شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مرگ بیش از پنج هزار ایرانی به‌علت آلودگی هوا

 

بنا بر آمار منتشر شده از سوی سعید متصدی معاون محیط‌ زیست انسانی سازمان محیط‌ زیست، در سال‌های گذشته و از جمله سال ۹۲،  بیش از ۸ هزار ایرانی  براثر آلودگی هوا جان خود را از دست داده‌اند. رقمی که در سال ۹۵ به پنچ هزار و ۵۰۰ نفر رسید.  اگر چه  جامعه ایرانی با  کاهش سه  هزار نفری آمار جانباختگان براثر آلودگی هوا روبه‌رو بود اما همین آمار نیز رقم بسیار بالایی بوده که باید به صفر برسد.

سعید متصدی به مناسبت هفته محیط زیست، با بیان این‌که موضوع تغییر اقلیم و گرد و غبار را همسو با جامعه جهانی دنبال می‌کنیم، تصریح کرد: «تغییر اقلیم و گرد و غبار یکی از اولویت‌های برنامه‌های سازمان محیط زیست است و در این رابطه سندهای گوناگونی برای کاهش تغییرات اقلیمی به امضا رسیده است».
معاون محیط‌ زیست انسانی سازمان محیط‌ زیست درادامه با اشاره به سند ملی و راهبردی تغییر اقلیم خاطر نشان کرد: « سند داوطلبانه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و سند اقتصاد کم کربن جزو سندهایی به امضا رسیده است که این نشان می‌دهد ایران در راستای تغییر اقلیم و هماهنگ با سایر کشورها به مشارکت می‌پردازد».
به گفته این مقام مسئول برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است تا بتوان به نحو مطلوبی از کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای جلوگیری کرد.

 

  • پدیده گرد و غبار قابل کنترل خواهد بود

متصدی با اشاره به برنامه‌های گوناگون برای کاهش گرد و غبار به ارزیابی‌های زیست محیطی در مراکز صنعتی اشاره کرد و گفت: «امروز در بحث نیروگاه‌ها، واحدهای صنعتی و تصفیه‌خانه‌های فاضلاب آنها توجه ویژه‌ای داریم و بررسی و پایش به طور مستمر انجام می‌گیرد که  می‌تواند پدیده‌های طبیعی همچون گرد و غبار را در اختیار گرفت و اثرات سوء آنها را کاهش داد که البته اقداماتی نیز برای آثار مخرب آن صورت گرفته است».
متصدی، آبگیری ۸۰ درصد هورالعظیم، درختکاری در کانون‌های گرد و غبار، مالچ‌پاشی در ۵ هزار هکتار خوزستان، و احیای تالاب‌های خشک شده را بخشی ازبرنامه‌ها برای کاهش گرد و غبار در خوزستان و سایر نقاط کشور عنوان کرد.
او دراین رابطه  تصریح کرد: «چهار برنامه از سوی سازمان ملل متحد برای مبارزه با گرد و غبار و به سبب جلب مشارکت کشورهای منطقه صادر شده است و در یک ماه آینده نیز سازمان ملل با همکاری محیط زیست بزرگترین کنفرانس گرد و غبار را در ایران برگزار خواهند کرد که در این نشست بین‌المللی مقامات کشورهای مختلف و کارشناسان برای رسیدن به راه‌های مشارکت کاهش معضل گرد و غبار در منطقه و جهان حضور می‌یابند».
معاون محیط‌زیست انسانی سازمان محیط‌زیست افزود:« به طور حتم پدیده گرد و غبار که گفته می‌شد قابل کنترل نیست، قابل کنترل خواهد بود اما نیازمند زمان و فعالیت همه‌جانبه است».

 

