شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مدیا کاشیگر، نویسنده و مترجم ایرانی درگذشت

 

مدیا کاشیگر در پی بیماری ریوی در بیمارستان درگذشت.
به گزارش ایسنا، این نویسنده و مترجم که به دلیل مشکلات تنفسی در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان امام خمینی بستری بود امروز شنبه، هفتم مرداد در سن ۶۱سالگی از دنیا رفت.
او چندی پیش هم به دلیل مشکل حاد تنفسی در در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان فیروزگر بستری شده بود.
مدیا کاشیگر در سال ۱۳۳۵ در تهران به دنیا آمد. به فرانسه رفت و تحصیلات خود را تا دیپلم در این کشور گذراند . پس از آن تصمیم گرفت تا به ایران بازگشته و تحصیلات دانشگاهی خود را در وطن ادامه دهد. شاید علاقه فراوانش به ادبیات بود که رشته‌های معماری و اقتصاد را در نیمه راه رها کرده و به ترجمه، شعر و داستان نویسی روی بیاورد.

 

برخی از شاخص‌ترین آثار ترجمه مدیا کاشیگر، آثاری از ولادیمیر مایاکوفسکی، فرناندو آرابال، اوژن یونسکو و … است. او سومین مترجم نمایشنامه کرگدن‌های اوژن یونسکو است. (پس از جلال آل احمد و پری صابری و پیش از احمد کامیابی مسک و سحر داوری).

به گفته‌ی دوست‌داران ادبیات، شناخته‌شده‌ترین ترجمه کاشیگر،« ابر شلوارپوش» اثر مایاکوفسکی است. رمان‌های تکنیک کودتا نوشته کورتسیو مالاپارته، خرده آسمان، انگار هیچ نوشته کلود استپان از دیگر آثار اوست.

مدیا کاشیگر در حوزهٔ ترجمه شناسی (نظریه‌پردازی ترجمه) نیز صاحبنظربود. تعدادی از بهترین مقالات و سخنرانی‌های کاشیگر در کتابی با عنوان «مرگ موریانه» از سوی انتشارات میلکان در سال ۱۳۹۴ به چاپ رسیده است که تمام مطالب آن، متعلق به سال ۱۳۸۰ به بعد هستند.

به گزارش روزنامه ایران آخرین دیدار اهالی رسانه با مدیا کاشیگر در حاشیه سفر هیات بلندپایه فرانسوی انجام شد. در این دیدار لوران فابیوس، دیپلمات فرانسوی و محمدجواد ظریف هم حضور داشتند.
مدیا کاشیگر که سال‌ها از بیماری تنفسی رنج می‌برد، در ساعت ۱۲:۳۰ امروز هفتم مرداد،  در بخش ICU بیمارستان امام خمینی، علی رغم تلاش فراوان پزشکان و پرستاران در طول درمان و حین CPR دار فانی را وداع گفت.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More