شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

محمد نظری به اعتصاب غذای سه ماهه‌اش پایان داد

 

محمد نظری پس‌از بیش از سه ماه، شامگاه روز یکشنه ۱۴آبان اعتصاب غذای خود را شکست. وی که در زندان رجایی شهر محبوس است، یکی از قدیمی‌ترین زندانیان سیاسی در ایران به شمار می‌رود. نظری در اعتراض به شرایط بد زندان و طولانی شدن دوره‌ی حبسش در اعتصاب غذا به سر می‌برد.

به گزارش خبرگزاری کردستان‌۲۴، این زندانی سیاسی با وعده‌ی بر‌آورده شدن خواسته‌هایش به اعتصاب غذای خود پایان داد. وی از ۸ مرداد امسال تا روز یکشنبه‌ی این هفته در اعتصاب غذا بود. او در مدت اعتصاب غذا، ۲۵ کیلوگرم از وزن خود را از دست داده و به لحاظ فیزیکی بسیار ضعیف شده است، به نحوی که قادر به راه رفتن و صحبت کردن نیست.

وضعیت وخیم جسمانی نظری در روزهای اخیر نگرانی فعالان و سازمان‌های مدافع حقوق بشری را به‌دنبال داشت و با واکنش‌های گسترده‌ در رسانه‌‌ها و فضای مجازی روبرو شد.

روز یکشنبه ۳۰ مهر، عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای خواستار اقدام فوری و آزادی بدون قید و شرط محمد نظری شد.
محمد نظری در اردیبهشت ۱۳۷۳ توسط ماموران سپاه پاسداران در بوکان از توابع استان آذربایجان غربی دستگیر و چند ماه پس از بازداشت،  بدون داشتن وکیل در دادگاهی در ارومیه  به مدت ۳۰ دقیقه توسط قاضی جلیل زاده محاکمه شد. وی در پی اعترافات اجباری اخذ شده، به اتهام «محاربه»، به اعدام محکوم شد. در نهایت در سال ۷۸ حکم اعدام نظری به حبس ابد تبدیل شد. از آنزمان تاکنون محمد نظری علیرغم فوت پدر، مادر و خواهرش ازاجازه‌ی رفتن به مرخصی محروم بوده است.
به عقیده سازمان عفو بین الملل،‌ «این اتهامات ساختگی بوده و دلیل اصلی بازداشت محمدنظری فعالیت‌ها و باورهای سیاسی او بوده است.»

در طول دوره اعتصاب غذای طولانی این زندانی سیاسی، او پس از آن‌که به‌دلیل وخامت حالش به بیمارستان منتقل شده بود پس از یک شب و بدون دریافت درمان لازم به زندان رجایی شهر بازگردانده شد.

محمد نظری طی دوران حبس، در نامه‌های سرگشاده از وضعیت بد شرایط زندان و بی‌عدالتی مسئولین امنیتی و قضایی در برخورد و بررسی پرونده‌اش به شدت انتقاد کرد. او در گذشته نیز در شهریور سال ۹۱، لب‌های خود را دوخته و به مدت ۴۰ روز  دست به اعتصاب غذا زده بود و اعلام کرده بود  که دیگر تحمل زندان را ندارد و آنقدر به اعتصاب غذایش ادامه خواهد داد تا بمیرد و یا آزاد شود.
 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More