستیک اعتراض دارند. گویا با نوسانات دلار، هر جفت لاستیک کامیون به ۵میلیون تومان رسیده است. لاستیک دولتی یک‌میلیون تومانی هم به‌صورت نامحدود به رانندگان نورچشمی رسیده و آنها با فروختن لاستیک در بازار آزاد، به نان و نوایی رسیده‌اند. اعتصاب ادامه دارد و قیمت لاستیک هم پایین نمی‌آید.

 

روحانی نباز

 

گروه سیاسی روزنامه آفتاب به‌مناسبت نطق رییس جمهوری در سازمان‌ملل و آنچه این روزنامه آن را مقهور کردن ترامپ نامیده است، گزارشی نوشته درباره وضعیت روحانی و اینکه نباید از او ناامید شد و گوش به مخالفان و معاندان داخلی دولت کرد و گفته که ناامیدی از دولت روحانی تبعات بسیار وخیمی برای ایران دارد. آفتاب به مردم گوشزد کرده است که ترامپ به فکر مردم ایران نیست، چراکه اگر دوستدار ایرانی‌ها بود، تحریم‌ها را تشدید نمی‌کرد و عاقبت نتیجه گرفته که «روحانی امید اول و آخر است و در شرایط موجود، بازهم بهترین گزینه است؛ زیرا اگر فرد دیگری جز او بود، هیچ تضمینی وجود نداشت که کشور را به‌سمت مشکلات بیشتر سوق ندهد و با مواضعش شرایط را از وضعیت کنونی سخت‌تر نکند».

 

صف مردم مقابل کمیته امداد و خیریه‌ها

 

خبرنگار صدای اصلاحات از خراسان جنوبی و شهرستان بشرویه گزارش داده است که فقر در این استان که از خشکسالی هجده‌ساله رنج می‌برد و حالا با موج گرانی هم روبرو شده است، بیداد می‌کند. ادریس حسین‌زاده، از اعضای شورای شهرستان بشرویه، گفته است که وضعیت ناگوار اقتصادی به‌حدی است که مردم فقیر شهرستان جلوی کمیته امداد و خیریه‌ها صف بسته‌اند. بیشتر اهالی شهرستان کشاورزی می‌کردند که با خشکسالی، همه‌چیز ازبین رفته است و چندین شهر و روستای منطقه ورشکسته شده‌اند.

 

ازدواج از دسترس کودکان خارج می‌شود

 

عاقبت مجلس در چهارشنبه‌ای که گذشت، به یک‌فوریت طرح اصلاح قانون مدنی و منع ازدواج دختران زیر سیزده‌سال رای داد و روزنامه قانون با این عنوان که «ازدواج از دسترس کودکان خارج می‌شود»، گزارشی در این‌باره نوشته است. در قانون مدنی فعلی، ازدواج دختران زیر سیزده‌سال با اذن پدر، بلامانع است و همین اذنِ پدر، دخترفروشی را کاملا قانونی می‌کند.

از طرفی، بسیاری‌از مراجع قم هم با ازدواج دختران به‌محض بلوغ در نُه‌سالگی موافق‌اند، هرچند برخی از نمایندگان زنِ مجلس، عاقبت موفق شدند از مکارم شیرازی فتوایی در حرمت ازدواج کودکان بگیرند.

زهرا کهرام، مددکار اجتماعی و فعال حقوق کودک، در این‌باره و کوشش‌های فعالان مدنی به قانون گفته است: «ما دنبال این هستیم که ازدواج کودکان زیر سیزده‌سال به‌طور کلی ممنوع شود و کودکان بین سیزده تا هجده‌سال هم با اذن پدر و اجازه قانون، ازدواج کنند. این درحالی است که ما به‌عنوان مددکار بر این عقیده هستیم که باید ازدواج کودکان زیر هجده‌سال، به‌طورکلی ممنوع شود.»

 

دربی را پاس بداریم

 

امروز پرسپولیس و استقلال، دو تیم همشهری و تهرانی، شهرآورد سنتی‌شان را برگزار می‌کنند و همین بهانه‌ای شده است تا وصال روحانی، گزارش - یادداشتی در این‌باره بنویسد و با مقایسه این بازی با دربی دو تیم بوئنوس‌آیرسی در آرژانتین که در همین هفته برگزار شد و به‌خشونت کشید، آرزو کند دربی تهران به خوبی و خوشی برپا شود. وصال روحانی نوشته است:

«از هرسو به ماجراها نگاه کنیم، دربی تهران موجد اعتبار و قدرت برای فوتبال کشورمان بوده و حتی از دربی‌های کشوری و درون‌شهری عظیمی مثل ال‌کلاسیکو، دربی ایتالیا (اینتر با یوونتوس) و دربی یونان (المپیاکوس با پاناتینایکوس) عقب نمانده است و شک نکنید که به‌لحاظ تأثیرگذاری اجتماعی و سیاسی بر این دربی‌ها هم سایه انداخته است. با ایـن اوصاف، جا دارد که نه‌فقط امشب ورسیون جدید این دربی را گرامی داریم و آن را هرچه بهتر و محکم‌تر برگزار کنیم، بلکه با کم‌کردن حساسیت‌ها، اجازه بدهیم دو تیم فوتبال، هنری را که در چنته دارند، ارائه بدهند و همانی که هستند، باشند.»

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More