شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تصمیم جدید پنتاگون؛ سربازان آمریکایی در افغانستان به ۲۵۰۰ تن کاهش می‌یابد

 

کریستوفر سی میلر، سرپرست وزارت دفاع آمریکا گفته است که ایالات متحده تا ۱۵ ژانویه ۲۰۲۱ نیروهای خود را از افغانستان و عراق کاهش خواهد داد.

 کریستوفر میلر روز سه‌شنبه ۲۷ عقرب/آبان گفت  نیروهای آمریکایی در افغانستان از ۴۵۰۰ نفر به ۲۵۰۰ تن کاهش می‌یابد و همچنین شمار سربازان آمریکایی در عراق از ۳۰۰۰ تن به ۲۵۰۰ تن تقلیل خواهد یافت.

 

 

میلر که ۹ نوامبر به عنوان سرپرست پنتاگون منصوب شد، گفت اقدام به کاهش نیروهایی از این دو کشور طبق تصمیم دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا و با توافق کامل مقام‌های فرماندهی ستاد مرکزی ایالات متحده و پنتاگون صورت گرفته است.

این در حالی است که اسدالله خالد، نامزد وزارت دفاع افغانستان نیز روز که برای کسب رای اعتماد در مجلس نمایندگان افغانستان برنامه‌هایش را ارائه می‌کرد با اشاره به کاهش نیروهای خارجی گفت همه در مورد خروج نیروهای خارجی و ناتو نگرانند،‌ اما امکان این نیز وجود دارد که تعداد نیروها افزایش یابد.

اسدالله خالد تاکید کرد تاکنون شاهد نمونه‌ای که حاکی از خروج تمام نیروهای خارجی از این کشور باشد نبودیم. با این حال او تصریح کرد، در صورت خروج نیروهای خارجی، نیروهای امنیتی افغانستان آماده دفاع مستقلانه از کشور هستند.

سرپرست پنتاگون در ادامه سخنانش گفت، اقدام برای کاهش نیروها، مطابق با برنامه‌های تعیین شده و اهداف استراتژیک ایالات متحده است که توسط مردم آمریکا پشتیبانی می‌شود و به معنای تغییر در سیاست یا اهداف ایالات متحده نیست.

کریستوفر سی میلر تصریح کرد که او در خصوص کاهش نیروها با رهبران اصلی کنگره و همچنین متحدان و شرکای خارجی آمریکا و نیز با دبیرکل ناتو و رهبران افغانستان و عراق صحبت کرده است. میلر تاکید کرد «ما با هم وارد شدیم، با هم هماهنگ می‌شویم و وقتی زمان مناسب فرا رسید باهم (افغانستان و عراق) را ترک می‌کنیم».

صدیق صدیقی، سخنگوی رییس‌جمهوری افغانستان گفت اشرف غنی طی يك تماس تلفنی با سرپرست وزارت دفاع آمريكا‌ در خصوص روابط دو كشور و پروسه صلح صحبت كردند. به گفته صدیقی، سرپرست وزارت دفاع آمریکا در این تماس تلفنی روی كيفيت و حمايت دوامدار نيروهای نظامی آمريكا از افغانستان تاكيد كرده است. این مكالمه  تلفنی با حضور مايك ميلی، رییس ستاد ارتش ايالات متحده صورت گرفته است.

 

 

کریستوفر میلر تصمیم برای کاهش نیروها را برگشت‌ناپذیر خواند و افزود: «اگر نیروهای ترور، بی‌ثباتی، تفرقه و نفرت، تلاش‌های ما را آگاهانه مختل کنند ما آماده هستیم تا با توانایی‌های لازم برای خنثی کردن آنها متحد شویم».

در همین حال، میت رامنی، سناتور آمریکایی در واکنش به کاهش نیروها گفته است، تصمیم برای کاهش سربازان در افغانستان و عراق باید بر اساس منافع امنیت ملی آمریکا باشد، نه سیاست. این سناتور حزب جمهوریخواه با انتشار بیانیه‌ای گفته است، شرایط برای عقب‌نشینی از افغانستان فراهم نشده است و به همین ترتیب، با ادامه چالش‌های امنیتی در خاورمیانه، خروج خودسرانه از عراق باعث از بین رفتن متحدان و موجب جسارت دشمنان آمریکا می‌شود. میت رامنی افزوده است، در زمانی که دشمنان ما به دنبال هر فرصتی برای سوءاستفاده از نقاط ضعف ما هستند دولت آمریکا باید در این تصمیم با انگیزه سیاسی تجدیدنظر کرده و از بدتر شدن چالش‌های امنیت ملی آمریکا جلوگیری کند.

 

 

در روزهای گذشته، میچ مکانل، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه در سنای آمریکا، از خروج زودهنگام ایالات متحده از عراق و افغانستان هشدار داد و تصمیم برای خروج را به ضرر امنیت آمریکا و متحدانش خواند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو ماه گذشته در واکنش به توییت دونالد ترامپ مبنی بر کاهش نیروهای آمریکایی از افغانستان تا کریسمس، گفت برای خروج نیروها از افغانستان شرکای بین‌المللی نیاز به مشورت و هماهنگی دارند. او به طور ضمنی خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را یکجانبه خواند.

تعداد نیروهای آمریکایی در حالی در افغانستان کاهش می‌یابد که مذاکرات صلح بین دولت افغانستان و گروه طالبان عملا به بن‌بست خورده و جنگ میان دو طرف شدت گرفته است.

اسدالله خالد، سرپرست وزارت دفاع افغانستان دیروز در مجلس نمایندگان این کشور گفت، نیروهای امنیتی افغانستان در حال حاضر ۹۶ درصد از عملیات‌ها را بدون همکاری نیروهای خارجی به طور مستقل انجام می‌دهند و در صورت خروج کامل سربازان خارجی، نیروهای مسلح این کشور توانایی دفاع از کشور را دارند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More