شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مرگ سالانه  ۱۷هزار ایرانی به‌دلیل اجرایی‌نشدن مصوبات کاهش آلودگی هوا

 

وحید حسینی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، می‌گوید براساس آمار به‌دست آمده، هر سال نزدیک‌به  ۱۷هزار نفر، در اثر آلودگی هوا در ایران، جان خود را از دست می‌دهند.

سالانه در ایران ۳۷۰هزار نفر می‌میرند که از این تعداد، در سال ۹۴، ۱۲هزار و ۸۹۷ نفر بر اثر آسیب‌های ناشی‌از ذرات معلق هوا، جان خود را از دست داده‌اند. این آمار که چندی پیش، ازسوی عباس شاهسونی، سرپرست گروه «سلامت هوا» در مرکز محیط و کار وزارت بهداشت اعلام شده بود، در برخی از شهرها مانند اهواز، ۶برابر دیگر نقاط کشور بود.

اما چهارشنبه ۲۷ دی‌ماه، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، از آمار مرگ‌ومیر  ۱۷هزار نفری در تهران سخن گفت. حسینی در نشست تخصصی نقش دستگاه‌ها در اجرای قانون هوای پاک که با حضور نمایندگان وزارت‌خانه‌های نیرو، نفت، صنعت، معدن و تجارت و وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و همچنین، شرکت کنترل کیفیت هوای تهران برگزار شد، با انتقاد از عملکرد دستگاه‌های نظارتی و قضایی گفت: «اگر دستگاه‌های نظارتی و قضایی، برای یک قتل حساسیت دارند، چطور برای مرگ این‌همه آدم که ناشی‌از آلودگی هواست، جدیتی وجود ندارد». او همچنین یادآوری کرد که این در حالی است که دو درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) کشور صرف این موضوعات می‌شود.

 

  • اجرا نشدن مصوبات مربوط‌به کاهش آلودگی هوا
     

در  سال‌های ۹۳ و ۹۵، طرح‌هایی به‌منظور کاهش آلودگی هوا به تصویب رسید و به گفته‌ی آقای حسینی، تعداد زیادی از کارشناسان و متخصصان، روی آن کار کرده‌اند، اما اجرایی نشده است. او در این رابطه گفت: «پیشنهاد می‌دهیم که آسیب‌شناسی جدی روی همه‌ی مصوبات صورت گیرد، تا علت اجرایی‌نشدن آن‌ها مشخص شود؛ سپس عزم جدی برای اجرای آن‌ها داشته باشیم و منابع مالی برای آن‌ها نیز تأمین شود».

حسینی با تأکید بر این‌که نیازی به مصوبات جدید نداریم، خاطرنشان کرد: «آن‌چه که زیاد داریم، قانون است و در حال حاضر، اجرای آن‌ها باید مورد توجه قرار گیرد».

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، در ادامه با تأکید بر این‌که دستیابی به هوای سالم، حق عمومی شهروندان است، گفت: «باید خواستار پاسخ‌گویی برای این همه مرگ ناشی‌از آلودگی هوا باشیم و عده‌ای باید پاسخ دهند».

حسینی با اشاره به بودجه‌ی سال آینده، گفت که اگر عزم جدی برای اجرای قانون هوای پاک نباشد و منابع مالی تأمین نشود، این سند هم به اسناد اجرانشده، اضافه خواهد شد.

این کارشناس حوزه‌ی آلودگی هوا، ضمن انتقاد از عدم اجرای استانداردهای آلایندگی خودرو،  گفت: «استاندارد روی کاغذ، به چه درد ما می‌خورد؟ برای تحقق ماده‌ی ۴ قانون هوای پاک که به استاندارد آلایندگی خودروها اشاره دارد، فرآیندهای نظارت بر استانداردهای خودرویی باید اصلاح شود».

به گفته‌ی این مقام مسؤول، با بالا بردن عوارض خودروهای خارجی، شاهد ورود تعداد زیادی خودروی شاسی‌بلند چینی به بازار مصرف هستیم؛ خودروهایی که مصرف سوخت بالایی دارند و به اسم تولید داخل، وارد چرخه‌ی مصرف می‌شوند. حسینی تأکید کرد که قطعاً تا ۱۰سال دیگر، باید پاسخگوی این خودروهای شاسی‌بلند چینی بود و همچنین باید دربرابر خودروهایی که برای نخستین‌بار در دنیا تولید می‌شود و ایران به محل تست این خودروها تبدیل شده است، پاسخ قانع‌کننده‌ای به مردم داده شود.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More