شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

یک مترجم زن پنتاگون اتهام ارائه اطلاعات طبقه‌بندی‌شده به حزب‌الله را پذیرفت

 

وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد مریم طاها تامسون، مترجم وزارت دفاع این کشور، اتهام انتقال اطلاعات طبقه‌بندی‌شده درباره ماموران اطلاعاتی آمریکا به فردی مرتبط با حزب‌الله لبنان را پذیرفته است.

به گزارش شبکه خبری سی‌بی‌اس آمریکا، اسناد دادگاه نشان می‌دهد مریم طاها تامسون، که اکنون ۶۳ ساله است، پس از اقدام آمریکا در کشتن قاسم سلیمانی، این اطلاعات را منتقل کرده است.

بر اساس این گزارش، او که به اسناد فوق‌محرمانه دسترسی داشته است، از اواسط دسامبر ۲۰۱۹ تا چند ماه بعد که بازداشت شد، در یکی از مراکز نیروهای ویژه آمریکا در عراق مستقر بوده است.

در ادامه این گزارش آمده است چند سال پیش از آن که او انتقال اطلاعات طبقه‌بندی‌شده را آغاز کند، از طریق یکی از اعضای خانواده‌اش با مردی لبنانی در فضای مجازی آشنا شده بود و با این‌که هرگز او را از نزدیک ملاقات نکرده بود، این مرد به ازدواج با او و سکونتش در لبنان ابراز تمایل کرده بود.

بر اساس اسناد دادگاه، مریم طاها تامسون در فاصله سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ با این مرد لبنانی، که نام او ذکر نشده، در ارتباط بوده است.

تامسون در خلال گفت‌وگوها متوجه می‌شود که برادرزاده‌ این مرد در وزارت کشور لبنان مشغول به کار است. این مرد همچنین می‌گوید با اعضای حزب‌الله لبنان در تماس است.

بنا بر اعلام دادستانی آمریکا، تامسون به مرد نگفته بود کجا مشغول کار است و مرد تا پیش از کشته شدن قاسم سلیمانی در ژانویه ۲۰۲۰، درخواست اطلاعات طبقه‌بندی‌شده نکرده بود.

در اسناد دادگاه آمده است اما پس از کشته شدن سلیمانی، مرد که «خیلی احساساتی» شده بود از تامسون درخواست کرد به «آن‌ها» اطلاعاتی درباره منابع انسانی بدهد که در هدف گرفتن سلیمانی به آمریکا کمک کرده‌ بودند.

بر اساس اسناد دادگاه، تامسون متوجه شده بود که منظور از «آ‌ن‌ها» حزب‌الله لبنان است و فکر می‌کرد اگر اطلاعات طبقه‌بندی‌‌شده را در اختیار این مرد نگذارد، رابطه‌شان به پایان می‌رسد و مرد با او ازدواج نخواهند کرد.

در اسناد دادگاه آمده است که این زن اطلاعات شناسایی افراد و نام واقعیشان، اطلاعات کلی و پیشینه، عکس‌ مامورهای اطلاعاتی مخفی و همچنین جزئیاتی درباره اهداف آمریکا را در اختیار این مرد لبنانی قرار داده بود.

بنا بر اعلام وزارت دادگستری آمریکا، تامسون «هویت دست‌کم ۱۰ مامور اطلاعاتی مخفی، دست‌کم ۲۰ هدف آمریکا و تاکتیک‌ها، تکنیک‌ها و روش‌های متعددی» را برای مرد افشا کرده است.

بر اساس اسناد دادگاه، مرد به تامسون گفته بود حزب‌الله از اطلاعاتی که او داده بود «رضایت دارد» و وقتی به لبنان بیاید او را به یک فرمانده نظامی حزب‌الله معرفی خواهد کرد.

معاون دایره ضدجاسوسی اف‌بی‌آی با انتشار بیانیه‌ای، از این مساله ابراز تعجب کرد و گفت: «حیرت‌آور است یک آمریکایی که برای ارتش آمریکا در خارج از کشور کار می‌کند کشور خود را به‌‌خاطر تروریست‌ها رها کند.»

در این بیانیه همچنین آمده است: «اف‌بی‌آی و همکارانش این پرونده را در اولویت ویژه قرار دادند، زیرا متهم اطلاعات دفاعی طبقه‌بندی‌شده را به یک سازمان تروریستی خارجی ارائه داده بود، اطلاعاتی که افراد ارتش آمریکا را در معرض خطر قرار می‌داد.»

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More