شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نمایندگی ایران در سازمان ملل «دیدار ظریف با سناتور فاینستاین» را تائید کرد

علیرضا میریوسفی، سخنگوی دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد روز پنج شنبه اخبار منتشر شده درباره «دیدار محمد جواد ظریف با دایان فاینستاین سناتور آمریکایی» را تائید کرد.

دایان فاینستاین سناتور دموکرات آمریکایی پیشتر در حضور خبرنگاران از مشاهده شماره تلفن محمدجواد ظریف بر صفحه تلفن همراه خود» خبر داده بود. پس از آن نشریه پولیتیکو خبر داد که دایان فاینستاین سناتور ارشد دموکرات با محمد جواد ظریف دیدار و گفت‌وگو کرده است. این دیدار در جریان سفر اخیر محمدجواد ظریف به نیویورک انجام شده است.

علیرضا میریوسفی سخنگوی نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد عصر پنج شنبه در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا این دیدار را تائید کرد و گفت: «جلسه» وزیر خارجه ایران با سناتور دایان فاینستاین «طبق روال قبلی که با اعضای کنگره داشتیم، انجام شده است.»

پیشتر مجید تخت‎روانچی نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در گفت و گو با شبکه سی بی‌اس درباره اینکه «تاکنون با نمایندگان کنگره آمریکا مذاکره کرده اید یا خیر»، گفته بود: «شخصا با هیچ کسی در کنگره صحبت نکرده ام» اما «قبلا با برخی از اعضای کنگره گفت و گو کرده ایم. این یک اقدام متعارف است که در زمان آن انجام می دهیم.»

تهدیدات علنی، دیدارهای پنهانی

در چند هفته گذشته همزمان با اوج گیری تنش و اظهارات شدیداللحن میان مقام‎های جمهوری‎ اسلامی و آمریکا، اخباری درباره میانجیگری و دیدارهایی برای کاهش تنش نیز منتشر شده است.

رسانه‌های رسمی در ایران هم از یک سو سخنان رهبران ارشد حکومتی از جمله حسن روحانی رئیس جمهور را منتشر کردند که گفت «با مذاکره در شرایط فعلی» موافق نیست و همزمان از اقدامات عراق و عمان برای «میانجیگری» به منظور کاهش تنش میان آمریکا و جمهوری اسلامی ایران خبر دادند و روز پنج شنبه نیز خبر جلسه جواد ظریف با سناتور دایان فاینستاین را تائید کردند.

رسانه رسمی دولت روحانی، چهار روز پیش خبر داد که عمار حکیم رهبر جریان حکمت ملی عراق در دیدار با جوی هود کاردار آمریکا در بغداد با اشاره به اینکه «تنش اخیر میان آمریکا و ایران مایه نگرانی تمامی کشورهای منطقه است و امنیت و ثبات این کشورها را تهدید می‌کند»، گفته است: «عراق روابط تنگانگی با طرفین منازعه دارد که این امکان را به عراق می‌دهد که نقش میانجی‌ را برای نزدیک‌سازی دیدگاه‌ها و پایان دادن به وضعیت تنش ایفا کند.»

بعد از وقوع انفجارهایی در نزدیکی سفارت آمریکا واقع در منطقه حفاظ شده بغداد که هشدار توئیتری و شدیداللحن دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را در پی داشت، عادل عبدالمهدی نخست وزیرعراق هم از اعزام هیات هایی به ایران و آمریکا برای «کاهش تنش» میان این دو کشور خبر داد. نخست وزیرعراق گفت: «آمریکایی‌ها و ایرانی‌ها به ما اطلاع داده اند که رغبتی به جنگ ندارند» و بغداد به زودی «دو هیات به آمریکا و ایران برای پایان دادن به تنش‎ها اعزام خواهد کرد اما این میانجیگری به معنای خاص آن نیست بلکه در مرحله تبادل پیام‌ها برای کاهش سطح بحران و عبور از آن است.»

اقدام بعدی، سفر ناگهانی یوسف بن‎علوی وزیر خارجه عمان به تهران و دیدارش با محمدجواد ظریف هم بازتاب گسترده‎ای در رسانه‌های ایران داشت اما محتوای این دیدار از سوی طرف ایرانی اعلام نشد. وزیر خارجه عمان پس از این سفر گفت: «ما نقش میانجی را بین کشور ایران و آمریکا نداریم» اما «از وضعیت فعلی به شدت نگرانیم و فکر می‌کنیم که با کمک دیگران می‌توانیم تنش فعلی در منطقه را مهار کنیم.من نگران اشتباهات معمولی آنها نیستم. نگران اشتباهاتی هستم که ممکن است کل منطقه را شعله‌ور کند.»

محمدجواد ظریف وزیر خارجه دولت روحانی در تازه‌ترین موضع گیری خود گفت که رویکرد ترامپ و دولتش «رویکرد مناسبی برای کشاندن ایران به پای میز مذاکره نیست»، و تاکید کرد که «ما پای میز مذاکره هستیم و آمریکاست که میز مذاکره را ترک کرده است» اما «ما و سایر طرف‌های برجام هنوز پای میز مذاکره ایم و در قالب کمیسیون مشترک برجام دائما با هم مذاکره می‌کنیم.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More