شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

معاون طالبان به مردم آمریکا: پایان جنگ مسئولیت همه و به نفع همه است

 

ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی گروه طالبان در نامه‌ای سرگشاده به مردم ایالات متحده آمریکا گفت: مساله افغانستان راه حل نظامی ندارد و دولت آمریکا برای پایان دادن به جنگ طولانی در این کشور باید به توافق‌نامه دوحه عمل کند.

معاون سیاسی طالبان در این نامه گفته، این جنگ که طولانی‌ترین جنگ تاریخ آمریکا محسوب می‌شود، افغانستان را با فجایع و مشکلات بزرگ مواجه کرده و از سوی دیگر خسارات سنگین جانی و مالی نیز به آمریکا وارد کرده است. او تاکید کرد که برای پایان دادن کامل جنگ ۱۹ ساله افغانستان، باید تلاش‌های صادقانه صورت بگیرد و همه تعهدات عملی شود. او افزوده که گروه طالبان برای حل سیاسی این معضل تعهد واقعی دارد و به همین دلیل، دفتر سیاسی خود را در کشور قطر ایجاد کرده است.

رییس دفتر سیاسی طالبان در خصوص اقدامات این گروه، به تلاش‌های دیپلماتیک گروه طالبان اشاره کرده و گفته است که طالبان با ایجاد دفتر سیاسی در قطر، در کنفرانس‌ها و نشست‌های جهانی همواره بر راه حل سیاسی تاکید کرده و در این راستا گام‌های عملی نیز برداشته است که نمونه برجسته آن امضای توافق‌نامه دوحه با ایالات متحده آمریکا است.

ملا برادر تاکید کرده که در پی امضای این توافق‌نامه، طالبان عملیات‌ها را به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش داده و وارد مذاکرات صلح بین افغانی شده است.

ملا برادر که توافق‌نامه صلح با آمریکا را سال گذشته امضا کرد اکنون در آستانه یک سالگی این توافق‌نامه از دولت آمریکا خواسته است به تعهدات خود پایبند بماند.

معاون سیاسی طالبان در حالی به اهمیت و عملی شدن این پیمان تاکید می‌کند که دولت جدید آمریکا روند بازنگری توافق‌نامه دوحه با طالبان را آغاز کرده است.

مقام‌های ارشد دولت جدید آمریکا اما گفته‌اند که طالبان برخلاف توافق‌نامه، خشونت‌ها را کاهش نداده، روابط خود را با القاعده قطع نکرده و مذاکرات صلح بین‌‌افغانی نیز پیشرفتی نداشته است.

ملا برادر در این نامه که روز سه شنبه ۲۸ دلو/بهمن منتشر شد، اطمینان داده است که مردم افغانستان از طریق مذاکرات صلح بین‌افغانی می‌توانند روی ایجاد نظام اسلامی و امنیت دائمی به تفاهم برسند. او در ادامه تصریح کرده است که «افغانستان خانه مشترک همه افغان‌ها است و این گروه به تبعیض و برخورد امتیازی بین مردم اجازه نمی‌دهند».

رییس دفتر طالبان افزوده است که «اکثریت مردم افغانستان از امارت اسلامی طالبان حمایت می‌کند و طالبان نیز متعهد به تامین همه حقوق زنان مطابق به شریعت اسلامی است و با در نظر داشتن اصول اسلامی و منافع ملی کشور، به آزادی بیان متعهد است.»

علی رغم تاکید و اصرار طالبان، مقام‌های ارشد دولت آمریکا گفته‌اند نظامیان این کشور در ماه مه از افغانستان خارج نخواهند شد و خروج نیروهای آمریکایی وابسته به بهبود شرایط در افغانستان است.

به تازگی دبیرکل سازمان ناتو نیز اعلام کرده است، در حالی‌که اعضای ناتو نمی‌خواهند بیشتر از زمان مورد نیاز در افغانستان بمانند اما نیروهای آن‌ها قبل از فراهم شدن زمان مناسب افغانستان را ترک نخواهند کرد.

ینس استولتنبرگ مذاکرات صلح افغانستان را شکننده خوانده و گفته است گروه طالبان خشونت‌ها را در سطح گسترده‌ای ادامه داده‌اند. دبیرکل ناتو از طالبان خواسته است که خشونت‌ها را کاهش دهد و همکاری با دیگر گروهای تروریستی را متوقف کند و وارد مذاکرات صلح سازنده شوند.

ملا برادر گفته است که پایان دادن به این جنگ مسئولیت همه و به نفع همه است و تطبیق کامل توافق‌نامه دوحه بهترین راه برای پایان دادن این جنگ است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More