شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

چرا در مورد سعید طوسی سکوت شد؟

 

خبر آزار جنسی دانش آموزان پسر دبیرستانی غیرانتفاعی در منطقه ۲ تهران توسط یکی از مسئولان ‌این دبیرستان، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های اجتماعی داشته  و موجب برانگیختن بحث‌های گسترده‌ای شده است.  در  این گزارش به برخی از  واکنش‌های برخی از رسانه‌های اجتماعیاشاره می‌شود. برخی کاربران با توجه به «سکوت »رهبر ایران در مورد پرونده سعید طوسی که در نهایت منجر به تبرئه او شد و پیام رهبر ایران به رئیس قوه قضائیه در مورد موضوع اخیر آزار جنسی برخی از دانش‌آموزان و پیام وی در خصوص اجرای سریع حدود در این مورد ، حکومت ایران را متهم به رفتار دوگانه در این زمینه کرده‌اند.

 

مقایسه واکنش خامنه‌ای در این زمینه و مورد سعید طوسی

به عنوان نمونه یک فعال اجتماعی حوزه زنان براین نکته انگشت نهاده‌ که رهبر ایران، در مورد سعید طوسی یکی از قاریان نزدیک به بیت خودش سکوت مطلق کرده بود، اما حالا دستور داده است تا  «حدود الهی» در رابطه با محکومین دبیرستان غرب تهران اجرا شود.

 

 

«طبقاتی بودن» آزار جنسی

 کاربر  دیگری گفته  است که واکنش به آزار جنسی هم در ایران طبقاتی است و  نوشته است: «خبر آزار جنسی در دبیرستانی پسرانه در مجتمع آموزشی غیرانتفاعی در منطقه ۲ تهران سروصدای زیادی به پا کرده است و در شبکه‌های مجازی همه از کوچک و بزرگ، پیر و جوان، اصلاح طلب و اصولگرا و برنداز در مورد آن موضع گرفته‌اند و این ظلم به کودکان را به حق محکوم کرده اند. اما همین چند ماه پیش خبرگزاری ایسنا گزارشی به نقل از مدیر عامل سازمان خدمات اجتماعی منتشر کرده بود مبنی بر اینکه به نود درصد کودکان کار تجاوز می‌شود! آن روز اما این خبر هیچ عکس العمل جدی را در فضای مجازی و حقیقی در پی نداشت.» این کاربر در ادامه مدعی شده تفاوت  تجاوز و آزار جنسی برای «کودکان کار و کودکان مدرسه غیرانتفاعی» از جنس همان تفاوت واکنش‌ها به عملیات تروریستی در پاریس با  عملیات تروریستی در کابل است.

 

 

آیا انتشار تصویر متهم از نظر  اخلاقی- حقوقی مجاز است؟

یکی از بحث‌های درگرفته در فضای مجازی آن است که آیا انتشار ویدئویی که در آن چهره متهم در اینترنت مشخص است ، از سوی خانواده‌های قربانیان در فضای مجازی، از نظر حقوقی مجاز است یا نه. کاربری نوشته: «چرا اینتقدر متناقضیم؟ چرا صبح تا شب از دغدغه آبروی افراد، آزادی، رعایت حقوق متهم و حتی قاتل حرف می‌زنیم ولی به صرف یک فیلم مدام چهره کسی رو بدون حکم دادگاه پخش می‌کنیم که متجاوزه؟ » او  خواسته یک ثانیه برادر خود را جای متهم بگذاریم.

 

 

فعالان حوزه زنان به این سخن واکنش نشان داده‌اند. شادی صدر، فعال فمینیست  با دفاع از انتشار این ویدئو  در پستی در فیسبوک خود نوشته است: «خانواده‌ دانش‌آموزانی که مورد آزار جنسی معلم پرورشی‌شان قرار گرفته‌اند، ویدئوهای اظهارات این شخص را منتشر کرده‌اند. حالا عده ای دوره راه افتاده‌اند و ایراد می‌گیرند که چرا نام و فیلم متهم پیش از این که در دادگاه محکوم شود پخش شده و چرا مردم دارند درباره‌اش "قضاوت" می‌کنند و "حکم" می‌دهند. راستش وقت و حوصله ندارم توضیح واضحات بدهم که چرا این حرف از نظر حقوقی چرند است و کار خانواده‌های قربانیان در انتشار این فیلم هیچ تناقضی با حقوق متهم ندارد. این توضیحات به گوش "آن‌ها" نمی رود چون ندانند و نمی خواهند بدانند و این جهل مرکبشان دنیای اطراف‌مان را برداشته.»



آزار جنسی در مدارس و امضا نشدن سند ۲۰۳۰

برخی کاربران گفته‌اند که وقوع تجاوز و آزار جنسی در مدارس ایران یکی از تبعات اجرا نشدن سند ۲۰۳۰ است که در سال گذشته رهبر ایران  با اجرای آن در ایران مخالفت کرده بود. برخی کاربران همدل با حکومت ایران هم به ربط دادن میان ایندو اعتراض کرده اند: 

«اگر سند۲۰۳۰ نسخه ای ضد تجاوز برای کودکان و دانش آموزان است، چرا در آمریکا %۸۳ دختران ۱۲ تا ۱۶ سال در مدارس عمومی آزار جنسی را تجربه کرده‌اند؟ و یا در انگلیس نیز روزانه پلیس حداقل ۶۰ تجاوزجنسی به کودکان را گزارش می کند؟ ۲۰۳۰ فقط برای ما پیجیده شده؟»

 

 

کاربر دیگری هم با دفاع از بومی‌گرایی در مواجهه با چنین مسائلی نوشته است: «علینژادها باسواستفاده ازخشم واحساسات برانگیخته خانواده ها #تجاوز_به_دانش_آموزان رانتیجه رد #سند_۲۰۳۰ معرفی می‌کنند.سندی که فرانسه نپذیرفته وآمریکا و بسیاری ازکشورهابا الحاق تبصره های فراوان عملا آنرا فقط به بیانیه تبدیل کردند! مابرای آگاهی‌بخشی نسخه فرمایشی نمی‌خواهیم!علاج ما نسخه بومیست.»

 



 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More