شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

باز هم غیرنظامیان قربانی انفجار شدند، این بار در خوست و کابل

در پی انفجار ماشین بمب‌گذاری‌شده و حمله مهاجمان مسلح به قرارگاه ویژه پلیس در ولایت خوست در شرق افغانستان، دست‌کم ۲ پلیس کشته و بیش از ۲۵ تن دیگر، از جمله ۱۶ پلیس و ۹ غیرنظامی، زخمی شدند.

طارق آرین، سخنگوی وزارت داخله/کشور افغانستان، با ارائه آمار کشته‌ها و زخمی‌ها، گفت «تروریست‌ها» ساعت شش بامداد سه‌شنبه ۶ عقرب/آبان، یک ماشین بمب‌گذاری‌شده را در نزدیکی قرارگاه ویژه پلیس منفجر کردند و پس از آن، مهاجمان مسلح با پلیس درگیر شدند.

هشت ساعت پس از حمله، سخنگوی وزارت کشور از کشته شدن چهار مهاجم خبر داد و گفت تلاش‌ برای از بین بردن دو مهاجم دیگر ادامه دارد. به‌دلیل ادامه درگیری در خوست، احتمال دارد آمار تلفات تغییر کند.

بنا بر اعلام دفتر مطبوعاتی والی خوست، قرارگاه ویژه پلیس در منطقه غیرنظامی و در جاده عمومی قرار دارد و مهاجمان پس از انفجار ماشین بمب‌گذاری‌شده، به سوی مردم و نیروهای امنیتی تیراندازی کردند. به گفته والی خوست، عملیات پاک‌سازی جریان دارد و مقام‌های ارشد نظامی بخش‌های مختلف برای مهار حمله، در منطقه حضور دارند و عملیات را رهبری می‌کنند.

در کابل، در انفجار بمب مغناطیسی، ۳ غیرنظامی کشته و بیش از ۱۰ تن دیگر مجروح شدند. بنا بر اعلام پلیس کابل، این انفجار ساعت ۱/۳۰ بعد‌از‌ظهر سه‌شنبه در حوزه دهم امنیتی شهر کابل رخ داده است. تاکنون هیچ گروهی مسئولیت انفجار در خوست و کابل را بر عهده نگرفته است.

هم‌زمان با افزایش حملات و تلفات، دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) در افغانستان با انتشار گزارش تازه‌ای، اعلام کرد به‌رغم این‌که گفت‌وگوهای صلح افغانستان در جریان است، خشونت‌ها کاهش نیافته و در ۹ ماه نخست سال جاری میلادی، ۲۱۷۷ غیرنظامی افغان کشته و ۳۸۲۲ نفر زخمی شده‌اند.

بر اساس گزارش یوناما که سه‌شنبه ۶ عقرب/آبان منتشر شد، شمار تلفات غیرنظامی در ۹ ماه گذشته نسبت به زمان مشابه در سال قبل، ۳۰ درصد کاهش یافته است اما سطح بالای خشونت‌ها تاثیری ویرانگر بر غیر‌نظامیان دارد و ادامه خشونت‌ها سبب شده است افغانستان همچنان مرگبارترین کشور جهان برای غیرنظامیان باقی بماند.

یوناما به شمار تلفات غیرنظامی از اول اکتبر تاکنون اشاره‌ای نکرده اما گفته است با تشدید درگیری در هلمند، انفجارها در ولایت‌های ننگرهار، لغمان و غور، حمله هوایی در تخار و حمله انتحاری به یک مرکز آموزشی در کابل، بیش از ۴۰۰ غیرنظامی کشته و زخمی شده‌اند.

به گزارش یوناما، در ۹ ماه نخست سال ۲۰۲۰، از هر ۱۰ غیرنظامی کشته‌شده، ۴ نفر کودک و زن بوده‌اند؛ به‌عبارتی، ۳۱ درصد تلفات کودک و ۱۳ درصد زن بوده‌اند. در گزارش یوناما آمده است مخالفان دولت عامل ۵۸ درصد تلفات‌اند و در ۹ ماه گذشته، شمار غیرنظامیان قربانی حملات طالبان ۶ درصد افزایش یافته است. یوناما در ادامه افزوده است نیروهای دولتی نیز بانی مرگ ۲۸ درصد غیرنظامیان بوده‌اند و این رقم در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته، ۳۴ درصد کاهش یافته است. به‌رغم این کاهش، تقریبا نیمی از تلفات غیر‌نظامی قربانی غیرمستقیم خمپاره، راکت و نارنجک نیروهای دولتی بوده‌اند که بیشتر در مناطق غیر‌نظامی استفاده شده‌اند.

به گزارش دفتر هیات معاونت ملل متحد، حملات هوایی عامل ۸ درصد تلفات غیرنظامیان بوده است و در این بازه زمانی ۹ ماهه، تلفات ناشی از حملات هوایی دولت افغانستان ۷۰ درصد افزایش یافته است. بنا بر اعلام یوناما، پس از امضای توافق‌نامه میان آمریکا و طالبان در ۲۹ فوریه، مرگ‌و‌میر غیرنظامیان در  حملات هوایی نیروهای بین‌المللی به صفر رسیده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More