شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تخصیص ۲۸۰  میلیارد تومان بودجه برای مهار ریزگردها

 

عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، با اشاره به تخلف برخی دستگاه‌هایی که برای لابی و گرفتن بودجه اضافه به مجلس رفته‌اند اعلام کرد که، برای سال آینده  ۱۵۰میلیون دلار از محل صندوق توسعه برای مهار ریزگردها پیش‌بینی شده و همچنین در سال جاری نیز به همین منظور  حدود ۲۸۰ میلیارد تومان به دستگاه‌های اجرایی اختصاص داده شده است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، عیسی کلانتری، روز پنجشنبه ۵بهمن، که برای بررسی ریزگردهای استان خوزستان به آنجا سفر کرده بود، در یک پیام ویدئویی به بررسی منشاءهای موجود در پیدایش ریزگردها پرداخت.

با بررسی‌های صورت گرفته  مشخص شده، ریزگردهایی که وارد خوزستان شده دو منشاء داخلی و خارجی دارد. منشاء ریزگردهای داخلی به‌دلیل کم‌بارشی و رعایت نکردن حق آبه‌های زیست محیطی است که دولت با استفاده از پروژه‌هایی که در دست دارد اقداماتی  را برای مهار ریزگردها شروع کرده است.

کلانتری در این زمینه گفت: «منشاء خارجی آن خشکسالی‌هایی است در کشور عراق، سوریه و منطقه خاورمیانه اتفاق افتاده و جریان باد و عدم بارش، غبارها را به سمت غرب کشور از سنندج تا جنوب کشور آورده است.» به گفته‌ی کلانتری کشورهایی چون کویت نیز از این گرد و غبارها در امان نبوده و در پی خیزش ریزگردها چند روز را با تعطیلی سپری کردند.
رئیس سازمان حافظت محیط زیست همچنین اعلام کرد که در سفری که به همراه وزیر کشاورزی به خوزستان داشته، کانالی حدود ۴۷ کیلومتر افتتاح شده  که از کارون جدا می‌شود و به حدود ۴۵ هزار هکتار از اراضی منطقه خیزش ریزگرد در جنوب شرق اهواز، می‌رسد.
معاون رئیس جمهور همچنین اعلام کرد که طبق مصوبه دولت و دستور رئیس‌جمهور هیچ دستگاه اجرایی نباید حین بررسی‌های بودجه در مجلس وارد کمیسیون‌ها شود. البته به جز سازمان برنامه و دستگاه‌هایی که سازمان برنامه مشخص می‌کند که این اقدام یک تخلف محسوب می‌شود.
کلانتری با انتقاد از عملکرد برخی نمایندگان محیط زیست برای تصویب بودجه تصریح کرد: «این‌که نمایندگان محیط زیست در صحن مجلس برای تصویب بودجه حضور نداشتند به‌دلیل مصوبه دولت است. دستگاه‌های دیگری که برای لابی و گرفتن بودجه اضافه به مجلس می‌روند از دستور رئیس‌جمهور تخلف می‌کنند.»
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، با اشاره به صحبت‌های غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه بودجه مجلس، که گفته بود سازمان حفاظت محیط زیست حتی برای دفاع از بودجه حاضر نشده است، تصریح کرد: «این‌که ما در مجلس حضور نداشتیم طبق مصوبه دولت است. ما حق نداریم بدون مجوز سازمان برنامه در مجلس حضور داشته باشیم و در این باره تخلفی از سوی سازمان محیط زیست انجام نشده است.»

روز یکشنبه هفته جاری، کریم شافعی، معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست از حذف بودجه ۱۵۰ میلیون دلاری برای مقابله با گرد و غبار جنوب کشور از جمله خوزستان در کمیسیون تلفیق  خبر داده بود. خبری که از سوی رییس کمیسیون تلفیق رد شد.  

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More