شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رییس‌جمهوری آمریکا از تشکیل کارگروه چین در پنتاگون خبر داد

جو بایدن، رییس‌جمهموری ایالات متحده، از تشکیل کارگروه چین در وزارت دفاع آمریکا خبر داد و گفت این کارگروه پس از بررسی استراتژی‌ها، فناوری‌ها، موضع‌گیری نیروهای آمریکا و سایر موضوعات مهم طی ماه‌های آینده پیشنهادات خود را برای چگونگی برخورد ایالات متحده با مسائل چین، ارائه خواهد داد.

جو بایدن، همچنین روز چهارشنبه در اولین تماس با همتای چینی خود شی جین ‌پینگ از «شیوه‌های تجاری غیرمنصفانه چین، سرکوب مردم هنگ‌‌کنگ، نقض حقوق بشر در استان شین‌جیانگ و افزایش اقدامات اقتدارگرایانه در منطقه، به ویژه در مورد تایوان» عمیقا ابراز نگرانی کرد.

طبق اعلام کاخ سفید، روسای جمهوری آمریکا و چین در گفت‌وگوی خود همچنین در مورد مقابله با شیوع کرونا، امنیت سلامت جهانی، تغییرات اقلیمی و جلوگیری از گسترش سلاح‌های کشتار جمعی صحبت کردند.

بایدن روز چهارشنبه در سخنرانی خود در پنتاگون گفت: «ما سیاست‌هایی را اجرا خواهیم کرد که منافع و اهداف ایالات متحده را تامین کند.»

او افزود: «ماموریت اصلی وزارت دفاع، دفع تجاوزات دشمنان ما است و اگر لازم باشد برای امن نگه داشتن آمریکا وارد جنگ می‌شود. من معتقدم توسل به زور ابزاری است که به عنوان آخرین اقدام باید از آن استفاده شود.»

بایدن با تاکید بر ضرورت استفاده از فناوری‌های جدید در ارتش و تقویت توانایی‌های آمریکا در عرصه سایبری گفت: آمریکا باید اطمینان حاصل کند که در عصر رقابتی جدید، از نظر فناوری در عمق دریا تا فضا بالاترین جایگاه را داشته باشد.

بایدن همچنین در این سخنرانی، از اقدام عربستان سعودی در آزادی لجین الهذلول، فعال حقوق زنان، از زندان استقبال کرد. رییس‌جمهوری آمریکا الهذلول را «کنشگری قدرتمند برای حقوق زنان» خواند و گفت: «آزاد کردن او کار درستی بود.»

الهذلول روز پنج‌شنبه به صورت مشروط آزاد شد، اما همچنان اجازه خروج از کشور را نخواهد داشت.

الهذلول که برای آزاد کردن حق رانندگی زنان در عربستان سعودی فعالیت می‌کرده در سال ۲۰۱۸ به همراه ده زن دیگر دستگیر شده بود، تا اینکه در ماه دسامبر دادگاه ویژه جنایی ریاض، که مسئول رسیدگی به پرونده‌های تروریستی است، او را به اتهام ارتکاب جرایم مربوط به تروریسم به پنج سال و ۱۰ ماه زندان و پنج سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم کرد.

الهذلول، که در اعتراض به حکم خود در زندان به اعتصاب غذا دست زده بود، نامزد دریافت جایزه نوبل شده و مجله تایم در سال ۲۰۱۹ او را به عنوان یکی از ۱۰۰ چهره تاثیرگذار سال انتخاب کرد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More