شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تظاهرات در شمال افغانستان در اعتراض به تعیین والی جدید فاریاب

 

 طی دو روز گذشته صدها تن از ساکنان ولایت‌های فاریاب، جوزجان و بلخ، در شمال افغانستان در اعتراض به تعیین محمد داوود به عنوان والی جدید فاریاب، راهپیمایی کرده و با تصمیم رییس‌جمهوری مخالفت کردند.

عنایت بابر فرهمند، معاون اول شورای عالی مصالحه‌ و عضو حزب جنبش ملی به رهبری مارشال عبدالرشید دوستم می‌گوید باشندگان ولسوالی‌های چهارگانه ولایت فاریاب و همچنین مردم ولایت جوزجان و بلخ امروز دوشنبه ۶ ثور/اردیبهشت، علیه «تصمیم خودسرانه» ریاست جمهوری مبنی بر تعیین والی جدید برای فاریاب، تظاهرات کردند.

اداره مستقل ارگان‌های محلی که مسئولیت تعیین والی‌ها و ولسوالی‌های افغانستان را به عهده دارد، اخیرا اعلام کرد که محمد داوود براساس پیشنهاد این اداره و با حکم رییس‌جمهوری به عنوان والی جدید ولایت فاریاب تعیین شده است.

این درحالی است که روز شنبه نیز شماری از شهروندان ولایت فاریاب نسبت به تعیین والی جدید این ولایت اعتراض کردند.

بابر فرهمند گفته است معترضان با توجه به وضعیت شکننده امنیتی، مخالفت جدی خود را نسبت به تصمیم ریاست‌جمهوری ابراز کرده و خواستار انتخابی شدن والی‌ها، ولسوالی‌ها و شهردارها از سوی مردم شده‌اند.

نقیب‌الله فایق، والی فعلی فاریاب که از قوم ازبک و از نزدیکان عبدالرشید دوستم است، در پی تعیین والی جدید، عبدالرشید دوستم ضمن مخالفت با تصمیم اشرف غنی برای تعیین محمد داوود، از مردم فاریاب خواست که مانع معرفی والی جدید این ولایت شوند.

حزب جنبش ملی به رهبری عبدالرشید دوستم با انتشار بیانیه‌ای گفته است که محمد داوود با ولایت فاریاب آشنایی ندارد و تعیین او منجر به تشدید جنگ‌ها و موجب سقوط ولایت فاریاب خواهد شد. این حزب تاکید کرده است که حکومت مرکزی در خصوص تعیین والی جدید با بزرگان ولایت فاریاب مشورت نکرده و به صورت یک‌جانبه در این مورد تصمیم گرفته‌ است.

در همین حال، میررحمان رحمانی، رییس مجلس نمایندگان افغانستان امروز دوشنبه در نشست علنی مجلس گفت که تعیین مقام‌های محلی باید طبق شرایط صورت بگیرد. رییس مجلس از مقام‌های حکومت خواست که از تعیین مسئولانی که وضعیت سیاسی را بحرانی و موجب تنش‌های فرقه‌ای می‌شود، اجتناب کنند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More