شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اولین نشست کمیته رهبری شورای مصالحه افغانستان برگزار شد

شش ماه پس از امضای توافق‌نامه سیاسی میان اشرف غنی و عبدالله عبدالله که به تشکیل شورای عالی مصالحه افغانستان منجر شد، اولین نشست کمیته رهبری این شورا روز شنبه ۱۵ قوس/آذر با حضور رییس‌جمهوری، عبدالله عبدالله و شماری از رهبران جهادی و سیاسی افغانستان در ارگ ریاست‌جمهوری برگزار شد.

اشرف غنی، رییس‌جمهوری افغانستان، گفت مذاکرات صلح در مرحله اول نشان داد که مذاکرات آسان نبود اما به نتیجه رسید. او در ادامه افزود تیم مذاکره‌کننده دولت افغانستان از نظام جمهوری، ارزش‌های ملی و تصمیم‌های لویه‌جرگه مشورتی صلح با قوت نمایندگی کردند. به گفته غنی، مذاکره در «مرحله دوم با‌دقت، مو‌به‌مو و با‌تدبیر پیش خواهد رفت».

رییس‌جمهوری افغانستان گفت وضعیت‌های حساس هم فرصت و هم خطر است و شرایط کنونی توام با خطر است. او نظام جمهوری را چتری برای همه تعریف کرد که متعلق به فردی خاصی نیست. غنی با اشاره به فروپاشی نظام‌های سیاسی پیشین، افزود انقطاع نظام موجب نابودی می‌شود و صلح باید در روندی که سبب تداوم نظام جمهوری اسلامی افغانستان می‌شود دنبال شود. او گفت در درون نظام جمهوری، راه‌حل‌های زیادی وجود دارد.

اشرف غنی همچنین گفت در مورد صلح به اجماع نیاز داریم و باید درباره خطر‌های صلح و نقشه راه هم به اجماع برسیم. او بار دیگر از گروه طالبان خواست آتش‌بس را قبول کنند.         

عبدالله عبدالله، رییس شورای مصالحه، گفت اعضای کمیته رهبری این شورا متشکل از اقشار سیاسی، قومی، زنان، جامعه مدنی و جوانان است و حضور سیاستمداران افغانستان در اولین نشست رهبری شورای مصالحه، برای تامین صلح حیاتی است. به گفته عبدالله، شورای مصالحه برای تصمیم‌گیری و اجماع سیاسی در مورد صلح ایجاد شده است.

عبدالله در ادامه افزود روند جاری صلح به وحدت نظر و عملکرد جامع نیاز دارد و برای صلح همه باید ازخودگذشتگی کنند. او تاکید کرد: «در نشست‌های شورای مصالحه باید بحث‌های معناداری صورت بگیرد و باید مشخص سازیم که برای رسیدن به صلح پایدار چه گام‌های برداریم. مردم افغانستان خواستار آتش‌بس سرتاسری هستند و نگرانی‌های جدی نیز دارند. ما باید به توافق برسیم که نقشه راه ما برای رسیدن به صلح چیست و چه قدم‌های باید برداشته شود و این‌که ما چقدر حاضر به دادن قربانی هستیم و این‌که چقدر حاضریم با روحیه همدیگر‌پذیری به خواست‌های مردم جواب قناعت‌بخش بدهیم. چگونه می‌شود که هم دستاوردهای دو دهه گذشته حفظ شود و هم نهادهای ملی ما صدمه نبیند و ارزش‌های مردم افغانستان تقویت شود و در عین حال، با همه در صلح زندگی کنیم. این سوالی است که در برابر شورای مصالحه مطرح است.»

رییس شورای مصالحه همچنین گفت در روند صلح هدف شخصی ندارد و اکنون، اراده سیاسی برای پایان جنگ به وجود آمده است، صلح نیز به معنای بازگشت به گذشته نیست و شورای مصالحه برای تحقق صلحی تلاش می‌کند که همه اقشار مردم افغانستان خود را برنده احساس کنند.

