شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تخریب بخش‌هایی از حمام قجری توسط شهرداری منطقه ۱۲

 

سازمان میراث فرهنگی و شاهدان می‌گویند: «بخش‌هایی از حمام قجری خانه ابتهاج،‌ در تقاطع خیابان ایران و مجاهدین‌اسلام طی چند روز، بدون اطلاع میراث فرهنگی وصرفا به بهانه مرمت و ایجاد فضای فرهنگی برای شهر، تخریب شده است. ادعایی که شهرداری منطقه ۱۲ آنها را رد کرده و نپذیرفته است.  

به گزارش میزان، شنیده‌ها حاکی از آن است که در تعطیلات عید، بخش حمام این خانه که مربوط به دوره قاجار بوده تخریب و نخاله‌هایش را همان‌زمان از بنا خارج کردند. حمامی با دیوارهای آجری و سقف ضربی در گوشه حیاط،  که دیگر اثری از آن نیست.

محمد حسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی کل کشور، از پیگیری وضعیت این بنا خبر داد و می‌گوید: «کارشناسان و معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران برای بررسی وضعیت به این بنا رفته اند و موضوع پیگیری می‌شود.»
مسئولان شهرداری منطقه ۱۲ مدعی هستند که هیچ اطلاعی از ثبت ملی این بنا نداشتند. در حالی‌که در پرتال مجازی این منطقه نام و شماره ثبت ملی این بنا وجود دارد. مجریان این تخریب به بهانه بی اطلاع بودن از ثبت شدن این بنا دخالت در این بنای قاجاری را شروع کردند، اما با وجود مشخص شدن ثبت بودن این بنا همچنان به تغییرات در این بنا ادامه می‌دهند.

 

 

وجیهه قاسمی، مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران، در باره بررسی وضعیت این بنا تصریح کرد: ‌«نخست این‌که این بنا تخریب نشده، اما بنا ثبت ملی بوده و براساس قانون مرمت و دخالت در آن باید به اطلاع میراث فرهنگی استان تهران می‌رسید.» او با اشاره به بازدید معاون میراث فرهنگی از این بنا می‌گوید: « دربازدید صورت گرفته، دستور توقف و شکایت از مجریان داده شده است»
هرچند کسبه و همسایه‌ها که پیش از این بنا را دیده اند که بخشی از حمام با آب‌انبار که ازالحاقات حمام قجری است تخبریب شده است اما مسئولان اداره کل میراث فرهنگی استان تهران به رخ ندادن تخریب در بنا تاکید دارند و می‌گویند: «تخلف در دخالت بدون اطلاع در بنا است.» این در حالی است که بنای تاریخی و همچنین مدرسه شهید اندرزگو در مجاورت این بنا ثبت ملی شده اند و باید پرونده‌های ثبتی آن وجود داشته باشد.

در پی انتشار گزارش وضعیت مرمت‌خانه تاریخی ابتهاج و اقدامات صورت گرفته در آن، مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه ۱۲ در این باره توضیحاتی داد.
محمد باقر فرهند درباره مرمت خانه تاریخی ابتهاج گفت: «خانه موسوم به دکتر عبدالحسین ابتهاج سمیعی در سال ۱۳۹۵ از سوی شهرداری منطقه ۱۲  از خانم سیمین ابتهاج خریداری شده است.»
اوگفت: «در طول مدتی که این ملک ر‌ها شده، نخاله‌هایی حاصل از تخریب و مداخلات انسانی و غیر انسانی در بنا جمع شده بود که تخلیه شد.»
مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه ۱۲ ادامه داد: «شهرداری براساس نقشه‌ها و تصاویر گذشته اقدام به طراحی، مطالعه و مرمت بنا کرده است.»
به گفته‌ی فرهمند، در تاریخ ۲۱ تیرماه امسال عملیات محوطه سازی در این بنا آغاز شده و لایه برداری، حذف الحاقات و مرمت جداره‌ها براساس نقشه‌های گذشته صورت گرفته است. حتی در جا‌هایی که مداخلات اشتباه در طول تاریخ شده و ما اسنادی از وضعیت سابق داشتیم، آن را احیا کردیم. شهرداری معتقد است نما، محوطه، وضعیت فضای سبز همه آماده و با بهترین سنگ‌ها عملیات انجام شده تا این فضا به طور عمومی دراختیار اهالی قرار گیرد و کاربری فضای سبز و فرهنگی داشته باشد.  مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه ۱۲ از بازدید معاون میراث فرهنگی استان تهران از این بنا خبر داد. به گفته‌ی فرهمند،‌  تنها ایراد صورت گرفته از سوی میراث فرهنگی ، عدم اطلاع رسانی شهرداری به این سازمان بوده است.

فرهمند درباره حمام تخریب شده در این بنا نیز توضیحاتی داد. به گفته‌ی او،‌ جایی که گفته می‌شود تخریب شده، حوضچه قاجاری وسط حیاط است که نه تنها تخریب نشده که احیا شده است و پیش از این قابل بهره برداری نبود.

شهرداری ادعا دارد که این بنا در گذشته محل استقرار معتادان بوده در نتیجه برخی از آثار تخریب یا سرقت شده است. فرهمند با ابراز بی‌اطلاعی از ثبت ملی این بنا گفت: «هیچ شکایتی از سوی میراث فرهنگی صورت نگرفته است و تنها دستور توقف کار تا ارسال گزارش‌ها دادند و عملیات نیز به پایان رسیده است.»

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More