شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نمایشگاه کتاب تهران: لغو برنامه‌ اورهان پاموک؛ فروش ۹۵ میلیاردی تا روز نهم

 

اورهان پاموک نویسنده نوبلی ترکیه که برای بازدید از نمایشگاه کتاب تهران و برگزاری سخنرانی در شبی به نام خود از سوی مجله بخارا و انتشارات ققنوس به ایران دعوت شده بود، امکان حضور در هر دو برنامه را از دست داد و تنها توانست در یک برنامه امضای کتاب و گفت وگو با خبرنگاران شرکت کند.

خبرگزاری ایلنا دلیل عدم حضور پاموک را ازدحام بیش از حد در نمایشگاه ذکر کرده اما به نظر می‌رسد دلیل اصلی لغو تمامی برنامه‌‌های پاموک خبری باشد که روزنامه‌ کیهان صبح روز پنج‌شنبه منتشر کرد.

همزمان با ورود اورهان پاموک به تهران روزنامه کیهان در ستون خبرهای فرهنگی صفحه ۳ خود با نام بردن از پاموک به عنوان«اولین حامی سلمان رشدی» نوشت که بعد از فتوای آیت‌الله خمینی مبنی بر ارتداد سلمان رشدی، پاموک  اولین فردی در جهان اسلام بود که از این نویسنده حمایت کرد.

کیهان در انتقاد به دعوت از پاموک نوشت« یک جریان خاص فرهنگی به طور جدی در پی دعوت از چهره‌های خاص و بدسابقه خارجی به ایران است»

ساعتی بعد از درج این خبر در کیهان،‌خبرگزاری فارس با نصرالله پژمان‌فر،‌نایب ريیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت وگو کرد و از قول او ضمن انتقاد به آنچه او توزیع کتاب‌های غیر مجاز با محتواهای غیر اخلاقی نام نهاد، انتقاد او به حضور اورهان پاموک و دعوت از این نویسنده ترک‌زبان برای سخنرانی در نمایشگاه را انعکاس داد.

آقای پژمان‌فر برگزاری یک نشست و دعوت کردن یک انتشارات از کسی که به زعم او« اعتقادات ما را زیر سوال برده» را مورد پرسش قرار داد و گفت« فکر می کنم که دستگاه های امنیتی نیز باید به این مسئله وارد شوند، غیر از ارشاد که باید پاسخگو باشد و ما نیز از طریق مجلس پیگیری خواهیم کرد که چطور چنین افرادی که پشتیبان این جریان فکری بوده اند و از آن حمایت کرده اند، به راحتی بیایند و همان مبانی و سخنان خودشان را در نمایشگاه طرح کنند.»

وی همانند روزنامه کیهان دعوت از پاموک به ایران را اتفاقی سهوی ندانست و از دستگاه‌های امنیتی خواست بررسی کنند که چرا یک تعداد افرادی بی حساب و کتاب از مرزها می آیند جلساتی برگزار می کنند و محتواهایی را رد و بدل می کنند و نشست هایی می گذارند و تصمیماتی می گیرند و بیانیه هایی صادر می کنند؟»

حذف برنامه‌های پاموک واکنش برخی از نویسندگان از جمله مصطفی مستور، رمان نویس، را به دنبال داشت.‌آقای مستور در نامه‌ای انتقادی که ایسنا آن را منتشر کرده ، ضمن غیراخلاقی و غیرمدنی و فرهنگی نامیدن این رفتار  نوشت:‌این رفتار نشان می‌دهد برخی سیاستگذاران فرهنگی ما تا چه حد با مقوله‌هایی مانند توسعه فرهنگی و تعامل فرهنگی با جهان، بیگانه‌اند. مایه تاسف است که با نویسنده‌ای این گونه رفتار شد که در مجال اندکش، جز در تحسین ایران و هنر ایرانی‌ها و تعلق عمیقش به سرزمین ایران سخن نگفت.»

 

انتقاد مهدی شجاعی از تحدید‌ رسانه‌ها و آزادی بیان

سید مهدی شجاعی که بعد از اتفاقات سال ۸۸ و به دلیل حمایت از میرحسین موسوی به جریان معترضین به نتیجه انتخابات پیوست در نشست رونمایی از  رمان تازه‌اش با عنوان««طوفان دیگری در راه است» به انتقاد از تحدید فضای رسانه‌‌ای پرداخت و آمار مهاجرت نخبگان از کشور را تکان‌دهنده خواند.

