شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بلقیس روشن: رییس‌جمهوری مانع لت‌و‌کوب من در لویه جرگه نشد

بلقیس روشن، نماینده ولایت فراه در مجلس نمایندگان افغانستان، امروز در جریان سخنرانی اشرف غنی در نشست لویه جرگه مشورتی صلح، با بلند کردن پلاکارد «باج‌دهی به طالبان وحشی خیانت ملی است» اعتراض کرد.

او با این اعتراض، لحظاتی سخنرانی رییس‌جمهوری افغانستان را مختل کرد. اشرف غنی در پاسخ به بلقیس روشن گفت: «من باج‌ده نیستم، فیصله از شماست.»

بلقیس روشن به جواد ناجی، خبرنگار ایران اینترنشنال، گفت در پی این اعتراض، «نیروهای امنیتی مرا هل دادند و به‌صورت وحشیانه در صحن مجلس مورد لت‌و‌‌کوب قرار دادند». او گفت خانمی از نیروی امنیتی و کارمندان دبیرخانه لویه جرگه او را ضرب و شتم کرده است.

بلقیس روشن در ادامه افزود: «من در جریان سخنرانی اشرف غنی اعتراض کردم و رییس‌جمهور غنی علی‌رغم تماشای این صحنه، هیچ واکنشی نشان نداد، مانع نشد و از لت‌و‌کوب من جلوگیری نکرد.»

این نماینده مجلس افغانستان گفت اشرف غنی موضع طالبان را در لویه جرگه علنی اعلام کرد که گفته‌اند اگر زندانیان باقی‌مانده طالبان آزاد نشوند، این گروه به جنگ ادامه خواهد داد.

بلقیس روشن با اشاره به این سخنان اشرف غنی، گفت حکومت از هشدار گروه طالبان ترسیده است و حالا با برگزاری این لویه جرگه، زندانیان را آزاد می‌کند و به این ترتیب، رسما به طالبان باج می‌دهد.

اعتراض بلقیس روشن در لویه جرگه مشورتی صلح و نحوه برخورد با او واکنش‌های گسترده‌ای در رسانه‌های اجتماعی افغانستان برانگیخته است.

بلقیس روشن لویه جرگه مشورتی صلح را نمایشی خواند و گفت اکثریت اعضای لویه جرگه با آزادی زندانیان طالبان مخالف‌اند و «همه می‌دانند که آزادی زندانیان طالبان به صلح منجر نخواهد شد اما به‌دلیل «ترس» یا «معامله» سکوت خواهند کرد. او تاکید کرد که بیشتر زندانیان طالبان که حکومت تاکنون آزاد کرده است به میدان جنگ بازگشته‌اند.

تصاویری منتشر‌شده نشان می‌دهد که افرادی بلقیس روشن را پس از اعتراض هل می‌دهند و او در صحن مجلس به زمین می‌افتد.

اشرف غنی، رییس‌جمهوری افغانستان، در سخنانی گفت که آزادی ۴۰۰ زندانی طالبان که پرونده‌های قضایی سنگین دارند فراتر از صلاحیت اوست و لویه جرگه باید در این مورد تصمیم بگیرد و او به تصمیم لویه جرگه احترام می‌گذارد.

لویه جرگه مشورتی صلح امروز جمعه ۱۷ اسد/مرداد، با حضور ۳۲۰۰ تن در کابل برگزار شد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More