شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دادستان تهران: رفتار دختران خیابان انقلاب «تجاهر به گناه» و جرم است

 

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، از بازداشت یک‌نفر مرتبط با آن‌چه که در شبکه‌های اجتماعی با عنوان «دختران خیابان انقلاب» خوانده می‌شود، خبر داد و گفت که این اقدام، «تجاهر به گناه» است و جرم محسوب می‌شود.

دادستان تهران، روز چهارشنبه یازدهم بهمن‌ماه، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، اعلام کرد که در رابطه با آن‌چه که با عنوان «دختران خیابان انقلاب» خوانده می‌شود، پلیس یک نفر را دستگیر کرده و به دادسرای ارشاد، ارجاع داده است.

دادسرای ارشاد تهران (واقع‌در خیابان شهید بهشتی)، دادسرایی است مختص رسیدگی به ‌آن‌چه که در جمهوری اسلامی ایران «جرایم فرهنگی و مفاسد اجتماعی و اخلاقی» خوانده می‌شود.  

جعفری دولت‌آبادی گفته است که اقدام این فرد (برداشتن روسری) خلاف شرع و قوانین و «تجاهر به گناه» است و جرم تلقی می‌شود.

دادستان تهران، از قرار وثیقه‌ی نیم‌میلیاردی برای آزادی مشروط فرد بازداشت‌شده، اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت که قرارها متناسب خواهد بود.

او درمورد برخورد دادستانی درصورت ادامه‌یافتن اقدامات مشابهی که با عنوان «دختران خیابان انقلاب» خوانده شده است، گفت: «دادستان به وظایف خود، عمل خواهد کرد»

ویدا موحد، نخستین زنی بود که ششم دی‌ماه، برای اعتراض به حجاب اجباری، در خیابان انقلاب تهران، روسری خود را بر سر تکه چوبی گره زده، روی سکویی ایستاده و آن را مانند پرچمی به نشانه‌ی صلح تکان داده بوده بود. تصاویر این اقدام موحد، خیلی زود در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و او، به دختر خیابان انقلاب معروف شد. موحد که درپی این اقدام بازداشت شده بود، اکنون به‌طور موقت آزاد شده‌ است.

گزارش‌ها حاکی از گسترش اعتراض‌ها به‌سبک «دختر خیابان انقلاب» است و حتی مردان نیز به این حرکت اعتراضی پیوسته‌اند. تاکنون دست‌کم ۵ دختر دیگر در تهران و یک دختر در اصفهان به اقدام مشابهی دست زده‌اند.

به نظر می‌رسد فرد بازداشت‌شده‌ای که دادستان تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا از او سخن می‌گوید، کسی باشد که به‌عنوان «دومین دختر خیابان انقلاب» خوانده شده. او که در اقدامی مشابه با حرکت ویدا موحد، به حجاب اجباری اعتراض کرده، نامش «نرگس حسینی» عنوان شده است.

به گزارش کمپین حقوق بشر در ایران، نسرین ستوده که وکالت نرگس حسینی را برعهده گرفته است، روز سه‌شنبه دهم بهمن‌ماه، اعلام کرد که دادستان برای اتهام او که احتمالاً «تظاهر به عمل حرام در انظار عموم» بوده، وثیقه‌ی سنگین ۵۰۰میلیون تومانی مقرر کرده است.

در قانون مجازات اسلامی، برای زنانی که بدون حجاب در معابر و انظار عمومی ظاهر می‌شوند، مجازات حبس از ۱۰ روز تا دو ماه یا جزای نقدی از ۵۰هزار تا ۵۰۰هزار ریال، تعیین شده است.

نسرین ستوده، صبح چهارشنبه یازدهم بهمن‌ماه، در گفت‌وگویی با رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور، ضمن نامتناسب خواندن میزان وثیقه‌ی تعیین‌شده برای نرگس حسینی، افزود که موکلش به‌دلیل ناتوانی از پرداخت وثیقه، روانه‌ی زندان قرچک ورامین شده‌ است.

بررسی هشتگ «دختران خیابان انقلاب» در تلویزیون ایران‌اینترنشنال، با آزاده اسدی:  

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More