رمان قبلی او با عنوان«کمی دیرتر» نیز فضای انتقادی داشت. خبرگزاری فارس ضمن نقل سخنان شجاعی انتقاد از بسته شدن فضای اطلاع‌رسانی را انعکاس داد و نوشت: شاهد بسته شدن فضاهای اطلاع‌رسانی هستیم. این به نظر من یک نشانه است؛ نشانه‌ای که می‌گوید هیچ بعید نیست به‌زودی در این جامعه شاهد کتاب سوزی هم باشیم. گسترش اطلاع‌رسانی در دنیا یک نشانه و اصل است. وقتی این فضا را به روی مردم می‌بندیم و از آگاهی و از اطلاع داشتن مردم از موضوعات احساس خطر می‌کنیم، یک نشانه را داریم معرفی می‌کنیم. این رویکرد آینده فرهنگ ما را تهدید می‌کند.

او با اشاره به آمارهایی که از مهاجرت نخبگان منتشر می‌شود گفت: میزان مهاجرت نخبگان از کشور تکان دهنده است. به نظر من گروهی در کشور در تدارک این رفتن هستند. یعنی دوست دارند که این عده از کشور بروند تا بستر برای آنها فراهم‌تر شود. پیش از این رمان شجاعی، رمان  دیگرش به نام « دموکراسی یا دموقراضه» در دولت نهم مجوز انتشار نگرفت اما در دولت دهم توانست مجوز دریافت کرده و منتشر شود.

 

فروش ۱۲ میلیاردی نمایشگاه در شلوغ‌ترین روز، فروش کل ۹۵ میلیون در ۹ روز

نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران روز پنج شنبه یکی از شلوغ ترین روزهای خود را پشت سر گذاشت و با ۵۰۰ هزار بیننده و نیز فروشی بالای ۱۲ میلیارد تومان رکودی تازه از خود به جای گذاشت.

حسین صفری، مدیر کمیته اجرایی سی‌یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ضمن این خبر به ایبنا و اشاره به استقبال گسترده مردم گفت تعداد ۳۰۰ هزار تن از بازدید‌کنندگان از طریق مترو به نمایشگاه آمدند.

همچنین او به آمارهای فروش دوره‌های گذشته نمایشگاه اشاره کرد و گفت در سال گذشته میزان خرید کتاب مردم از ناشران ۴ میلیارد تومان بوده که از طریق دستگاه‌های کارت‌خوان ثبت شده است و امسال افزایش۵ درصدی در زمینه خرید کتاب داشته‌ایم. در زمینه بازدید از نمایشگاه هم با توجه به پنجشنبه و جمعه شلوغ و پربازدیدی داشتیم. وی پیش بینی کرد تا پایان نمایشگاه بیش از ۳ میلیون نفر از نمایشگاه بازدید کنند.

از سوی دیگر امیر مسعود شهرام نیا، قائم مقام نمایشگاه در گفت وگویی با خبرگزاری مهر ضمن تایید آمار ۱۲ میلیاردی روز نهم از فروش ۵ میلیارد نقدی این روز هم سخن گفت و به فروش بالای ۹۵ میلیارد تومانی در ۹ روز نمایشگاه اشاره کرد.

به گفته آقای شهرام نیادر روز نهم تقریبا ۵۵۰ هزار بازدیدکننده  از نمایشگاه دیدن کردند و در ۴ ساعت اول روز جمعه حدود ۲۵۰ هزار بازدیدکننده  به نمایشگاه آمدند.

به گفته شهرام نیا فروش نمایشگاه از روز اول تا پایان روز نهم حدود ۹۵ میلیارد تومان بوده است؛ این در حالی است که سال گذشته در نمایشگاه شهر آفتاب تا پایان نمایشگاه ۸۳ میلیارد تومان مبلغ کل فروش بود.

انتشار اثر پنج جلدی شاهنامه نقالان از سوی انتشارات ققنوس

شاهنامه نقالان  اثری پنج جلدی است که مرشد عباس زریری اصفهانی ۱۸ سال از عمرش را برای تدوین و نگارش آن صرف کرد و دکتر جلیل دوستخواه، شاهنامه پژوه نامی ایران ۵ سالی برای ویرایش آن زمان گذاشت تا همراه یک سی‌دی صوتی از اجرای مرشد و شاهنامه‌خوان از سوی انتشارات ققنوس در نمایشگاه کتاب فرصت عرضه یابد.

این کتاب برای کسانی‌ست که می‌خواهند شاهنامه را به زبانی ساده و همه‌فهم برای بزرگسالان و کودکان روایت کنند، و نیز تمامی کسانی را که به ادبیات و نگارش علاقه دارند که با دسترسی به این کتاب به گنجینه‌ای از یک میلیون واژه متشکل از واژه‌های کهن و نو فارسی و دسترسی دارند و ماده‌‌‌های لازم برای پژوهش در زمینه نقالی و دگردیسی بن‌مایه‌های اسطورگی و حماسی در روایات نقالان را می‌توانند در آن بیابند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More