شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ایران، نگرانی اصلی فرمانده سنتکام در سفر به کابل

 

ژنرال کنت فرانک مکنزی، فرمانده ستاد مرکزی ایالات متحده آمریکا (سنتکام)، می‌گوید فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران در افغانستان افزایش یافته و این موضوع آمریکا و نیروهای ائتلاف بین‌المللی در این کشور را نگران کرده است.

مکنزی که اواخر هفته گذشته در سفر غیر‌منتظره به افغانستان رفت، به خبرنگاران گفت که او «روند نگران‌کننده‌ای» از دخالت‌های شرورانه ایران در افغانستان می‌بیند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مکنزی گفته است: «ایران همیشه اندک اقدام‌های پنهانی در افغانستان داشت، اما حالا احتمالا فرصتی می‌بیند تا از طریق نیروهای نیابتی‌اش اقدام‌هایی علیه ما و نیروهای ائتلاف انجام دهد. از این‌رو، بسیار نگرانیم.»

مکنزی که روز جمعه ۱۱ دلو/بهمن، پس از سفری سه‌روزه، از افغانستان خارج شد، گفت این ائتلاف برای نظارت بر اوضاع و جلوگیری از بروز هرگونه مشکلی، با دولت افغانستان همکاری می‌کند.

ژنرال مکنزی در سفر به افغانستان با اشرف غنی، رییس‌جمهوری افغانستان، ملاقات کرد و در مورد تحول‌های امنیتی اخیر در منطقه و همکاری‌های امنیتی دوجانبه بحث کردند.

رییس‌جمهوری افغانستان می‌گوید ژنرال مکنزی از دستاوردهای نیروهای امنیتی این کشور در مبارزه با تروریسم و سرکوب داعش در افغانستان قدردانی کرده است.

مکنزی در مصاحبه‌ای در مرکز فرماندهی عملیات ویژه ناتو در افغانستان، گفت: «ائتلاف قصد دارد طالبان را تحت فشار قرار دهد تا پای میز گفت‌وگوهای صلح بیاید. موضع ما در این مورد همیشه شفاف بوده‌ است.» مکنزی تصریح کرده است «در صورتی که طالبان حاضر به گفت‌وگو نشود، ضربه سختی خواهد خورد».

مکنزی در پاسخ به این پرسش که آیا دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، تمایل دارد نیروهای آمریکایی در افغانستان را به ۸۰۰۰ نفر کاهش دهد، گفته است تاکنون دستور بازگشت سربازان آمریکا از افغانستان را دریافت نکرده است.

فرمانده ستاد مرکزی ایالات متحده آمریکا افزوده است كه وضعیت نیروهای امنیتی افغانستان رو به بهبود است و هدف اصلی ایالات متحده آمریکا افزایش توانایی‌های نیروهای افغان است تا در نبودِ نیروهای ائتلاف، بتوانند امنیت کشور خود را تامین کنند. به گفته مکنزی، تلاش برای تقویت نیروهای امنیتی افغانستان در دهه گذشته چندین‌بار به‌دلایلی چون فساد دولت، فقدان سیستم و منابع مناسب و همچنین خشونت مداوم، متوقف و دوباره ازسر گرفته شده است.

هشدارهای فرمانده سنتکام در مورد افزایش نفوذ و دخالت ایران در افغانستان پس از آن صورت می‌گیرد که طالبان مدعی شد هواپیمای تجسسی آمریکا را در ولایت غزنی افغانستان سرنگون کرده است.

با این‌که سخنگوی نیروهای آمریکا در افغانستان اعلام کرد که سقوط هواپیما در دست بررسی است، در ادامه افزود که «هیچ نشانه‌ای مبنی بر آتش‌باری دشمن» بر این هواپیما در دست نیست.

این اولین‌ بار نیست که ایران به دخالت در افغانستان متهم می‌شود. در گذشته نیز بارها مقام‌های ارشد نیروهای بین‌المللی، آمریکا و دولت افغانستان جمهوری اسلامی را متهم کرده‌اند که از طالبان حمایت می‌کند و به این گروه اسلحه، آموزش و پول می‌دهد و از گروه طالبان برای مقابله با نفوذ ایالات متحده آمریکا در افغانستان استفاده می‌کند.

اخیرا، رحمت‌الله نبیل، رییس‌ پیشین امنیت ملی/استخبارات و نامزد ریاست‌جمهوری افغانستان، هشدار داده بود در صورتی که آمریکا و طالبان تا سال آینده به توافق نرسند «جای تعجب نخواهد بود که طالبان بتوانند سیستم‌های پدافند هوایی قابل حمل توسط انسان را به دست بیاورند که در آن صورت، جنگ ۱۸ ساله افغانستان وارد مرحله‌ای پیچیده و خطرناک خواهد شد».

در ماه‌های اخیر، اعضای دفتر سیاسی طالبان دو بار به ایران رفتند و با مقام‌های ارشد این کشور از جمله محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، دیدار کردند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More