شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بازیار، مربی فوتبال: نگاه امنیتی مسئوولان باعث واگذاری تراکتورسازی به سپاه شد

 

کوروش بازیار، کارشناس فوتبال با بیان اینکه واگذاری باشگاه تراکتورسازی تبریز به سپاه پاسداران ماحصل تفکر بخش امنیتی این نهاد قدرتمند نظامی است، گفت:«مقام‌های نظامی به هیچ عنوان نمی خواهند تیم محبوب تراکتورسازی توسط مردم اداره شود.»

در روزهای گذشته خبرگزاری‌ها درایران از واگذاری باشگاه تراکتورسازی توسط سپاه عاشورای استان آذربایجان شرقی در انتهای فصل جاری لیگ برتر فوتبال ایران خبر دادند.

این تیم قدیمی و ریشه دار دیار آذربایجان که از محبوبیت زیادی در میان مردم این استان برخوردار است چندسالی است زیر نظر بنیاد تعاون سپاه اداره می‌شود که به همین دلیل، تراکتورسازی مدتی با مشکلات مالی و مدیریتی عدیده‌ای روبرو است و در رقابت‌های این فصل لیگ برتر ضعیف‌ترین نتایج تاریخ خود را کسب کرده است.

برای آگاهی بیشتر از این موضوع، بخش ورزشی وبسایت ایران اینترنشنال، امروز یکشنبه، دوم اردیبهشت با کوروش بازیار، مربی و کارشناس فوتبال ساکن فرانکفورت آلمان گفت‌وگویی اختصاصی داشته و نظر او را پیرامون این مساله جویا شده است.

بازیار در ابتدای این گفت‌وگو درباره نحوه واگذاری باشگاه تراکتورسازی به بنیاد تعاون سپاه اظهارداشت:«مشکلات تراکتورسازی از زمان بازگشت این تیم به رقابت‌های لیگ برتر پس از هشت سال غیبت و در اواخر دهه هشتاد آغاز شد. این تیم طرفداران زیادی داشت وحضور هزاران نفر در ورزشگاه از نظر امنیتی برای مسئوولان استان قابل پذیرش نبود. پیش از آنکه تراکتورسازی به لیگ برتر صعود کند مشکلی پیرامون این تیم و هوادارانش مطرح نبود چون این تیم در لیگ دسته اول بود و این مسابقات از نظر امنیتی مشکلی برای استان آذربایجان شرقی ایجاد نمی کرد، اما بعد از صعود قرمزپوشان تبریزی به لیگ برتر و حضور هزاران نفر از هواداران تیم تراکتوسازی در ورزشگاه و در زمان بازی‌های این تیم، بخش امنیتی استان آذربایجان شرقی و در راس آن فرماندهی سپاه عاشورای تبریز برای در اختیار داشتن کنترل آن‌ها و برقراری امنیت این استان تصمیم گرفتند باشگاه تراکتورسازی را دراختیار خود بگیرند و درنهایت بدون برگزاری مناقصه و بی سروصدا باشگاه مردمی تراکتورسازی تبریز را به اختیار خود درآورده و در واقع آن را بلعیدند».

وی افزود:«تراکتورسازی یکی از قدیمی‌ترین تیم‌های فوتبال ایران است و از دیرباز بازیکنان بزرگی از این تیم مردمی به تیم‌های بزرگ و تیم ملی ایران راه یافته‌اند که می‌توان به نام‌هایی مانند «کریم باقری»، «اسماعیل هلالی»، «ستار همدانی» و سایرین اشاره کرد.»

به گفته او ، «وقتی به نام این بازیکنان و قدمت باشگاه تراکتورسازی نگاه می کنیم، می‌بینیم که تیم تراکتورسازی از چه سابقه طولانی برخوردار است و همین مردمی بودن این تیم باعث شده خیلی از آذری زبانان عاشقانه این تیم را دوست داشته باشند. پس باید از مسئوولان نظام اسلامی پرسید چرا این تیم مردمی را از صاحبان اصلی‌اش جدا کردند و  واگذاری بی سروصدای تراکتورسازی به سپاه پاسداران چه دستاورد مثبتی برای آن‌ها داشته است. در جواب باید گفت: هیچ دستاوردی، چون فوتبال را باید به فوتبالی‌ها سپرد، نه به سپاه و سردارانش ».

این کارشناس فوتبال ساکن فرانکفورت آلمان در ادامه در خصوص ادعای ناصر شفق مبنی بر مالکیت او بر باشگاه تراکتورسازی تبریز گفت:«شفق در تیرماه سال ۱۳۹۶ در مصاحبه‌ای که با خبرگزاری خبرآنلاین داشت اعلام کرد که او مالک باشگاه تراکتورسازی است و اسناد و مدارک آن هم موجود است، اما ناصر شفق درادامه توضیح نداد که چرا در اوایل دهه نود تراکتورسازی را به سپاه آذربایجان واگذار کرد، البته بعدا در برخی محافل مطرح شد که از او خواسته شده به دلایل امنیتی باید باشگاه تراکتورسازی را به سپاه واگذار کند. درخصوص ادعای آقای شفق باید گفت که در زمان مدیریت او در باشگاه‌های ابومسلم مشهد و تراکتورسازی تبریز اتفاقات مشکوکی رخ داد که هنوز او پاسخی به این مسائل نداشته و درباره مدیریت خود او هم ابهاماتی وجود دارد».

