شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی هفدهم آذرماه

عدالت پشت سر و همراه رهبری خوب است

 

حمله انتحاری روز پنج‌شنبه در چابهار و جان‌باختن دو درجه‌دار نیروی انتظامی، هرچند در صفحه اول بیشتر روزنامه‌ها بازتاب داشت، اما این بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت، و اعلام پیروزی ایران در اوپک بود که خبر اول بیشتر جراید امروز شذ.

تولید نفت اوپک با توافق اعضا هشتصدهزار بشکه کاهش یافت، اما ایران از این کاهش تولید معاف شد. این معافیت را وزیر نفت یک پیروزی اعلام کرده است، اما عاقلان دانند که نه ظفرمندی است و نه قابل ذکر، چراکه با تحریم‌های گسترده آمریکا، صادرات نفت ایران به نصف رسیده و درواقع باید گفت آمریکایی‌ها توانسته‌اند پیش از اوپک، سهمیه نفت ایران را کم کنند. از همین است که مسعود سلیمی در روزنامه جهان صنعت باعنوان «اوپک یادش به‌خیر» نگاه دیگری به این سازمان نفتی کرده و از آن به‌عنوان یک سازمان کهنه که دیگر تاثیری در بازار ندارد و بازیچه روسیه و آمریکاست، یاد کرده و با این حساب، قهرمانی وزیر نفت را از جلوه انداخته است.

اما  امروز درباره حمله انتحاری چابهار، تحلیل‌های تازه‌ای نوشته شده است که با حوادث قبلی از این دست، توفیر دارد. پیش از این در هر حمله‌ای که در ایران اتفاق می‌افتاد و تروریستی خوانده می‌شد، همیشه آمریکا و اسرائیل مقصر شناخته می‌شدند، اما درباره آنچه در چابهار رخ داد، هرچند هنوز می‌توان آمریکا را در رسانه‌های رسمی متهم ردیف اول دانست، اما به نظر می‌رسد پای چین هم وسط آمده است. روزنامه خراسان با تیتر «جنگ بندرها» نوشته است که دلیل اینکه بندر چابهار مقصد یک «حمله تروریستی» شد، حجم عظیم سرمایه‌گذاری در این بندر است. هندی‌ها بیش‌از سی‌میلیارد دلار برای توسعه چابهار سرمایه‌گذاری کرده‌اند تا تجارتشان را با افغانستان و آسیای میانه گسترش دهند، اما از آن‌سو، چین در بندر گوادر پاکستان سرمایه‌گذاری هنگفتی کرده است و چابهار را رقیبی برای گوادر می‌داند.

بحث بودجه سال آینده هم امروز در روزنامه‌ها داغ بود و محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه را می‌‌توان در صفحه اول دید که وعده می‌دهد دولت کاهش درآمد‌های نفتی را با صرفه‌جویی جبران می‌کند. روزنامه ایران در همان صفحه اول، با چند سرتیتر ویژگی‌های بودجه سال بعد را برای خوانندگانش شرح داده است، ازجمله اینکه بنزین همان لیتری هزار تومان خواهد ماند و حقوق کارمندان و کارگران، بیست‌درصد افزایش پیدا خواهد کرد. البته روزنامه جمهوری اسلامی اصلا با این افزایش حقوق موافق نیست. جمهوری اسلامی در یادداشت «من جرب المجرب» که یعنی آزموده را آزمودن خطاست، نوشته که دولت با اعلام افزایش حقوق کارمندان و کارگران، آن هم سه‌ماه زودتر از پایان سال، این فرصت را به سودجویان داده است که قیمت‌ها را به همین بهانه بالا ببرند و از طرف دیگر، گرانی‌ها خیلی بیشتر از این مسکن بیست‌درصدی است. باقی یادداشت‌ها و گزارش‌ها را در روزنامه‌خوانی دنبال کنیم و تا یادمان نرفته است، بگوییم این تقارن روز دانشجو با جمعه هم مکافاتی برای روزنامه‌ها بوده و برخی همان پنج‌شنبه به پیشواز رفتند و برخی امروز به بدرقه روز دانشجو؛ مثل صدای اصلاحات که تیتر زده است: «دانشجو از دور زیباست».

 

عدالت پشت سر و همراه رهبری خوب است

 

اگر می‌خواهید مفهوم عدالت در ایران را بدانید، بهتر است یادداشت عبدالله گنجی در روزنامه جوان را بخوانید که باعنوان «عدالت‌خواهی از رهبری، چگونه؟» عدالت خواهی در ایران را با محوریت رهبر جمهوری اسلامی تعریف کرده است. گنجی نوشته است که عدالت‌خواهی در ایران سه نوع است، همراه با رهبری، پشت سر رهبری و مقابل رهبری. کسانی که همراه‌اند، کدهای عدالت‌خواهی را در سخنان رهبری پیدا و مطالبه می‌کنند. دسته دوم برایشان هرچه رهبری می‌گوید، فصل‌الخطاب است و دسته سوم، جلوی رهبری و عدالت‌ورزی‌اش می‌ایستند. این روزنامه نزدیک به سپاه، نوشته است که درک عدالت و حکمت رهبری برای ما سخت است و نباید مثل یک جوان بیست‌ساله به این مقوله نگاه کرد. مثلا یک روزی رهبری در محاکمه پسر دوستش، هاشمی رفسنجانی، ورود نمی‌کند و یک روزی عبدالله نوری و کرباسچی را عفو می‌کند. درک این شاخصه‌های عدالت‌ورزی دشوار است.

