شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

۲۰ درصد اراضی ایران در حال بیابانی شدن است

 

«هائولیانگ شو»، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد و مدیر دفتر منطقه‌ای آسیا و اقیانوسیه‌ی برنامه‌ی عمران سازمان ملل(UNDP) می‌گوید: «در ایران بیش از ۲۰ درصد اراضی در معرض بیابانی شدن است. خوشبختانه در این کشور اقداماتی برای مقابله با بیابان‌زایی انجام شده است. سازمان ملل نیز به‌منظور احیای سه‌میلیون هکتار از اراضی در ایران کمک کرده است که نهال‌کاری از جمله‌ی این اقدامات محسوب می‌شود».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، هائولیانگ شو در مراسم افتتاحیه‌ی کنفرانس بین‌المللی «مقابله با گردوغبار»، درضمن، با اشاره به تلاش‌های فراوان ایران برای جلب مشارکت جامعه‌ی جهانی به موضوع این موضوع و با تأکید بر اینکه طوفان‌های گرد و غبار به مرزهای سیاسی احترام نمی‌گذارند، گفت: «بیابان‌زایی طی ۱۰ سال گذشته، باعث مهاجرت در بسیاری از نقاط شده است؛ همچنین طی سال‌های آینده، این موضوع ۱۷ درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) جهان را از بین خواهد برد؛ همچنین بیابان‌زایی و گرد و غبار، سلامت و رفاه اقتصادی و اجتماعی انسان‌ها در خاورمیانه و سایر نقاط جهان را تحت‌تأثیر قرار داده است».

او در ادامه، با اشاره به افزایش وقوع طوفان‌های گرد و غبار طی یک دهه‌ی گذشته گفت: «پدیده‌ی گردوغبار، توسعه‌ی پایدار کشورهای مختلف را دچار چالش می‌کند و مانعی برای دستیابی به اهداف ۲۰۳۰ به شمار می‌آید».

معاون دبیرکل سازمان ملل، مسائلی همچون طوفان‌های گردوغبار را بخشی از «توسعه‌ی پایدار» خواند و گفت: «برنامه‌ی ۲۰۳۰ از دولت‌ها و ملت‌های مختلف حمایت می‌کند تا به مسائل کم‌آبی بپردازند؛ همچنین سازمان ملل از کشورهای مختلف برای مقابله با طوفان‌های گردوغبار، فرونشست زمین و ترویج تاب‌آوری، حمایت و پشتیبانی می‌کند».

هائولیانگ شو با اشاره به هدف مهم «جذب مشارکت دولت‌های مختلف برای نجات تالاب‌ها» در این کنفرانس، گفت: «دریاچه‌ی ارومیه، نمونه‌ی بارزی است که مورد توجه رئیس‌جمهوری ایران نیز قرار گرفته؛ بنابراین حل مشکلات از طریق همکاری‌های بین‌المللی میسر می‌شود».

معاون دبیرکل سازمان ملل در نهایت تأکید کرد: «در اجلاس بین‌المللی مقابله با گرد و غبار، دانش و تجربیات کشورهای مختلف در حوزه‌ی مهار کانون‌های گرد و غبار به اشتراک گذاشته می‌شود. سازمان ملل نیز نهایت حمایت و پشتیبانی را از کشورهای عضو دارد. امیدواریم نتایج کنفرانس بین‌المللی مقابله با گرد و غبار عملی و کاربردی باشد».

کنفرانس بین‌المللی «مقابله با گرد و غبار»، امروز، دوشنبه۱۲ تیرماه، در تهران آغاز به کار کرد و تا دو روز دیگر ادامه خواهد داشت. مراسم افتتاحیه‌ی این کنفرانس، امروز با حضور حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه، حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو، معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، گری لوئیس، نماینده‌ی مقیم سازمان ملل در ایران، عبدالرحمن العوادی، دبیر اجرایی سازمان منطقه‌ای حفاظت از محیط زیست دریایی و جمعی دیگر از مقامات کشورها و نهادهای بین‌المللی مختلف، در سالن اجلاس سران برگزار شد. معصومه ابتکار، هائولیانگ شو، عبدالرحمن العوادی و حسن روحانی، سخنرانان افتتاحیه‌ی این کنفرانس بودند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More