کوروش بازیار درباره  واگذاری بنگاه‌های دولتی به بخش خصوصی از طریق اصل ۴۴ قانون اساسی تصریح کرد:«به جرات می‌توان گفت که اصل ۴۴ قانون اساسی قطعا درایران اجرا نخواهد شد. به هیچ عنوان بخش امنیتی این نظام موافقت نخواهد کرد که بنگاه‌ها و مراکز اقتصادی به مردم و بخش خصوصی واقعی واگذار شود و اگر هم این اتفاق بیفتد حتما صوری خواهد بود و آن‌ها فردی را از میان خود به عنوان مدیر و مالک معرفی خواهند کرد. به طور مثال در بحث واگذاری شرکت مخابرات ایران به بخش خصوصی چه اتفاقی افتاد. شرکتی را خود فرماندهان کت و شلواری سپاه پاسداران تاسیس کردند و شرکت مخابرات ایران را به نام بخش خصوصی دراختیار گرفتند و یا سایر واگذاری‌هایی‌ که تاکنون صورت گرفته به همین ترتیب بوده است».

وی ادامه داد:«همین دوسال پیش دولت تصمیم گرفت دو باشگاه پرسپولیس و استقلال را به بخش خصوصی واگذار کند و توسط سازمان خصوصی سازی چندین مناقصه نیز برگزار کرد، اما درپایان، رئیس سازمان خصوصی سازی به صراحت گفت که هیچ عزمی برای واگذاری این دوباشگاه مردمی به بخش خصوصی وجود ندارد و این کار محقق نخواهد شد. درنهایت باید گفت که اگر قرارباشد باشگاه تراکتورسازی نیز واگذار شود فردی از خود نیروهای امنیتی و از معتمدین نظام مالکیت آن را دراختیار خواهد گرفت و بخش خصوصی واقعی دراینجا محلی از اعراب نخواهد داشت».

این کارشناس فوتبال درخصوص ناکامی تیم فوتبال تراکتورسازی در رقابت‌های این فصل لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا اظهارداشت:«مدیریت این باشگاه در اختیار سردار مصطفی آجرلو بود. او یکی از سرداران سپاه بود که مسئوولیت تربیت بدنی کل سپاه را برعهده داشت و با دستور مستقیم سرلشگر جعفری، فرمانده کل سپاه به سمت مدیرعاملی باشگاه تراکتوسازی منصوب شد که ثمره حضور او دراین تیم مردمی، ناکامی مطلق تراکتور در رقابت‌های این فصل و محرومیت از دو پنجره نقل و انتقالات توسط فیفا و پرداخت هزاران دلار جریمه بابت بدهی به بازیکنان و مربیان خارجی که دراین تیم کار کرده بودند و به دلیل عدم دریافت مطالبات مالی با شکایت به فیفا طلب خود را از این طریق دریافت کردند».

بازیار خاطرنشان کرد:«هنوز یادمان نرفته که در زمان مدیرعاملی سردار آجرلو در باشگاه پاس تهران چه اتفاقات تلخی افتاد. او برای ثابت کردن خود به مسئوولان نظام، چندین جنازه باقیمانده از زمان جنگ ایران و عراق را در ورزشگاه دستگردی تهران دفن کرد و کارهای پوپولیستی زیادی انجام داد که درنهایت به واگذاری باشگاه پاس و نابودی آن منجر شد. حال همین آدم به باشگاه تراکتورسازی ورود می کند و باعث رقم خوردن بدترین نتایج تاریخ آن می شود. آجرلو در این فصل ابتدا سعی کرد مصطفی دنیزلی، سرمربی مشهور ترکیه‌ای را به تبریز بیاورد، اما دنیزلی که خاطره خوشی از همکاری با آجرلو در باشگاه پاس تهران نداشت با درخواست او مخالفت کرد و هدایت قرمزپوشان دیار آذربایجان را نپذیرفت. وقتی آجرلو دید که نمی تواند از کنار محبوبیت دنیزلی برای خود اعتباری دست و پا کند به دنبال ساغلام دیگر مربی ترکیه‌ای رفت. این مربی جوان در فوتبال ترکیه، تازه برای خود نام و آوازه‌ای درست کرده بود و با امیدواری زیادی به تبریز آمد و روی نیمکت سرمربگیری تراکتورسازی نشست، اما او هم نتوانست این تیم را از بحران خارج کند و بدترین نتایج را با تراکتور در ایران و آسیا کسب کرد. سرانجام هیات مدیره باشگاه تراکتورسازی وقتی دید که این تیم در شرایط بحرانی به سر می برد مصطفی آجرلو را از کار برکنار کرد و پس از آن  نیز سپاه عاشورای تبریز اعلام کرد که باشگاه تراکتورسازی را به بخش خصوصی واگذار خواهد کرد، اما باید گفت که این حرف در حد شعار خواهد بود و هیچگاه جنبه عملی به خود نخواهد گرفت».

 

تازه چه خبر؟
بنا بر اطلاعات رسیده به ایران اینترنشنال، شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ جان باخته است. منابع نزدیک به خانواده شاهین...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More