شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۲۱ مهرماه

مسئولان کار بلد نیستند، کاربلدها مسئول نیستند

 

امروز را اگر روز مصاحبه و مناظره بدانیم، بیراه نیست. روزنامه اعتماد مصاحبه مفصلی با علیرضا بهشتی دارد که از او به‌عنوان آقازاده‌ای که از عنوانش سوءاستفاده نکرده نام می‌برد و روزنامه آرمان هم صفحه اولش را اختصاص داده است به گفت‌وگو با مقصود فراستخواه؛ این جامعه‌شناس به آرمان گفته است که گروه‌های مرجع، دیگر با جامعه ایران ارتباطی ندارند. جوان هم مصاحبه سیدحسن نصرالله، رهبر حزب الله لبنان را تیتر کرده است.

یک مناظره تلویزیونی هم به صفحه اول برخی روزنامه‌ها رفته است و ایران و شرق گزارشی از این مناظره داده‌اند. چهارشنبه گذشته عباس عبدی و حسین کچوییان در برنامه زاویه، درباره فروپاشی اجتماعی ایران، مناظره کردند. عباس عبدی که معتقد است جامعه ایران روبه فروپاشی می‌رود، انتقادهای تندی از صداوسیما کرده و گفته است که مردم دیگر اعتمادی به این رسانه حکومتی ندارند و تصریح کرده که اگر نظمی در جامعه ایران می‌بینیم، به‌خاطر کارکرد نهادها نیست، بلکه به‌زور قدرت امنیتی حکومت است؛ البته کچوییان هم با همه حرف‌های عبدی مخالفت کرده است.

روزنامه‌نگار مفقودشده سعودی هم برای روزنامه‌ها موضوع جالبی بوده و علاوه‌بر«جمهوری اسلامی» که چندین روز است خبر را پیگیری می‌کند، روزنامه ایران هم در صفحه نخست، گزارشی کار کرده است با تیتر «بایکوت بن‌سلمان». اما روزنامه سازندگی برای جمال خاشقجی سنگ‌تمام گذاشته و تصویر تمام‌‌قدش را در صفحه اول کار کرده است، با این عنوان: «جنگ خلیفه و سلطان».

 

مسئولان کار بلد نیستند، کاربلدها مسئول نیستند

 

علی مطهری و علیرضا بهشتی، پسران دو چهره اثرگذار جمهوری اسلامی‌‌اند که چندان سر سازگاری با نهادهای قدرت هم ندارند و به‌نوعی با رهبر فعلی جمهوری اسلامی ایران زاویه دارند. علی مطهری حالا نماینده مشهور مجلس است، اما علیرضا بهشتی جز مقطعی کوتاه، به گود سیاست وارد نشد و در مرکز انتشار آثار پدرش کار می کند. روزنامه اعتماد گفت‌وگوی مفصلی با پسر آیت‌الله بهشتی کرده و گویا با این مصاحبه، علیرضا بهشتی بار دیگر به سیاست رجعت کرده است. گفت‌وگو با علیرضا بهشتی درباره تحزب و طبقه حاکم است. بهشتی می‌گوید نیروهای انقلاب از همان اوانِ پیروزی، دست‌به حذف همدیگر زدند و از پدرش نقل‌قول می‌آورد که می‌گفت انقلاب سی‌سال زود به‌ثمر رسید. بهشتی معتقد است که از ابتدای انقلاب، طبقه‌ای به‌نام مسئولان به‌وجود آمد که تقریبا ثابت ماند و چرخشی نکرد و امروز کار به جایی رسیده است که این مسئولان همه هویتشان را از رانت مسئولیت می‌گیرند و خارج از این حوزه، کارایی ندارند. مشکل مملکت هم همین است که آنهایی که کاربلدند، مسئول نیستند.

 

کارت سوخت را برگردانید

 

یادداشت سردبیر روزنامه اطلاعات به یارانه‌های دولتی پرداخته و با انتقاد از نظام یارانه‌ای دولت، آورده است که هیچ‌جای دنیا، یارانه بدون حد مصرف، تعلق نمی‌گیرد. علیرضا خانی توضیح داده است که در یارانه بنزین، وضعیت به‌گونه‌ای شده است که روزانه دویست‌میلیون لیتر بنزین از ایران قاچاق می‌شود و دلیلش قیمت ارزان سوخت یارانه‌ای در کشور است؛ برای همین، بهتر است کارت سوخت دوباره احیا شود.

من لایک می‌کنم، پس هستم

 

گفت‌وگوی آرمان با مقصود فراستخواه جامعه‌شناس با این سوال شروع می‌شود که چه برسر جامعه ایرانی آمده است که مردمانش هر روز بیشتر میل به تنهایی دارند و آدم‌گریز می‌شوند. فراستخواه گوشه‌گیری و گریز از کار جمعی را شیوه زندگی سابقه‌دار ایرانی‌ها توصیف کرده و دلیلش را حملات مهاجمان و حکومت‌های استبدادی دانسته و گفته است که در ایران، فضای عمومی تخریب شده است. به اعتقاد این جامعه‌شناس، گروه‌های مرجع اجتماعی هم درحال حاضر، چندان ارتباطی با جامعه ندارند؛ چراکه با پدیدار شدن رسانه‌های اجتماعی در فضای مجازی، ما با جامعه نمایشی مواجهیم و علامت وجود داشتن، حضور دراین رسانه‌ها و لایک و فالوکردن است.

 

موسیقی خیابانی هم مجوزی شد

 

چند وقتی بود که خیابان‌های تهران شاهد گروه‌های موسیقی بود که اجرایی در فضای باز داشتند و ازقضا، خوانندگان مشهوری مثل همایون شجریان و شهرام ناظری هم ابراز تمایل کرده بودند تا در خیابان و میدان اجر کنند؛ اما گویا این راه فرار نوازندگان و خوانندگان هم بسته شد و حالا نیروی انتظامی اعلام کرده است که با موسیقی خیابانی برخورد خواهد شد. ابتکار در گزارشی باعنوان «ساز ناسازگاری» به این معضل تازه اهالی هنر پرداخته است.

گزارشگر ابتکار با چندنفری از نوازندگان خیابانی گفت‌وگویی کرده و شهاب که در خیابان‌های تهران ساکسیفون می‌نوازد، گفته است هم برای معاش و هم برای پاسخ به نیاز موسیقیایی مردم، به خیابان آمده است. این نوازنده معتقد است که اگر قرار بر مجوز باشد و این مجوز، به‌معنای کاربلدی در موسیقی باشد، مجوز داشتن نوازندگان بد هم نیست. اما به‌نظر می‌رسد که بیشتر از مجوز، بحث ممنوعیت مطرح است.

 

سینماروها مجردند

 

با افزایش قیمت بلیت سینما و هزینه‌های جانبی، بیشتر مجردها به سینما می‌روند و خانواده‌ها قید این تفریح را زده‌اند. همدلی گزارشی داده است از وضع تماشاگران سینما. هرچند که آمار رسمی در این‌باره نیست، با این‌حال، خبرنگار همدلی در یک گزارش میدانی به این نتیجه رسیده است که خانواده‌ها چندان رغبتی به رفتن سینما ندارند. بلیط سینما در حال حاضر، سی‌هزار تومان است و اگر یک زوج بخواهند سینما بروند و بعدش هم شام مختصری بخورند، با هزینه رفت و برگشت، صدهزار تومنی خرج کرده‌اند که همین هزینه هم برای خیلی از خانواده‌ها سنگین است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More