  • تصمیم مجلس شورای اسلامی با لایحه ارزیابی زیست محیطی

معاون محیط‌ زیست انسانی سازمان محیط‌ زیست، سه لایحه را از مهمترین مسائل دنبال کننده در مجلس شورای اسلامی می‌داند. او در این رابطه گفت: «لایحه هوای پاک، لایحه خاک و لایحه ارزیابی زیست محیطی به طور جد مورد توحه سازمان محیط زیست قرار دارد و در حال حاضر لایحه هوای پاک منتظر تصویب شورای نگهبان است».
او افزود: «لایحه خاک نیز در حال حاضر در کمیسییونهای مجلس در حال بررسی است اما لایحه ارزیابی زیست محیطی که در مجلس قبل رد شده بود در دولت پیگیری خواهد شد و برای تصویب به مجلس ارسال می‌شود».
معاون محیط‌زیست انسانی سازمان محیط‌زیست خاطرنشان کرد: «در این لایحه‌ها بحث ممنوعیت صادرات خاک، تصویب استانداردهای خاک تعیین شده، استاندارهای کالا تولید پسماندهای کمتر و ممنوعیت استفاده از کیسه‌های پلاستیکی و سایر دستورالعمل‌ها برای ضمانت آب و خاک مورد توجه قرار گرفته است».
در حال حاضر، ممنوعیت استفاده و کاهش مصرفل کیسه‌های پلاستیکی در کمیسیون‌های دولت در حال بررسی است و سازمان محیط زیست به همراه  وزارت صنایع در تلاش خواهند بود  تا ممنوعیت استفاده از پلاستیک و ظرف‌های پلاستیکی را اجرایی کنند.

 

  • اختلاف وزارت بهداشت و سازمان محیط زیست بر سر پسماندهای عفونی

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان محیط‌زیست ازاختلاف سازمان محیط زیست و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر سر پسماندهای عفونی خبر داد و گفت: «در مورد پسماندهای پزشکی و عفونی اختلاف بین وزارت بهداشت و سازمان محیط زیست وجود دارد چرا که آنها اعلام می‌کنند پسماندهای عفونی بعد از عبور ازدستگاه اتوکلاو (دستگاه‌های ضدغفونی کننده وسایل پزشکی) عادی می‌شود، اما سازمان محیط زیست چنین نظری ندارد».

به گفته متصدی،‌ بی‌خطر شدن پسماندهای عفونی نخستین مرحله است و بعد از آن باید جمع‌آوری و تفکیک صورت گیرد. البته باید پسماندها براساس درجه خطر تقسیم‌بندی شوند که شهرداری‌ها و مراکز درمانی مسئولیت آن را برعهده دارند.
این مقام مسئول گفت: « ما بعد از جلسه با کارشناسان بهداشت جهانی به این نتیجه رسیدیم که مدیریت پسماند پزشکی مراحل خود را دارد که یکی از آنها گندزدایی و غیرفعال‌سازی ترکیبات عفونی است که این مهم باید مدنظر قرار گیرد».
معاون محیط‌زیست انسانی سازمان محیط‌زیست افزود: شهرداری‌ها باید توجه داشته باشند که هزینه‌های پسماندهای بیمارستانی نباید با سایر پسماندها به یک شکل محاسبه شود چرا که پسماندهای خانه‌ای خطر کمتری از پسماندهای پزشکی دارند.

او به مطرح شدن موضوع امحای پسماندهای بیمارستانی اشاره کرد و گفت: «هر مرکزی بخواهد پسماندهای بیمارستانی را امحاء کند باید خودش ارزیابی موضوع را تهیه و ارائه دهد».

 

  • تولید ۱۸  لیتر در ثانیه شیرآبه توسط پسماندهای زباله‌ای

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان محیطزیست همچنین از وجود تولید شیرآبه توسط پسماندهای زباله‌ای در برخی شهرهای شمالی کشور خبر داد و گفت: « ما در حال حاضرشهرهایی را در کشورداریم که فجیع‌ترین مسائل پسماندی را به همراه داشتند. در یکی ازشهرهای شمالی زباله‌های تلمبار شده که چندین متر ارتفاع می‌رسند متاسفانه ۱۸ لیتر در ثانیه شیرآبه از آنها تولید می‌شود که بسیار تأسفبار است».
معاون محیط‌زیست انسانی سازمان محیط‌زیست با انتقاد از بی‌توجهی به پسماندهای پزشکی گفت: «متاسفانه در سال‌های گذشته پسماندهای پزشکی در بسیاری اوقات با پسماندهای عادی مخلوط شده‌اند که در همین رابطه برخی بیمارستان‌ها در کشور اخطاریه‌های تعطیلی هم گرفته‌اند که باید مدیریت پسماند خود را انجام دهند».

بنا به گفته متصدی، شهرداریهای کشور مسئول اصلی زباله، پسماند و بازیافت هستند و باید به این مهم توجه ویژه‌ای داشته باشند، چرا که اگر زباله‌های تلمبار شده شیرآبه تولید کنند خسارات زیادی به آب و خاک وارد می‌شود.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More