شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

۲۵ هزار نفر نیازمند پیوند عضو در ایران

 

با وجود آنکه سالانه  ۸ تا ۹ هزار مرگ مغزی در ایران  رخ می‌دهد اما بنا به گفته وزیر بهداشت و درمان در حال حاضر  ۲۵هزار نفر نیازمند پیوند عضو، در لیست انتظار قرار دارند.

اهدای عضو برای نخستین بار بر روی «رونالد لی هریک» انجام شد که کلیه برادر دو قلویش را در سال ۱۹۵۴ به او پیوند زدند. جراح جوزف موری، در سال ۲۰۱۰ برای پیشرفت در پیوند عضو، برنده جایزه نوبل در فیزیولوژی یا پزشکی شد.

نخستین عمل پیوند در ایران در سال ۱۳۱۴خورشیدی صورت گرفت که آن پیوند قرنیه چشم بود. سال ۱۳۴۷ نخستین پیوند کلیه، ۱۳۶۹ پیوند مغز استخوان، ۱۳۷۲ پیوند قلب و کبد ،۱۳۷۹ پیوند ریه و سال ۱۳۸۵ خورشیدی نخستین پیوند پانکراس و روده در ایران انجام شد.

سال ۱۳۷۲، لایحه پیوند اعضای بدن از افراد فوت شده برای آنکه به تصویب نهایی برسد  به مجلس شورای اسلامی رفت اما مورد تصویب قرار نگرفت اما در نهایت با فتوای علمای دین و مراجع تقلید اهدای اعضای بیمار مرگ مغزی در صورت کسب رضایت،این عمل مجاز اعلام شد. مجلس شورای اسلامی هم طرح پیوند اعضای افراد مرگ مغزی را در آبان ماه ۱۳۷۸ به تصویب مقدماتی و در ۱۷ فروردین ماه ۱۳۷۹ در مجلس ششم به تصویب نهایی رساند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن قاضی‌زاده هاشمی؛ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز ۱۰آذر در مراسم جشن نفس که برای تقدیر از خانواده‌هایی است که توانستند در سخت‌ترین لحظات زندگیشان با اتخاذ درست‌ترین تصمیم، نجات‌بخش زندگی دیگران باشند، با اشاره به لزوم فرهنگ‌سازی در حوزه اهدای عضو گفت: «بخششی که در این حوزه از سوی مردم وجود دارد، افتخار کمی نیست اما ما فرهنگ‌سازی در این زمینه نیازمندیم.»

وزیر بهداشت ودرمان بخشی از موضوع پیوند عضو را به جامعه پزشکی مربوط دانست و گفت: «در حال حضار ما به وجود ۲۵ هزار نفر نیازمند پیوند عضو در کشور نیازمندیم که در لیست انتظار قرار دارند. متاسفانه سالانه ۸ تا ۹ هزار مرگ مغزی در کشور رخ می‌دهد که می‌توان از اعضا و جوارح ۴هزار نفر از آنها استفاده کرد.

باید توجه کرد که هشت عضو یک بیمار مرگ مغزی و ۵۳ ارگان او می‌تواند بیماران نیازمند پیوند را نجات دهد. بنابراین از ۸هزار بیمار مرگ مغزی چهار هزار نفرشان می‌توانند هشت نفر را از مرگ نجات دهند، اما متاسفانه به دلیل اینکه در این حوزه کمتر کار شده است و برای ترویج این سنت نیکو کم تبلیغ شده، حدود ۹۰۰ پیوند عضو به سرانجام می‌رسد.

در سال جاری ۸۰۰ پیوند کبد و ۲۵۰۰ پیوند کلیه، ۱۲۰ پیوند قلب، ۳۰ پیوند پانکراس، ۴ پیوند ریه، ۴۳ پیوند روده و ۱۰ هزار و ۴ مورد پیوند مغز و استخوان در ایران  انجام شده است.

آمار ارائه شده می گوید در حال حاضر ۴/۵ میلیون نفر عضو انجمن اهدای عضو ایرانیان هستند.

عسل بدیعی، بازیگرجوان ایرانی، پس از آنکه در روز ۱۳ فروردین سال ۱۳۹۲پزشک  مرگ مغزی او را تایید کرد، به دلیل داشتن کارت اهدای عضو، ریه، قلب، دو کلیه و کبدش به بیماران نیازمند اهدا شد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More