شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تاکید جو بایدن در دیدار با هیات دولت افغانستان بر حمایت پایدار آمریکا از دولت و مردم

 

رییس جمهوری افغانستان و شماری از مقام‌های ارشد دولت افغانستان که به واشینگتن رفته بودند روز جمعه ۴ سرطان/تیر با جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا در کاخ سفید دیدار کردند. 

جو بایدن در دیدار با هیات دولت افغانستان ضمن تاکید بر حمایت پایدار آمریکا از دولت و مردم افغانستان بار دیگر گفته است که نظامیان آمریکایی افغانستان را ترک خواهند کرد اما همکاری بین دو کشور پایان نمی‌یابد و کمک‌های ایالات متحده به نظامیان افغان در بخش‌های سیاسی و اقتصادی ادامه خواهد یافت. 

 

 

 

رییس جمهوری آمریکا در دیدار با مقام‌های دولت افغانستان روی توقف خشونت‌ها در این کشور تاکید کرده و گفته است در حالی‌که نیروهای آمریکایی از افغانستان خارج می‌شوند، پشتیبانی ایالات متحده از مردم افغانستان همچنان ادامه دارد. 

علاوه بر رییس جمهوری، عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه، امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری، حمدالله محب، مشاور امنیت ملی و حبیبه سرابی، عضو هیات مذاکره کننده دولت با طالبان شامل هیات افغانستان بودند که با جو بایدن دیدار کردند. 

رییس جمهوری آمریکا قبل از دیدار با مقام‌های افغانستان در توییتی نوشت که با ادامه عقب‌نشینی نیروهای ایالات متحده از افغانستان، «ما به پشتیبانی پایدار آمریکا از مردم افغانستان تاکید می‌کنیم.» جو بایدن، در دیدار با مقام‌های افغان گفت این افغان‌ها هستند که در مورد آینده‌‌شان تصمیم می‌گیرند.  

شورای عالی مصالحه در اطلاعیه‌ای می‌گوید که رییس جمهوری آمریکا از حمایت همه جانبه کشورش از تلاش‌های صلح و تامین امنیت در افغانستان اطمینان داده و بر حل سیاسی بحران افغانستان از طریق مذاکره تاکید کرده است. 

 

 

براساس اعلام شورای مصالحه، مقام‌های افغانستان در این دیدار خواستار ادامه‌ همکاری‌های مشترک میان دو کشور، حمایت‌ ایالات متحده‌ آمریکا از نیروهای امنیتی و تلاش‌های صلح شده‌اند. شورای مصالحه گفته است که رییس جمهوری آمریکا با پذیرفتن خواست‌های طرف افغانستان از ادامه روابط نزدیک و همکاری‌های مشترک میان دو کشور اطمینان داد. 

اشرف غنی ساعتی پس از دیدار با جو بایدن در کنفرانس خبری حضور یافت و به خبرنگاران گفت که دیدار او با مقام‌های آمریکایی موثر بوده و دولت افغانستان به تصمیم رییس جمهوری آمریکا مبنی بر خروج نیروها از افغانستان احترام می‌گذارد. اشرف غنی در کنفرانس خبری تاکید کرد که سفارت آمریکا همچنان به فعالیت خود در کابل ادامه خواهد داد و روند کمک‌های مالی و تحویل تجهیزات به نظامیان افغانستان نیز ادامه دارد. 

مقام‌های دولت افغانستان در سفر به واشینگتن، با روسای مجلس سنا و مجلس نمایندگان، وزیر دفاع و مشاور امنیت ملی آمریکا نیز دیدار کردند. 

محمدحنیف اتمر، وزیر امور خارجه افغانستان در دیدار با جو بایدن در کاخ سفید حضور نداشت. وزارت خارجه افغانستان روز شنبه ۵ سرطان/تیر در بیانیه‌ای گفت که محمد‌حنیف اتمر وزیر خارجه و متین بیک، عضو تیم مذاکراتی افغانستان، به دلیل رعایت پروتکل‌های کووید۱۹، از شرکت در اجلاس روسای جمهور آمریکا و افغانستان اجتناب کرده‌اند. به گفته وزارت خارجه، هرچند نتایج آزمایش‌ها همه منفی بود، اما به‌دلیل احتیاط و بنا به سفارش مقامات بهداشت، آن عده از اعضای هیات افغانستان که در معرض تماس با افراد دیگر قرار نگرفته‌اند و مرحله دریافت دو دوز واکسن  را تکمیل کرده‌اند، در مجالس رسمی شرکت کردند. 

در حالی‌که مقام‌های حکومت افغانستان در واشینگتن در صدد کسب حمایت مالی و نظامی آمریکا از نیروهای افغان هستند، جنگ در شماری از ولایت‌ها  به ویژه در شمال کشور بین نظامیان دولت و طالبان ادامه دارد و شماری از رهبران سیاسی و جهادی برای مقابله با حملات طالبان با مسلح کردن مردم و هواداران خود وارد جبهه جنگ با طالبان شده‌اند. 

عطا محمدنور، رهبر شاخه انشعابی حزب‌ جمعیت اسلامی دیروز جمعه همراه با فرهاد عظیمی، والی بلخ، غلام داوود تره‌خیل، فرمانده پلیس بلخ و شماری از نمایند‌گان مردم بلخ در مجلس نمایندگان و شورای ولایتی با ده‌ها تن از افراد و هواداران شان که همه مسلح بودند برای مقابله با طالبان به جبهه جنگ رفتند. از سوی دیگر، محمد محقق، مشاور ارشد سیاسی و امنیتی رییس جمهوری و رهبر حزب وحدت مردم افغانستان نیز برای بسیج مردم علیه طالبان به ولایت سرپل، در شمال افغانستان رفت. 

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان در واکنش به سفر هیات دولت افغانستان به آمریکا در توییتی نوشت که مقام‌های آمریکایی «از سران اداره کابل در آمریکا تحقیقات، استنطاق و استجواب می‌کند. خدا هیچ کسی را به سرنوشت این‌ها مبتلا نکند.» 

 

 

 

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More