شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بازگشت حکم انفصال شهردار۴ کلانشهر پس از امضای تعهدنامه

 

حکم انفصال از خدمت شهردار چهار کلانشهر که به دلیل عدم همکاری در خصوص ارائه حساب های مالی صادر شده بود، پس از امضای تعهدنامه و همکاری از سوی دیوان محاسبات بازگردانده شد.

 

عادل آذر، رییس دیوان محاسبات در گفت و گویی با خبرگزاری مجلس شورای اسلامی در خصوص خبر انفصال از خدمت این  ۴ شهردار بدون نام بردن از آنها گفت: شهرداران برخی شهرداری های استان‌های مختلف در ارائه حساب های مالی همکاری نمی کردند که حکم انفصال این شهرداران از خدمت صادر شد اما پس از صدور حکم این افراد به دیوان محاسبات تعهد دادند و اعلام کردند که هر نوع اطلاعات و یا رمز حساب‌هایی که دیوان نیاز دارد در اختیار دیوان قرار می دهند و پس از تعهد به همکاری این شهرداران محکمه دیوان محاسبات این رأی را بازگرداند.

 

  • رئیس دیوان محاسبات از بسیاری از گزارش ها مطلع نمی شود

به گفته این مقام مسئول، رئیس دیوان محاسبات از بسیاری از گزارش‌ها مطلع نمی‌شود مگر اینکه دادخواست آن توسط دادستان تنظیم شود که این دادخواست به رئیس ارسال می‌شود و رئیس این دادخواست را به هیات های مستشاری ارسال می کند.
عادل آذر حسابرس دیوان محاسبات را در هنگام بررسی پرونده ها تام الاختیار خواند و  یادآور شد: حسابرس دیوان محاسبات این اختیار و استقلال تام را دارد که با تائید حسابرس کل و بدون اطلاع معاونت فنی دیوان مستقیما پرونده را به دادسرا ارجاع کند و نیازی به هماهنگی در آئین رسیدگی دیوان محاسبات پیش بینی نشده است.
به گفته رئیس دیوان محاسابات، در داخل دیوان محاسبات قانونگذار به نوعی نظامات رسیدگی و حسابرسی، دادسرا و مستشاری را تدوین و تنظیم کرده است که رعایت اصول حرفه ای و استقلال حرفه‌ای سیستماتیک اتفاق می افتد.

بر اساس گفته‌های آقای آذر، به هیچ وجه رییس دیوان محاسبات در امور حرفه‌ای که به شان رسیدگی و استقلال حرفه ای خدشه ای وارد کند مداخله و ورود نمی کند.
 

  • اعلام تخلفات مقامات جمهوری اسلامی به رئیس مجلس

رئیس دیوان محاسبات همچنین در خصوص تخلفات صورت گرفته از سوی برخی مقامات ارشد حکومت گفت که پرونده این افراد پس از آنکه تخلفات آن ها قطعی شده به رئیس مجلس اعلام می شود و علاوه بر آن اجرای احکام دیوان محاسبات تخلفات این فرد را انجام می دهد و در واقع تخلفات مقامات در زمان مسئولیت و پس از دوران مسئولیت توسط اجرای احکام دیوان محاسبات پیگیری می شود.
 

  • دیوان محاسبات مقامات متخلف را مجازات می کند

عادل آذر در خصوص چگونگی مجازات مقامات متخلف گفت: به عنوان مثال  اگر وزیری در هنگام مسئولیت جرمش ثابت شود دیوان محاسبات آن را به رئیس مجلس اعلام خواهد شد و این مقام مسئول  باید این وزیر کسر از خدمت بگیرد . این حکم اجرایی می شود و یا اینکه اگر گفته شود این وزیر صلاحیت وزارت را ندارد مجلس می تواند این وزیر را استیضاح کند و پس از آن پرونده مجازات تعریف شده اعمال می شود که این مجازات درباره تخلفات انفصال دائم، انفصال موقت، ممنوع المعامله، ممنوع الخروج، مسدود شدن حساب، کسر حقوق و غیره است، اما اگر این فرد در حال حاضر وزیر نیست به تناسب مسئولیتش مجازات و اجرای احکام توسط دادستان دیوان محاسبات اعمال می شود.

گفتنی است،  دیوان محاسبات کشورسازمانی دولتی است که در امور مالی و اداری مستقل و یکی از نهادهای وابسته به مجلس شورای اسلامی است. وظیفه این سازمان  نظارت بر همه فرایندهای مالی کشور است و به عنوان بازوی نظارتی مجلس عمل می‌کند.

دیوان محاسبات کشور یکی از ۱۹۱ عضو پیوسته سازمان بین‌المللی موسسات حسابرسی عالی (اینتوسای) است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More