عبدالله ادامه خشونت‌ها را مانع اصلی روند صلح خواند و گفت این مساله باعث ناامیدی مردم افغانستان شده است و نباید بیشتر از این جان و مال افغان‌ها از بین برود.

عبدالله عبدالله در ادامه افزود آتش‌بس فوری و جامع خواسته اصلی مردم افغانستان است و به گفته او، تیم‌های مذاکره‌کننده گفت‌وگوهای بین‌افغانی وارد مرحله دوم مذاکرات شده‌اند و امروز اولین نشستشان را برگزار می‌کنند.

عبدالله هشدار داد که در روند صلح نباید نگاه منفعت‌طلبانه داشته باشیم و در صورت ادامه جنگ، تضمینی به بقای هیچ‌کس نیست و جنگ فقط باعث نابودی افغانستان می‌شود. او در بخشی از سخنانش گفت که آزادی بیش از ۵۰۰۰ زندانی طالبان، که با تایید مردم و تصمیم لویه جرگه صورت گرفت، نشان داد که مردم آماده‌اند برای صلح هزینه و قربانی بدهند.

حامد کرزی، رییس‌جمهوری پیشین افغانستان، نیز در این نشست ضمن اعلام حمایت از روند صلح، خواستار حضور شمار دیگری از شخصیت‌های سیاسی کشور در شورای رهبری مصالحه ملی شد.

عبدالرب رسول سیاف، یکی از رهبران جهادی، در این نشست گفت تیم مذاکره‌کننده حکومت در دوحه، پایتخت قطر، به‌رغم تلاش‌ها برای تفرقه میان آن‌ها، اتحاد خود را حفظ کردند و به گفته او، این تیم اجازه نداد حکومت و نظام به حاشیه برود. سیاف تصریح کرد منظورش از نظام شخص رییس‌جمهوری نیست و در توضیح افزود «نوع و شکل نظام مربوط به ملت است».

یونس قانونی، معاون پیشین ریاست‌جمهوری افغانستان، نیز در سخنانی گفت صلح صرفا کار حکومت و شورای مصالحه نیست بلکه مساله‌ای ملی است و این روند باید از حیطه دو تیم انتخاباتی (اشرف غنی و عبدالله عبدالله) خارج شود. او در ادامه افزود هدف از ایجاد شورای مصالحه تصمیم‌گیری در مورد صلح است که به گفته او، «تصمیم‌گیری باید در شورای مصالحه منتقل شود و تصمیم‌گیری و تصویرگیری یکی باشد».

در ماه‌های گذشته، رییس‌جمهوری افغانستان با صدور فرمانی، اعضای رهبری شورای مصالحه ملی را معرفی کرد اما عبدالله عبدالله با این فرمان مخالفت کرد و گفت بر اساس توافق‌نامه سیاسی، تعیین اعضای شورای مصالحه در حوزه صلاحیت‌ اوست.

هم‌زمان با برگزاری اولین نشست رهبری شورای مصالحه افغانستان در کابل، کمیته تماس تیم‌های مذاکره‌کننده گفت‌و‌گوهای بین‌افغانی در دوحه نیز روز شنبه ۱۵ قوس/آذر پس از سه ماه بحث بر سر دستورالعمل مذاکرات، برای تعیین موضوع مذاکرات تشکیل جلسه می‌دهند.

به‌رغم حضور شمار زیادی از رهبران سیاسی در اولین نشست افتتاحیه کمیته رهبری شورای مصالحه در ارگ ریاست‌جمهوری، تعدادی از رهبران احزاب در این نشست حضور نیافتند. عبدالله گفت در روزهای گذشته، با گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی، و صلاح‌الدین ربانی، رییس حزب جمعیت اسلامی، صحبت کرده و قرار است در مورد روند صلح به این نهاد مشاوره بدهند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More