شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سهم ۱۹ میلیون هکتاری  کانون گرد و غبار ایران از کشورهای عراق و عربستان

 

رئیس سازمان محیط زیست می‌گوید: «عراق هشت میلیون هکتاروعربستان سعودی ۱۱ میلیون هکتار کانون گردوغبار دارد و بسته به جریان باد روی این کانون‌ها، این عرصه‌ها تأثیرگذاری مستقیم بر ایران دارند.»

معصومه ابتکار با حضور در سمینار آموزشی مقابله با سیلاب و ریزگردها در اهواز، به دلایل وجود گرد وغبار در کشور پرداخت وتصریح کرد: « عوارض و آثار پدیده گردوغبار اکنون تنها محدود به خوزستان نیست و استان‌های دیگر مانند ایلام، کرمانشاه،  لرستان و بسیاری از استان‌های دیگر نیز تحت تأثیر این پدیده قرار گرفته اند.

او تاکید کرد : این روند گرد وغبار، خشکسالی و سیل‌های کنونی در کشور که متأثر از تغییر اقلیم هستند، قطعا رو به افزایش خواهد بود.»

رئیس سازمان محیط زیست درخصوص جهانی کردن مسئله گرد و غبار خوزستانی خاطرنشان کرد: «از سال ۹۲  تاکنون با تلاش‌ها و جلساتی که انجام شد. بارها موضوع گردوغبار خوزستان را در سازمان ملل به صورت جهانی مطرح کردیم و همین امر منجر به توجه بیشتر سازمان‌های بین‌المللی نظیر سازمان هواشناسی به این پدیده شد.»

وی با انتقاد از عملی نشدن تعهدات عراق تصریح کرد: «به رغم تعهدات عراق در موضوع گردوغبار ، به علت ناامنی، عدم ثبات و… این کشور نتوانسته  به هیچ کدام از تعهدات خود عمل کند و کاری انجام دهد.»

ابتکارخاطر نشان کرد: « برای برطرف شدن مشکلات ریزگردها در عراق توافق‌نامه‌ای با این کشور برای راه‌اندازی مزرعه آموزشی برای توانمندسازی مقابله با  گردوغبار داریم و عراق اخیرا به ما اعلام کرده آمادگی اجرای این توافق‌نامه را دارد. امیدواریم ظرف چند روز آینده توافقات نهایی برای اجرای این تفاهم‌نامه در کشورعراق انجام شود.»

معاون رییس‌جمهور با اشاره به قطع روابط دیپلماتیک ایران با عربستان در سال‌های اخیر، اظهار کرد: «از سال ۹۳ اقداماتی را با همراهی سازمان ملل انجام داده‌ایم  و توانستیم مسأله گردوغبار در ایران را به‌عنوان مسأله جهانی مطرح کنیم که  این امر به تصویب قطعنامه سازمان ملل در مجمع عمومی و تدوین گزارشی جهانی در این زمینه منتهی شد.»

ابتکار با اشاره به آبگیری تالاب هورالعظیم نیز گفت: « با توجه به آبگیری این تالاب بخشی از کانون‌های گردوغبار در خوزستان حذف شده است و حتی آبگیری آن به کاهش حالت بحرانی و تبعات سنگین برخی کانون‌های گردوغبار کشور عراق کمک کرده و می‌کند. انتظار داریم که دولت عراق با همکاری دولت ترکیه بحث تأمین حق‌آبه خشک‌شده و کانون‌های گردوغبار خود را پیگیری کند.»

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More