شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

لیندزی گراهام: نظامیان آمریکایی در زمان تعیین‌شده افغانستان را ترک نخواهند کرد

در پی اعلام بازنگری دولت جدید آمریکا در توافق‌نامه دوحه، لیندزی گراهام، سناتور ارشد حزب جمهوری‌خواه، در مصاحبه‌ با شبکه خبری سی‌بی‌اس گفت نیروهای آمریکایی افغانستان را در زمان تعیین‌شده در توافق میان طالبان و آمریکا ترک نخواهند کرد.

لیندزی گراهام با ابراز رضایت از برنامه دولت جو بایدن برای افغانستان، افزود: «من فکر می‌‌کنم قرار نیست ما در ماه مه ۲۰۲۱ افغانستان را ترک کنیم. ما هنگامی افغانستان را ترک خواهیم کرد که شرایط در آن‌جا بهتر شود. طالبان فریب می‌دهند، آن‌ها شرایط توافق‌نامه را رعایت نکرده‌‌اند. بنابراین، من با برنامه آنتونی بلینکن، وزیر خارجه، و دولت جو بایدن موافقم.» 

این سناتور جمهوری‌خواه روز یکشنبه ۱۹ دلو/بهمن تاکید کرد که ایالات متحده آمریکا قصد دارد نیروهایش را با رویکرد متناسب با شرایط، در افغانستان نگه دارد. به گفته گراهام، در صورتی که خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان متکی بر شرایط نباشد، گروه داعش و سازمان القاعده بی‌درنگ باز‌می‌گردند.

بر اساس توافق‌نامه دوحه، آمریکا تعداد نظامیانش در افغانستان را به ۲۵۰۰ تن کاهش داده است و قرار بود نیروهای باقی‌مانده تا ماه مه ۲۰۲۱، افغانستان را ترک کنند. قطع رابطه طالبان با القاعده، کاهش خشونت‌ها در افغانستان و پیشرفت مذاکرات صلح بین‌افغانی از جمله شرایط برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان است.

با ورود جو بایدن به کاخ سفید، مشاور امنیت ملی و وزیر خارجه آمریکا از بازنگری در توافق‌نامه آمریکا و طالبان خبر داد و به دنبال آن، وزارت خزانه‌داری، پنتاگون و کنگره آمریکا با انتشار گزارش‌های جداگانه، اعلام کردند گروه طالبان روابطش با القاعده را کماکان حفظ کرده است و خشونت‌ها در افغانستان ادامه دارد.

طالبان شنبه هفته جاری، در واکنش به گزارش کنگره آمریکا مبنی بر احتمال تاخیر خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان، هشدار داد در صورت نقض توافق‌نامه دوحه، «جنگ بزرگی» آغاز خواهد شد.

اخیرا گروهی متشکل از افراد فراجناحی، به توصیه کنگره آمریکا، گزارشی در مورد افغانستان منتشر و به دولت جو بایدن پیشنهاد کردند روند خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان را به تعویق بیندازد.

گروه طالبان همواره حضور القاعده در افغانستان را تکذیب کرده و اجرای توافق‌نامه دوحه را برای پایان جنگ در افغانستان مهم خوانده است.

دولت افغانستان، که مخالف توافق‌نامه آمریکا با طالبان است، پیوسته از روابط طالبان با القاعده سخن گفته و هشدار داده است که طالبان درصدد برقراری صلح نیست و در صورت خروج نیروهای آمریکایی از این کشور، احتمال وقوع جنگ داخلی وجود دارد. دولت افغانستان از سیاست جدید ایالات متحده آمریکا در قبال مساله افغانستان و بازنگری در توافق‌نامه دوحه استقبال کرده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More