شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پوشیدن برقع در اروپا: از ممنوعیت کامل تا جریمه‌ی ۳۰هزار یورویی

 

پوشیدن برقع اسلامی ازسوی پائولین هنسن (Pauline Hanson)، سناتور افراطی و ضد مهاجران خارجی در استرالیا، در هفته‌ی گذشته، بار دیگر موضوع پوشش زنان مسلمان در کشورهای اروپایی را مطرح کرده است.

روزنامه‌ی دیلی‌تلگراف، دوشنبه۳۰ مرداد، در مقاله‌ای در این رابطه، می‌نویسد: «در بریتانیا، حزب دست‌راستی یوکیپ (UKIP)، سال‌های سال است که خواهان منع پوشش برقع ازسوی زنان مسلمان این کشور بوده، ولی هنوز قانونی برای این منظور وضع نشده است».

در آلمان، سال گذشته آنگلا مرکل، صدر اعظم این کشور، خواهان ممنوعیت پوشش برقع شده و در یک سخنرانی خطاب به زنان مسلمان گفته بود: «صورت خودتان را نشان دهید. پوشاندن کامل صورت در این کشور مجاز نیست و باید ممنوع شود».

فرانسه نخستین کشور اروپایی بود که پوشیدن برقع را ممنوع اعلام کرد. این ممنوعیت از سال ۲۰۰۴ با جلوگیری از پوشیدن برقع ازسوی دختران دانش‌آموز در مدارس دولتی شروع شد. مجلس فرانسه پوشیدن برقع را مخالف قانون اساسی این کشور شناخته که تأکید می‌کند هیچ‌گونه نماد مذهبی، چه مسلمان، چه مسیحی و یا یهودی، نباید اجازه‌ی نمایش عمومی در مراکز آموزشی داشته باشد. فرانسه در سال ۲۰۱۱، این قانون را به پوشیدن هرگونه حجاب صورت در ملاءعام گسترش داد و هرکس که این قانون را زیر پا بگذارد، ۱۵۰یورو جریمه می‌شود. از آن گذشته، در فرانسه، مردان مسلمانی هم که زنان خود را به‌زور مجبور به پوشیدن برقع کنند، ۳۰هزار یورو جریمه می‌شوند.

در آن زمان، نیکولا سارکوزی (Nicolas Sarkozy)، رئیس‌جمهوری وقت فرانسه گفته بود «هرکس که قصد پوشیدن حجاب و برقع در ملاءعام را دارد، بهتر است به کشور ما نیاید».

کشور بلژیک نیز با پیروی از تصمیم دولت فرانسه، در سال ۲۰۱۱ قوانینی را برای منع پوشیدن برقع در پارلمان تصویب کرد. هر زنی که در بلژیک صورت خود را در ملاءعام  به‌طور کامل بپوشاند، به هفت روز و شب زندان و پرداخت ۱۳۷۸یورو جریمه محکوم می شود.

در هلند، در سال ۲۰۱۵، قانونی جدید برای منع پوشیدن برقع، تنها در مدارس، بیمارستان‌ها و سرویس‌های خدمات عمومی مانند اتوبوس و مترو تصویب شده است. این قانون پوشیدن برقع ازسوی زنان مسلمان را ممنوع نمی کند؛ ولی درمواردی که آنها در خدمت سرویس‌های دولتی و کمک‌رسانی به عموم هستند، اجازه‌ی استفاده از برقع را ندارند.

در ایتالیا قانون مشخصی برای منع برقع در کشور وجود ندارد، ولی در سال ۲۰۱۰، در شهر نووارا (Novara)، مردم آن به قانون ممنوعیت برقع رأی داده‌اند، ولی جریمه ای برای کسانی که آن را زیر پا می‌گذارند، وجود ندارد. اما شهرهای ساحلی ایتالیا، به‌طور جدّی پوشیدن «بیکینی اسلامی» (بورکینی) را برای شنا منع کرده‌اند.

در اسپانیا، قسمت‌هایی از بخش کاتالونیا (Catalonia) پوشیدن نقاب و برقع را ممنوع کرده‌اند؛ اما در سال ۲۰۱۳، دادگاه عالی اسپانیا این ممنوعیت را غیرقانونی اعلام کرده و آن را «محدود کردن آزادی‌های اساسی و دینی» خوانده است.

در سوئیس، تنها در کانتون تیچینو (Ticino) پوشیدن حجاب کامل و برقع ممنوع است و هر زنی که آن را نادیده بگیرد، ۹۲۰۰یورو جریمه می‌شود.

و سرانجام، دادگاه حقوق بشر اروپایی، در سال ۲۰۱۴ اعلام کرده است که ممنوع کردن پوشیدن برقع و پوشاندن صورت ازسوی زنان مسلمان، به‌هیچ‌وجه حقوق بشر را در مورد آنها نقض نمی‌کند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More