 

سردار عبداللهی کجاست

 

 

روزنامه قانون جراتی به خرج داده و درباره یک شایعه یا واقعه نوشته است که البته هنوز هیچ اطلاع موثقی از آن در دست نیست. قانون نوشته چند وقت پیش، پلیس دوبی اعلام کرد که دو ایرانی را در تعقیب و گریز دستگیر کرده است که صدمیلیون دلار پول نقد و مقادیری شمش طلا داشتند. بعد از مدتی هویت یکی از دستگیرشدگان اعلام شد. سردار عبادالله عبداللهی.

این سردار عبداللهی فرمانده سابق قرارگاه خاتم‌الانبیاست و در زمان قالیباف، شریک اصلی شهرداری تهران و پیمانکار بزرگ‌ترین پروژه‌های شهری در پایتخت بود. گویا بعدها هم دار و دسته همین فرمانده بودند که برای محمدعلی نجفی شهردار تهران پاپوش دوختند و مجبورش کردند که استعفا بدهد. هرچند شایعه دستگیری این فرمانده تکذیب شد، اما هیچ سند و مدرکی مبنی‌بر حضور سردار ازجانب سپاه منتشر نشد و تنها از فعالیت‌های سردار عبداللهی بی‌حضورش، تجلیل شد. حالا روزنامه قانون پرسیده که سردار کجاست.

 

چابهار بیست و پنج سال بعد

 

حادثه چابهار بهانه‌ای شده است تا عباس عبدی در یادداشتی، از حال و روز این منطقه آزاد و تجاری ایران بنویسد. عبدی نوشته است که بعد از بیست‌سال، هفته گذشته دوباره به چابهار رفته و این منطقه آزاد تجاری را درگیر با مشکلات فراوان دیده است. بندر چابهار از بیست‌وپنج سال پیش، منطقه آزاد تجاری اعلام شد و انتظار می‌رفت تحول گسترده‌ای در این منطقه که سواحل بی‌نظیری در کرانه اقیانوس هند دارد، ایجاد شود، اما این اتفاق نیفتاد و در حال حاضر چابهار نه جاده درست و حسابی دارد و نه امکانات پذیرایی از توریست و بعد از بیست سال، تنها سه‌هزار نفر در مراکز صنعتی چابهار کار می‌کنند. عبدی بندر چابهار را با منطقه آزاد تجاری «شنژن» چین مقایسه کرده که اتفاقا آنجا هم بندری ماهیگیری و فقیر بوده که از دو دهه پیش، منطقه تجاری اعلام شده است. آن‌چنان که عبدی نوشته، این بندر چینی امروز به‌اندازه تولید ناخالص ایران، تولید و درآمد دارد.

 

رواج تفریح‌های عجیب

 

گروه اجتماعی روزنامه آفتاب از تفریحات هولناکی خبر داده‌ است که عده‌ای در ایران به آن مشغول‌اند و از آنجه می‌کنند، فیلم می‌گیرند و در فضای مجازی منتشر می‌کنند. یک‌نفر حیوان‌آزاری می‌کند و گربه‌ای را آتش می‌زند و به هوا پرت می‌کند و یک‌نفر هم اخیرا کارتن‌خواب‌ها را آتش می‌زده و فیلمش را منتشر می‌کرده است. این مجرم که بی‌خانمان‌ها را آتش می‌زده، ازسوی پلیس دستگیر شده است، اما عجیب اینکه راهش ادامه پیدا کرده و سر و کله دیگرانی پیدا شده که آنها هم کارتن‌خواب‌ها را آتش می‌زنند و فیلم می‌گیرند. چند کارشناس روانشناسی و آسیب‌شناسی اجتماعی در این‌باره با آفتاب گفت‌وگو کرده‌اند و گفته‌اند که این اتفاقات، نشانه‌ای از روان پریشی بخشی از جامعه است و خبر از یک بحران عمیق اخلاقی در ایران می‌دهد.

 

ارومیه‌سازی دریای کاسپین

 

حسن روحانی در سفر به سمنان از طرح انتقال آب دریای خزر به سمنان و کویر مرکزی ایران خبر داده بود که این وعده، صدای نمایندگان استان مازنداران را به مخالفت بلند کرد و حالا روزنامه همدلی گزارشی داده است از این طرح تخیلی. گویا ابتدا قرار بوده است تا با دو خط لوله صدوشصت کیلومتری، آب دریای کاسپین از نقطه ابتدایی نیروگاه نکا، به شهر ری و از آنجا به سمنان و دشت مرکزی ایران انتقال داده شود. از آنجا که آب دریای خزر شور است، قرار است تا با دستگاه آب‌شیرین‌کن، تصفیه و آماده کشاورزی شود. این طرح انتقال آب، بسیار پرهزینه است و بدتر اینکه به محیط‌زیست هم آن‌چنان که کارشناسان می‌گویند، صدمه جبران‌ناپذیری می‌زند. با انتقال مداوم آب خزر، این دریاچه دچار کم‌آبی و شورتر می‌شود و اکوسیستم آبی‌اش را از دست می‌دهد. از آن سو، این آب محدود نمی‌تواند کویر را سبز کند و درنهایت، برای سبزکردن کویر، ممکن است شمال سرسبز ایران هم ازبین برود.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More