شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مرگ بیش از ۱۴هزار زندانی بر اثر اعمال ۷۲ شیوه شکنجه از سوی حکومت سوریه

بر اساس یک گزارش، حکومت سوریه دست‌کم ۷۲ شیوه شکنجه را علیه زندانیان خود در زندان‌های مختلف این کشور اعمال کرده که باعث مرگ ۱۸۵ نفر در سال جاری میلادی و در کل بیش از ۱۴ هزار زندانی در طول جنگ سوریه شده است.

به نوشته این گزارش که از سوی «شبکه حقوق بشر سوریه» (SNHR) منتشر شده، این شکنجه‌ها از سوزاندن پوست بدن با آب جوش و قطع کردن بخش‌هایی از بدن، تا تجاوز و دیگر خشونت‌های جنسی را شامل می‌شود. 

همچنین این شکنجه‌ها فقط در زندان‌ها و بازداشت‌گاه‌ها صورت نگرفته بلکه در بیمارستان‌های نظامی هم اعمال می‌شده که شامل قصور پزشکی، به ویژه اجازه دادن به پزشکان تازه‌کار برای استفاده از زندانیان در تمرین‌های جراحی است.

همچنین شیوه دیگر شکنجه زندانیان، قرار دادن زندانیانی که به مرحله جنون رسیده‌اند، در کنار زندانیان سالم در یک سلول است.

برخی از زندانیانی که از شکنجه‌های حکومت سوریه جان سالم به در برده‌اند، به شبکه حقوق بشر سوریه گفته‌اند که بودن در کنار این دسته از زندانیان که اغلب هذیان می‌گفته یا به شکل عصبی گریه می‌کردند، «بدتر از شکنجه‌های جسمی» بوده است.

تحقیقی که شبکه حقوق بشر سوریه درباره اعمال شکنجه در زندان‌های سوریه انجام داده، بازه زمانی مارس ۲۰۱۱ تا سپتامبر ۲۰۱۹ را شامل می‌شود. 

بر اساس گزارش این سازمان، در این فاصله، ۱۴ هزار و ۱۳۱ زندانی از جمله ۱۷۳ کودک و ۴۵ زن بر اثر شکنجه به دست نیروهای حکومت سوریه جان خود را از دست داده‌اند. 

این سازمان شیوه‌های شکنجه اعمال شده از سوی حکومت سوریه را بر اساس گفت‌وگو با زندانیان سابق و شاهدان کشف کرده و تعداد مرگ‌ها را با بررسی بیش شش هزار عکسی تعیین کرده که یک عکاس که قبلا برای حکومت سوریه کار می‌کرده از اجساد قربانیان شکنجه انداخته است.

این عکاس که با نام مستعار سزار شناخته می‌شود، عکس‌ها را به صورت قاچاق از سوریه خارج کرده است.

بر اساس داده‌های شبکه حقوق بشر سوریه، در طی ۹ سال جنگ داخلی در سوریه، نزدیک به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از مردم این کشور بازداشت یا زندانی شده‌اند و تخمین زده می‌شود دست‌کم ۱۲۷ هزار نفر یا مرده‌اند یا هنوز در این زندان‌ها به سر می‌برند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More