شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

استقبال آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد از نخستین نشست شورای مصالحه افغانستان

ایالات متحده آمریکا از برگزاری اولین نشست کمیته رهبری شورای عالی مصالحه افغانستان استقبال کرد.

وزارت خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای، اعلام کرد رهبران افغانستان از طیف‌های سیاسی گوناگون برای تصمیم‌گیری و حمایت از صلح عادلانه و پایدار متحد شده‌اند و همه طرف‌های درگیر باید دور هم جمع شوند و نقشه راهی برای صلح ترسیم کنند.

وزارت خارجه آمریکا در ادامه شورای عالی مصالحه و کمیته رهبری آن را نهادی معتبر در روند صلح توصیف کرد که در مورد نقشه راه سیاسی، تقسیم قدرت و آتش‌بس دائمی به تیم مذاکره‌کننده دولت افغانستان مشاوره می‌دهد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در توییتی ضمن استقبال از برگزاری این نشست، آن را «یک گام مثبت دیگر به جلو» خواند.

سازمان ملل متحد، نمایندگی اتحادیه اروپا و سفیر بریتانیا در افغانستان نیز از نشست شورای رهبری مصالحه استقبال کردند.

فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در افغانستان از نخستین نشست رهبری شورای مصالحه افغانستان، که با تاخیر آغاز شد، استقبال کرد. دبرا لاینز این نشست را گامی مهم در راستای صلح فراگیر خواند و در ادامه افزود شورای مصالحه باید راهنمای دقیقی برای مذاکره‌کنندگان فراهم کند.

آندرس وان برندت، سفیر و رییس هیات اتحادیه اروپا در افغانستان، نیز در توییتی نوشت تاسیس شورای مصالحه نقطه عطفی برای جمهوری اسلامی افغانستان در راستای صلح و آشتی محسوب می‌شود.

الیسن بلیک، سفیر بریتانیا در کابل، ضمن استقبال از جلسه افتتاحیه، گفت این نشست نشان‌دهنده تعهد، وحدت و عزم راسخ مردم افغانستان برای رسیدن به صلح عادلانه و محافظت از حقوق مردم بود.

در پی انتشار خبر مخالفت رییس‌جمهوری افغانستان با توافق تیم‌های مذاکره‌کننده روی دستورالعمل مذاکرات صلح، اتحادیه اروپا، آمریکا و بریتانیا خواستار تشکیل فوری شورای رهبری مصالحه افغانستان شدند.

اشرف غنی، رییس‌جمهوری افغانستان، دیروز در نشست افتتاحیه شورای رهبری مصالحه، خطاب به گروه طالبان گفت سیاستمداران، ملت و دولت این کشور گروه طالبان را به‌عنوان یک واقعیت می‌پذیرد و در تلاش است با این گروه به صلح برسد، در عین حال طالبان نیز باید واقعیت‌های جامعه را درک کنند. او در ادامه افزود توپ در میدان طالبان است و خطاب به طالبان پرسید: «آیا برای فیصله حاضر هستید و اراده سیاسی دارید تا در دور دوم مذاکرات از مسائل تشریفاتی به مسائل اساسی برویم. لطفا خونریزی را متوقف سازید، زیرا این کار همت و اراده می‌خواهد و ما در انتظار آن هستیم.»

عبدالله عبدالله، رییس شورای مصالحه، نیز با طرح مسائل عمده‌ای که در برابر شورای مصالحه قرار دارد، گفت: «ما باید به توافق برسیم که نقشه راه ما برای رسیدن به صلح چیست و چه قدم‌هایی باید برداشته شود و این‌که ما چقدر حاضر به دادن قربانی هستیم و این‌که چقدر حاضریم با روحیه همدیگر‌پذیری به خواست‌های مردم جواب قناعت‌بخش بدهیم. چگونه می‌شود که هم دستاوردهای دو دهه گذشته حفظ شود و هم نهادهای ملی ما صدمه نبیند و ارزش‌های مردم افغانستان تقویت شود و در عین حال، با همه در صلح زندگی کنیم. این سوالی است که در برابر شورای مصالحه مطرح است.»

از سوی دیگر، تیم‌های مذاکره‌کننده گفت‌وگوهای بین‌افغانی در دوحه، پایتخت قطر، پس از ۸۰ روز بحث و گفت‌وگو در مورد دستورالعمل مذاکرات، عصر دیروز ۱۵ قوس/آذر، اولین‌ نشست برای تعیین موضوع مذاکرات صلح را برگزار کردند.

هم‌زمان، زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان، که دور تازه سفرهایش به منطقه را آغاز کرده است، دیشب با ملا برادر، معاون سیاسی طالبان، و عبدالحکیم حقانی، رییس تیم مذاکره‌کننده گروه طالبان در دوحه، دیدار کرد. به گفته نعیم وردک، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان، دو طرف در این دیدار در مورد زندانیان باقی‌مانده طالبان، حذف اسامی رهبران و اعضای این گروه از فهرست سیاه و همچنین مذاکرات بین‌افغانی گفت‌وگو کردند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More