شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

توافق حوثی‌ها و نیروهای صالح برای پایان دادن به تنش در صنعا

 

رهبران دو گروه حوثی‌ها و نیروهای وفادار به علی عبدالله صالح، رئیس جمهور سابق یمن، روز سه‌شنبه هفتم شهریورماه، اعلام کردند که برای پایان دادن به تنش میان خود، به توافق رسیدند.

شنبه‌ی گذشته، درگیری میان حوثی‌ها و نیروهای صالح، در صنعاء پایتخت یمن، سه کشته در پی داشت. دو طرف، همدیگر را به خیانت متهم کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، عارف الزوکا، دبیر کل حزب «کنگره‌ی عمومی مردم» یمن وابسته به صالح، و محمد عبدالسلام، سخنگوی رسمی گروه «انصارالله» وابسته به حوثی‌ها، در صنعا پایتخت یمن، دیدار و گفت‌وگو کردند.

دو طرف در پایان گفت‌وگوی خود، در بیانیه‌ای نسبت به برطرف کردن تمامی عوامل تنش در صنعا و بازگشت امنیت به شکل طبیعی آن پیش از وقوع حوادث هفته‌ی جاری، به توافق رسیدند.

دو گروه حوثی‌ها و نیروهای صالح، از حدود دو سال پیش، با ایجاد ائتلافی نظامی، به جنگ با نیروهای دولتی یمن به رهبری عبد ربه منصور هادی، پرداختند.  

تجمع روز پنج‌شنبه‌ی هفته گذشته، هواداران علی عبدالله صالح در میدان «سبعین» در وسط صنعا پایتخت یمن، خشم حوثی‌ها را برانگخیت. حوثی‌ها، تظاهرات هواداران صالح را «نمایش قدرت» توصیف کردند.

صالح پیشتر، حوثی‌ها را یک گروه شبه‌نطامی خوانده بود. حوثی‌ها نیز دربیانیه‌ای، صالح را «رئیس جمهور مخلوع» توصیف کردند.

در پی این تنش، یک افسر نظامی وابسته به حزب «کنگره‌ی عمومی مردم» یمن توسط حوثی‌ها کشته شد. در مقابل، نیرهای صالح، دو نفر از عناصر حوثی‌ها را کشتند.

در بیانیه‌ی جدید این دو گروه، اعلام شد که دو طرف در نشست دیشب  خود، بر هماهنگی و توحید همه‌ی تلاش‌ها برای مقابله با «دشمن»، به توافق رسیدند.

ائتلاف عربی به رهبری عربستان، در مارس سال ۲۰۱۵، به منظور بازگشت دولت مشروع یمن، به رهبری عبدربه منصور هادی، علیه نیروهای حوثی‌ و علی عبدالله صالح وارد جنگ شد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More