شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ادعای طالبان مبنی بر سقوط دو ولایت؛ احتمال اعلام وضعیت نظامی در کشور

با ادامه درگیری‌های شدید بین جنگجویان طالبان و نیروهای نظامی دولت، گروه طالبان از سقوط مرکز ولایت نیمروز در غرب و جوزجان در شمال افغانستان خبر داد.  

سخنگوهای طالبان گفتند شهر زرنج، مرکز ولایت نیمروز، عصر دیروز جمعه و شهر شبرغان، مرکز ولایت جوزجان، امروز شنبه ۱۶ اسد/مرداد به‌ تصرف این گروه در آمده است.  

قاری یوسف احمدی، سخنگوی طالبان، گفت در شهر زرنج، ساختمان‌های ولایت/فرمانداری، فرماندهی پلیس، استخبارات و دیگر ادارات دولتی به تصرف طالبان درآمده است و مدعی شد که اکنون ولایت نیمروز به‌طور کامل در کنترل طالبان است. 

از سوی دیگر، ذبیح‌الله مجاهد، یکی دیگر از سخنگوهای طالبان، امروز شنبه مدعی شد که شهر شبرغان، مرکز ولایت جوزجان، در شمال کشور نیز به تصرف این گروه درآمده است. سخنگوی طالبان در رشته توییتی گفت ساختمان ولایت/فرمانداری، فرماندهی پلیس، استخبارات و دیگر ادارات دولتی این شهر به‌ دست طالبان افتاده است. 

میرویس استانکزی، سخنگوی وزارت امور داخله/کشور افغانستان، گفت جنگجویان طالبان دیروز جمعه به شهر شبرغان حمله کردند اما نیروهای امنیتی و بسیج مردمی آن‌ها عقب را راندند. سخنگوی وزارت داخله تایید کرد که حملات طالبان به شهر شبرغان امروز شنبه تشدید شده است و جنگجویان این گروه اکنون به بخش‌هایی از شهر وارد شدند.   

به‌رغم گذشت چند ساعت از ادعای سقوط ولایت‌های نیمروز، مقام‌های دولت افغانستان تاکنون در این مورد اظهارنظر نکرده‌اند.  

پس از آغاز خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان، طالبان شماری از ولسوالی‌ها را تصرف و سپس، حمله به مراکز شهرها را آغاز کردند. در روزهای اخیر، علاوه بر جنگ شدید بین نظامیان دولت و جنگجویان طالبان در شهرهای زرنج و شبرغان، درگیری‌های شدیدی نیز بین دو طرف در شهرهای لشکرگاه، مرکز ولایت هلمند، قندوز، قندهار و غزنی جریان دارد.  

در پی خبر سقوط مرکزهای دو ولایت، اشرف غنی، رییس‌جمهوری افغانستان، روز شنبه با مارشال عبدالرشید دوستم، رهبر حزب جنبش ملی، دیدار و در مورد وضعیت امنیتی کشور به‌ویژه وضعیت امنیتی ولایت‌های شمالی گفت‌وگو کردند. 

دفتر ریاست‌جمهوری اعلام کرد مارشال دوستم در این دیدار گفت کنار نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان ایستاده است و از مردم و افغانستان «قاطعانه» دفاع می‌کند. 

احسان نیرو، سخنگوی حزب جنبش به رهبر عبدالرشید دوستم، گفت رییس‌جمهوری در این دیدار تمامی طرح‌های مارشال دوستم را تایید کرد و بر این اساس، در روزهای آینده تغییرهایی جدی در بخش نظامی ایجاد خواهد شد. به گفته احسان نیرو، مارشال دوستم در این دیدار خواستار اعلام وضعیت نظامی در کشور شد که رییس‌جمهوری این طرح را پذیرفت. او در ادامه افزود دو طرف در این دیدار همچنین در مورد تامین امنیت سراسر کشور، پایتخت، فرودگاه کابل و در مورد وضعیت شبرغان گفت‌وگو کردند. سخنگوی حزب جنبش ملی تاکید کرد که بر اساس طرح مارشال دوستم، قرار است در روزهای آینده نشستی بزرگ نیز در مورد وضعیت کشور برگزار شود. 

شهر شبرغان زادگاه عبدالرشید دوستم و از جمله ولایت‌های شمالی است که حزب جنبش ملی در آن نفوذ دارد.   

در همین حال، قول‌اردوی ۲۱۵ میوند مستقر در جنوب اعلام کرد در ۲۴ ساعت گذشته، دست‌کم «۲۷۶ تروريست» از جمله والی خودخوانده طالبان برای ولایت نیمروز در جریان حملات زمینی و هوایی نیروهای امنیتی کشته شدند. 

در اطلاعیه قول اردوی ۲۱۵ میوند آمده است عبدالخالق مشهور به «مولوی عابد»، والی خودخوانده طالبان برای نيمروز، و «۳۰ تن از اعضای شبکه القاعده برای شبه‌قاره هند شامل اتباع پنجاب پاکستان» در ولسوالی مارجه و شهر لشکرگاه، مرکز ولایت هلمند، و در شهر زرنج، مرکز ولایت نیمروز، کشته شدند.  

قول‌اردوی میوند تاکید کرد که عملیات‌ها با «دقت و قدرت تمام ادامه‌ دارد و هیچ تروریستی از لشکرگاه و زرنج زنده بیرون نخواهد شد». 

اما قاری یوسف احمدی، سخنگوی طالبان، کشته شدن والی خودخوانده این گروه برای ولایت نیمروز را تکذیب کرد. 

هم‌زمان با حملات گسترده طالبان به مراکز شهرها، نماینده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان در نشست فوق‌العاده شورای امنیت سازمان ملل که دیروز جمعه ۱۵ اسد/مرداد برگزار شد، خواستار توقف حملات به شهرهای افغانستان شد. دبرا لاینز، نماینده ویژه سازمان ملل، در نشست شورای امنیت گفت که در یک ماه گذشته و آغاز حملات طالبان، بیش از یک هزار تن افراد غیرنظامی در ولایت‌های هرات، قندهار و لشکرگاه کشته و زخمی شده‌اند. 

لاینز هشدار داد در صورتی که اقدام بین‌المللی فوری صورت نگیرد و مذاکرات صلح افغانستان از سر گرفته نشود، درگیری‌های خشونت‌بار ادامه خواهد یافت و «بحران بشری شدید و نقض روزافزون حقوق بشر» در افغانستان رخ خواهد داد. 

با ادامه درگیری‌ها، سفارت‌های بریتانیا و آمریکا در کابل از همه شهروندان بریتانیایی و آمریکایی خواستند که به‌دلیل وخامت شرایط امنیتی، با پرواز‌های مسافربری افغانستان را ترک کنند.

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More