شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

افغانستان خونبارترین هفته در ۱۹ سال گذشته را سپری کرد

 

دفتر شورای امنیت ملی افغانستان اعلام کرده است که هفته گذشته خون‌بارترین هفته در ۱۹ سال گذشته بوده است.

دفتر شورای امنیت ملی می‌گوید: گروه طالبان هفته گذشته، از ۳۴ ولایت، در ۳۲ ولایت این کشور، ۴۲۲ «فعالیت تروریستی» انجام داده‌اند که در نتیجه آن ۸۴۱ نیروی امنیتی و دفاعی افغانستان کشته و مجروح شده‌اند.

دفتر شورای امنیت در اعلامیه ۲ سرطان/تیر گفته است، در این حملات طالبان، ۲۹۱ نیروی امنیتی و دفاعی کشته و ۵۵۰ تن دیگر مجروح شده‌اند. همچنان، در خشونت‌های هفته گذشته طالبان، ۱۴۸ غیرنظامی نیز کشته و مجروح شده‌اند.

شورای امنیت ملی گفته است، هفته‌ پیش در ۱۹ سال گذشته، از نظر خشونت‌ها، خون‌بارترین هفته بوده است.

دولت افغانستان در حالی از هفته خونین در دو دهه گذشته خبر می‌دهد که پس از آتش‌بس سه روزه به مناسبت عید فطر، میان دولت و طالبان آتش‌بس اعلام‌‌نشده برقرار شد. شورای امنیت ملی نیز گفته است: «طالبان به کاهش خشونت در برابر افغان‌ها متعهد شده بود و اعلام کرده بودند که برای صلح کار خواهند کرد.»

شورای امنیت ملی افزوده است که گروه طالبان علی‌رغم همه تعهداتش و با وجود حسن نیت از سوی دولت افغانستان «هنوز هم ریختن خون افغان‌های مسلمان را جاری نگهداشته، در تعهدات‌شان ناکام ماندند و برای صلح هیچ‌گونه حسن نیت نشان نداده‌اند.»

گروه طالبان در مورد افزایش خشونت‌ها تاکنون اظهار نظری نکرده اما سهیل شاهین، سخنگوی این گروه گفته است، طالبان امروز دوشنبه، ۱۴ تن از نیروهای امنیتی را در ولایت‌های لوگر، ننگرهار و نورستان آزاد کرده است.

دفتر شورای امنیت ملی که پروسه آزادی زندانیان طالبان را مدیریت می‌کند، خشونت‌های جاری را برای دولت غیر قابل قبول خوانده و گفته است این وضعیت «هرچه زودتر باید پایان یابد و فعالیت‌های واقعی و موثر برای صلح» آغاز شود.

شورای امنیت ملی تصریح کرده است که بدون کاهش خشونت و تامین صلح با مشکل و تاخیر روبرو می‌شود و ادامه خشونت‌ها موجب تقویت گروه طالبان در روستاها می‌شود و به این ترتیب، پروسه صلح افغانستان را دشوار ساخته و به مرحله پیچیده‌ای سوق می‌دهد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More