شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه خوانی ۹ مهرماه ۹۸

پیغام ریاض به تهران

اخبار میانجی‌گری‌ها میان عربستان سعودی و ایران داغ شده است و روزنامه‌ها، از هر جریان سیاسی، آن را بازتاب داده‌اند.

روزنامه دولتی ایران با تیتر «پیغام ریاض به تهران» به استقبال این خبر رفته که نخست‌وزیرعراق بعد از سفر به ریاض، از آمادگی عربستان سعودی و ایران برای مذاکره گفته است. روزنامه آرمان ملی تلاش‌های عادل عبدالمهدی در کاهش تنش میان تهران‌ـ‌ریاض را با تیتر «میانجی صلح» به صفحه نخست آورده است. روزنامه جمهوری اسلامی «چشم‌انداز مثبت صلح در منطقه» را تیتر کرده و روزنامه شرق با تیتر «پیغام عربستان به ایران»، از قول بن سلمان نوشته است که راه‌حل سیاسی را ترجیح می‌دهیم.

روزنامه‌های اصول‌گرای خراسان و دنیای اقتصاد پیغام عربستان سعودی را با تیترهای «عقب‌نشینی لفظی ریاض» و «عقب‌نشینی بن سلمان از موضع جنگی» در صفحه نخست آوردند. اما روزنامه‌های جوان، کیهان و اطلاعات سکوت کردند و ترجیح دادند تیترشان را از سخنرانی رییس قوه قضاییه در اجلاس فرماندهان سپاه انتخاب کنند که گفته است «دست مفسدان اقتصادی را نه از مچ، که از بازو قطع می‌کنیم» و «مردم باید طعم عدالت را بچشند».

روزنامه‌های اعتماد و سازندگی هنوز از نیویورک برنگشته‌اند و از میان حرف‌های سخنگوی دولت، چرایی خنده روحانی را به صفحه نخست آوردند. اعتماد به نقل از ربیعی تیتر زد «خنده روحانی نشانه استیصال نیست».

از بین خبرهای اقتصادی هم مزیت‌های تجارت آزاد با اوراسیا و خبر ساخت دو پالایشگاه نفت توجه رسانه‌ها را جلب کرد.

 

میانجی صلح

 

سفیر سابق ایران در اردن به آرمان ملی درباره تمایل عربستان سعودی به خاتمه جنگ در یمن و آغاز مذاکرات برای اداره این کشور از طریق آرای عمومی گفته است. او در ادامه افزوده است برای عربستان سعودی، توسعه اقتصادی در اولویت است و اگر قرار باشد سال آینده اجلاس گروه ۲۰ در ریاض برگزار شود، عربستان سعودی نیاز دارد هرچه سریع‌تر و به هر طریق ممکن، به جنگ یمن خاتمه داده شود. نصرالله تاجیک فشار افکار عمومی در عربستان سعودی، هزینه‌های اقتصادی جنگ و کسری بودجه را از دیگر دلایل تمایل مقام‌های سعودی به برقراری آتش‌بس می‌داند.

تاجیک این نظریه را که تنش روابط میان ایران و عربستان سعودی خواسته آمریکاست رد می‌کند و می‌گوید عربستان سعودی تابع ایالات متحده آمریکا نیست و آنچه سعودی‌ها را به راه‌حل سیاسی رسانده فشار افکار عمومی و مشکلات داخلی این کشور است.

به عقیده تاجیک، ایران در مساله یمن نمی‌تواند تعیین‌کننده اصلی باشد، فقط می‌تواند کمک کند مساله بین عربستان سعودی و یمن زودتر سروسامان پیدا کند، چرا که مساله یمن در درجه اول مساله سعودی‌ها و یمنی‌هاست.

دست‌های آلوده در خانه ملت

 

چند روزی است که خبر سرقت از منزل یکی از نمایندگان آذربایجان غربی منتشر شده است و ایلنا از قول منبعی آگاه نوشت مبلغ ربوده‌شده از خانه این نماینده ۲۵۰ هزار یورو بوده است. سید‌تقی کبیری، نماینده اصول‌گرای شهر خوی که به گزارش همدلی، در این چهار سال زیاد اهل نطق و پیگیری هم نبوده، اکنون در مظان اتهام فساد و پولشویی است.

ابتدا، یکی از نماینده‌های مجلس خبر را تکذیب کرد و گفت از اساس دروغ است. اما محمد‌جواد جمالی، سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان، سرقت را تایید کرد و مبلغ سرقتی را در مجموع حدود دو تا سه میلیارد تومان تخمین زد. او درباره علت وجود این حجم پول در خانه یک نماینده مجلس توضیح روشنی نداد.

اکنون برای افکار عمومی سوال پیش آمده است نماینده مجلسی که پیش از این معارف تدریس می‌کرده، چند میلیارد تومان پول را که ده‌ها برابر بیشتر از حقوق نمایندگی مجلس است از کجا آورده است؟ چرا باید این همه پول در خانه یک نماینده باشد؟ در شرایطی که فروش ارز بیش از ۱۰۰۰ یورو با محدودیت مواجه است، چطور شخصی حقیقی می‌تواند ۲۵۰ هزار یورو در منزلش نگهداری کند؟

در گزارش همدلی، به فهرستی از نمایندگان متهم به فساد اقتصادی اشاره شده است.

