شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ادامه خشونت‌ها در افغانستان؛ طالبان و آمریکا یکدیگر را به نقض توافق‌نامه دوحه متهم کردند

در پی حملات هوایی آمریکا به مواضع طالبان در ولایت هلمند، گروه طالبان ایالات متحده آمریکا را به نقض توافق‌نامه دوحه متهم کردند.

قاری یوسف احمدی، از سخنگوهای طالبان، گفت نیروهای آمریکایی با حملات هوایی بی‌مورد، از توافق‌نامه دوحه به‌کرات تخطی کرده‌اند. او در ادامه افزود: «بر اساس پیمان دوحه، عساکر آمریکایی نمی‌توانند به‌جز مناطق جنگی و به‌استثنای جنگ، دیگر جاها را بمباران کنند و کسی را هدف قرار دهند.» به گفته سخنگوی طالبان، آمریکایی‌ها در چند روز گذشته در بخش‌هایی از ولایت‌های هلمند و فراه دست به حملات هوایی زدند.

اما سانی لگت، سخنگوی نیروهای آمریکایی در افغانستان، ادعای طالبان مبنی بر نقض توافق‌نامه بین طالبان و ایالات متحده آمریکا را تکذیب کرد و در رشته توییتی گفت حملات هوایی آمریکا در هلمند و فراه فقط در دفاع از نیروهای امنیتی افغانستان صورت گرفت و این حملات همچنان ادامه دارد زیرا نیروهای افغان زیر حمله طالبان قرار دارند.

سخنگوی نیروهای آمریکایی در ادامه افزود حملات هوایی هم با توافق‌نامه دوحه و هم با اعلامیه مشترک بین دولت جمهوری اسلامی افغانستان و ایالات متحده آمریکا منطبق است. سانی لگت گفت: «کل جهان شاهد عملیات تهاجمی طالبان در هلمند بود، حملاتی که به زخمی و آواره شدن هزاران غیرنظامی بی‌گناه منجر شد.»

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان، نیز به سخنان گروه طالبان واکنش نشان داد و گفت اتهام‌های بی‌‌اساس در مورد تخطی‌ها و سخنان تحریک‌کننده سبب پیشرفت صلح نمی‌شود و باید به تمام مفاد توافق‌نامه میان ایالات متحده آمریکا و طالبان و همچنین اعلامیه مشترک ایالات متحده آمریکا و افغانستان پایبند بود و تعهد به کاهش تدریجی خشونت نادیده گرفته نشود.

خلیل‌زاد روز دوشنبه ۲۸ میزان/مهر در رشته توییتی نوشت ادامه خشونت می‌تواند تهدیدی باشد برای روند صلح، توافق‌نامه و این درک که جنگ راه‌حلی نظامی ندارد. او تصریح کرد با وجود این‌که بر ضرورت کاهش خشونت مجددا تاکید شده، میزان فعلی خشونت در افغانستان اندوهبار است.

نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان گفت حملات طالبان در ولایت هلمند و حملات طالبان علیه نیروهای امنیتی افغان و همچنین شکایت‌ طالبان از عملیات نیروهای امنیتی و دفاعی افغان و نیروهای ائتلاف به ملاقات اخیر در دوحه منجر شد و تمام طرف‌ها بر کاهش حملات هوایی و خشونت و تلفات توافق کردند. به باور خلیل‌زاد، با این‌که خشونت‌ها در هلمند کاهش یافته اما در مجموع، میزان خشونت در کشور بالاست.

خلیل‌زاد تاکید کرد مدت‌هاست که خشونت افغان‌ها را عذاب می‌دهد و شمار زیادی از عزیزانشان را در جنگ از دست داده‌اند. او انفجار ماشین بمب‌گذاری‌شده در ولایت غور را یک تراژدی و آخرین نمونه‌ از این نوع خشونت‌ها توصیف کرد. زلمی خلیل‌زاد تشدید جنگ برای کسب امتیاز در میز مذاکره را خطرناک خواند و گفت این روش می‌تواند به روند صلح آسیب بزند و سبب تکرار محاسبات نادرست پیشین رهبران افغان شود.

در اثر انفجار ماشین بمب‌گذاری‌شده در ولایت غور، دست‌کم ۱۴ تن کشته و بیش از ۱۰۰ تن زخمی شدند. دولت افغانستان گروه طالبان را مسئول این انفجار مرگبار دانست و اشرف غنی، رییس‌جمهوری افغانستان، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این گونه حملات بیانگر رویکرد جنگ‌طلبانه گروه طالبان است که آرزوی میلیون‌ها افغان برای ختم جنگ و موفقیت پروسه صلح را خدشه‌دار می‌کند.»

رییس‌جمهوری افغانستان این انفجار را تروریستی خواند و بار دیگر از گروه طالبان خواست: «از جنگ ناروا و غیراسلامی‌شان دست بکشند و خواسته ملت افغانستان و جامعه بین‌المللی برای صلح و آتش‌بس را بپذیرند.»

گروه طالبان در مورد انفجار در شهر فیروزکوه، مرکز ولایت غور، اظهار‌نظری نکرده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More