شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رتبه مارشالی به طور رسمی به عبدالرشید دوستم اعطا شد

 

دولت افغانستان در مراسمی در شهر شبرغان مرکز ولایت جوزجان در شمال افغانستان، به طور رسمی رتبه مارشالی، عالی‌ترین رتبه نظامی در افغانستان را به عبدالرشید دوستم، رهبر حزب جنبش ملی افغانستان اعطا کرد.

اعطای رتبه مارشالی به عبدالرشید دوستم بخشی از توافق‌نامه سیاسی میان اشرف غنی، رییس‌جمهوری و عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی بود. این توافق‌نامه که در ۲۸ ثور میان دو طرف امضا شد به کشمکش‌های انتخاباتی پایان داد و به این ترتیب عبدالله عبدالله رییس شورای مصالحه ملی شد و عبدالرشید دوستم، ضمن کسب رتبه مارشالی، عضو شورای امنیت ملی و شورای عالی دولت شد.

در مراسم اعطای رتبه مارشالی به عبدالرشید دوستم، شمار زیادی از مقامات دولتی و سیاسی و همچنین نمایندگان شماری از کشورها شرکت کرده بودند.

محمد شاکر کارگر، رییس دفتر اشرف غنی، در این مراسم، فرمان رییس جمهوری را مبنی بر اعطای رتبه مارشالی را به طور رسمی به عبدالرشید دوستم تقدیم کرد. در فرمان ریاست جمهوری آمده است که «بر اساس فقره ۱۹ ماده ۶۴ قانون اساسی افغانستان، رتبه مارشالی را به شخصیت سیاسی کشور عبدالرشید دوستم به پاس خدمات ایشان در حل بن‌بست‌های سیاسی و تامین ثبات کشور، اعطا می‌نمایم.»

عبدالله عبدالله نشان مارشالی را به شانه‌های عبدالرشید دوستم آویخت و در سخنانی گفت: رتبه مارشالی به عبدالرشید دوستم نتیجه موافقت‌نامه سیاسی است که با فرمان اشرف غنی، رییس جمهوری تکمیل شد. عبدالله رتبه مارشالی را افتخار بزرگ برای عبدالرشید دوستم و همراهان او و گامی در راستای استحکام وحدت ملی دانست. عبدالله عبدالله در سخنرانی کوتاهی گفت که همزمان با تلاش‌ها برای آغاز مذاکرات صلح، سطح خشونت‌ها افزایش داشته است. او گفت هیچ گروهی نمی‌تواند از طریق جنگ بر سرنوشت مردم حاکم شود و افزود: من یقین دارم که مساله تبادله زندانیان تکمیل می‌شود و هیچ بهانه‌ای برای مذاکرات بین‌الافغانی باقی نمی‌ماند.

 

 

عبدالرشید دوستم در سخنرانی گفت که این موفقیت به خودی خود به‌دست نیامده بلکه نتیجه سال‌ها مبارزه و فداکاری‌های او همکارانش است. او از عبدالله عبدالله به خاطر پیشنهاد رتبه مارشالی در توافق‌نامه سیاسی و از اشرف غنی برای امضای این رتبه قدردانی کرد. دوستم خود را مارشال افغانستان اعلام کرد و گفت که او به همه مردم این کشور تعلق دارد. او رتبه مارشالی را به همه مردم و نیروهای امنیتی تبریک گفت.

دوستم با اشاره به تکمیل نشدن اعضای کابینه و شورای عالی مصالحه ملی خطاب به عبدالله عبدالله و اشرف غنی گفت، حل این مسائل بیشتر از چهار روز طول نمی‌کشد اما اگر شما به هم اعتماد نداشته باشید و پیوسته روی نام‌های تیم ثبات و همگرایی و دولت‌ساز تاکید کنید، طالبان که در دروازه‌های شهر نشسته‌اند، پیروز میدان خواهد شد. او گفت: اگر ما جمهوریت می‌خواهیم، اگر آزادی بیان و حفظ دستاوردهای سال‌های اخیر را می‌خواهیم باید متحد شویم و حرف‌های کوچک و بزرگ را کنار بگذاریم.

دوستم از رییس جمهوری خواست که بقیه زندانیان طالبان را نیز آزاد کند تا بهانه‌جویی گروه طالبان تمام شود. او گفت که اکنون در صدد شروع مذاکرات هستیم و اگر این گفت‌وگوها به نتیجه نرسید و طالبان بر استقرار امارت اسلامی اصرار کردند در آن صورت دولت افغانستان به او صلاحیت بدهد تا در ظرف شش ماه طالبان را شکست دهد. عبدالرشید دوستم گفت، استقرار مجدد امارت اسلامی طالبان ممکن نیست و افزود که او نیز دوره‌ای، حکومت و نیروهای مسلح خود را داشته اما اکنون آن دوران سپری شده است.

دوستم تصریح کرد در صورتی که مذاکرات صلح شکست بخورد و طالبان جنگ را ادامه بدهند نفوذ سیاسی و جغرافیای خود را از دست خواهند داد. او گفت اگر دولت افغانستان و جامعه جهانی به او اعتماد کند در ظرف شش ماه، بدون کمک هوایی نیروهای بین‌المللی قادر است طالبان را شکست دهد.

عبدالرشید دوستم خطاب به زنان نیز گفت که سیاست او در قبال زنان روشن است و او برای اولین‌بار شورای زنان را تشکیل داده و از این پس نیز از حقوق زنان دفاع خواهد کرد.

عبدالرشید دوستم به آن عده کسانی که مخالف اعطای رتبه مارشالی به اوست، گفت که از جنگ او چهل سال می‌گذرد و اگر او نبود پیروزی انقلاب اسلامی کار ساده‌ای نبود. او گفت اگر حزب جنبش ملی دروازه دولت دکتر نجیب‌الله، رییس جمهوری سابق افغانستان را باز نمی‌کرد مجاهدین نمی‌توانستند پیروز شوند. او گفت که در بیرون کردن نیروهای شوروی سابق از افغانستان نقش داشته و در سال ۲۰۰۱ نیز فرماندهی جنگ علیه طالبان را نیز به عهده داشته است.

عبدالرشید دوستم در پنج سال گذشته معاون اول ریاست‌جمهوری افغانستان بود. او نفوذ قابل ملاحظه مردمی دارد و نقش برجسته‌ای در تحولات سیاسی افغانستان بازی کرده است. او پس از شاه ولی خان و محمدقسیم فهیم، سومین مارشال افغانستان است که به عالی‌ترین درجه نظامی دست یافته است.

در مراسم اعضای رتبه مارشالی، نمایندگان شماری از کشورها از جمله ازبکستان، ترکیه و هند نیز حضور داشتند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More