جامعه دوقطبی و چند‌پاره توان مقاومت ندارد

 

حسین مرعشی، عضو حزب کارگزاران سازندگی، در گفت‌و‌گو با روزنامه ایران، درباره شرایط مذاکره با آمریکا و مساله انتخابات گفته است در شرایط کنونی، مذاکره با آمریکا برای ایران راهگشا نخواهد بود و حتی تبعات منفی دارد. به عقیده مرعشی، راه‌حل در کنترل روابط با دیگر کشورها، از جمله اروپایی‌ها، و تقویت ابعاد داخلی سیاست و وحدت ملی است.

مرعشی معتقد است مهم‌ترین تدبیر نظام برای مواجهه با آمریکا، برگزاری پرشور انتخابات مجلس یازدهم است، به گونه‌ای که همه گروه‌ها خود را بخشی از بازی رسمی سیاست ببینند و کسی احساس نکند حذف شده است.

این فعال سیاسی حامی دولت هشدار می‌دهد جامعه‌ چندپاره، جامعه دچار اختلاف، جامعه دوقطبی، جامعه‌ای که بخشی از آن احساس می‌کنند حذف شده‌اند بستر لازم برای مقاومت ندارد. انتخابات جایی است که این زخم‌ها باید درمان شود. به باور مرعشی، زخم‌های جامعه کم نیست و انتخابات پرشور می‌تواند این زخم‌ها را درمان کند، به شرطی که بعد از انتخابات، با از کار انداختن نهادهای انتخابی، رای مردم و انتخاب مردم به حاشیه رانده نشود. مرعشی می‌گوید: «برای مقاومت یا مذاکره عزتمند نیازمند وحدت ملی هستیم.» 

اقتصاد در ایران، اقتصاد سیاه و زیرزمینی است

 

به گزارش ابتکار، اقتصاد زیرزمینی اقتصادی است که روی آن هیچ نظارتی نمی‌شود و در هیچ محاسبه‌ای نمی‌آید. بر اساس آمار، ۳۰ تا ۵۰ درصد تولید ناخالص داخلی ایران زیرزمینی است، اما کارشناسان اقتصادی حجم اقتصاد سیاه را بسیار بیشتر از این آمار رسمی می‌دانند. در اقتصادهای زیرزمینی، رقم مبادلاتی جایی ثبت نمی‌شود و این آمار فقط موید وجود اقتصاد سیاه است.

هوشیار رستمی، تحلیلگر اقتصادی، به ابتکار توضیح می‌دهد این فقط فرار مالیاتی نیست و منظور از اقتصاد سیاه، فعالیت‌هایی است که نه تنها ثبت نمی‌شود، بلکه نمی‌توان آن‌ها را ثبت کرد. به‌عنوان مثال، آمار دقیقی از میزان معاملات اقلام ممنوع مثل مشروبات الکلی، مواد مخدر، عتیقه، قاچاق انسان و غیره وجود ندارد و نمی‌شود ثبتشان کرد.

راهکار برون‌رفت از این وضعیت شفافیت عملیات بانکی و پیوستن به کنوانسیون‌های مبارزه با پولشویی است چون کنترل شرایط اقتصادی را بسیار ساده خواهد کرد. در سایر کشورها، افراد نمی‌توانند مبالغ حاصل از فعالیت‌های پولشویی را در بانک نگهداری کنند چون به‌سرعت رصد می‌شود، ولی در ایران همه این فعالیت‌ها از طریق سیستم بانکی است و بانک‌ها هم به بهانه حفظ حریم خصوصی، حساب‌ها را کنترل نمی‌کنند.

روحانی می‌خندد چون هنوز رییس دولت است

محمد قوچانی در سرمقاله روزنامه سازندگی، با تقدیر از سفر روحانی، دستاوردهای روحانی را فهرست کرده و در مقام پاسخ به انتقادهای کیهان و مخالفان دولت، تاکید کرده روحانی گامی جلوتر از خط قرمز‌های رهبری برنداشته است. قوچانی در تحلیل «بیشتر در برابر بیشتر»، که در سخنرانی روحانی آمده بود، منظور روحانی را نه چانه‌زنی بر سر توان موشکی، بلکه امضای سریع‌تر پروتکل الحاقی در برابر لغو دائمی تحریم‌ها در کنگره آمریکا تفسیر کرده است.

 سردبیر سازندگی، حتی نقدها درباره بی‌‌توجهی روحانی به افکار عمومی را مهم‌ترین نقطه قوت روحانی می‌داند و نوشته است روحانی بی‌توجه به هیجان‌زدگی و بی‌هراس از محبوبیت‌های بادآورده از چپ و راست، به آنچه تشخیص می‌دهد عمل می‌کند و این نشانه عقلانیت سیاسی اوست.

قوچانی ادعا می‌کند خنده روحانی در این سفر غیرارادی نبود، قصدش عصبانی کردن دشمن بود و این‌که نشان دهد علی‌رغم همه تحریم‌های آمریکا و کارشکنی‌ها برای سفرش به نیویورک، همچنان رییس دولت است و می‌خندد.

قوچانی حتی دفاعیه کیهان از روحانی را منطقی می‌داند و مدعی است روحانی به آینده سیاسی‌اش فکر نمی‌کند و از هیجان‌های سیاسی رهاست.

 

 

 

 

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More