شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

توقف مذاکرات صلح، شماری از اعضای تیم مذاکره‌کننده دولت به کابل برگشتند

 

وزارت دولت افغانستان در امور صلح اعلام کرد که شماری از اعضای تیم مذاکره‌کننده دولت برای رسیدگی به مسائل شخصی از دوحه به کابل برگشتند.

ناجیه انوری، سخنگوی وزارت دولت در امور صلح گفت که برخی از اعضای تیم مذاکره‌کننده برای رسیدگی به مسائل شخصی در مدت زمان کوتاهی در کابل خواهند بود و به زودی به دوحه باز خواهند گشت. ناجیه انوری بازگشت اعضای مذاکره‌کننده را یک امر عادی دانست و گفت در دور اول مذاکرات نیز برخی اعضای تیم مذاکره‌کننده به کابل آمدند. او تاکید کرد که بقیه اعضای تیم مذاکره‌کننده در دوحه حضور دارند و با کشورهای حمایت کننده صلح، روی این روند کار می‌کنند.

 

 

محمدامین احمدی، حبیبه سرابی، رسول طالب و متین بیگ، چهار تن از اعضای مذاکره‌کننده دولت هستند که روز سه‌شنبه ۲۱ دلو/بهمن از قطر به کابل آمدند.

برخی رسانه‌ها گزارش دادند که رییس جمهوری افغانستان، محمدامین احمدی را به دلیل اظهارات او که در رسانه‌های اجتماعی درز کرد، به کابل فراخوانده و طبق گزارش‌های منتشر شده، احتمالا امین احمدی به تعطیلات اجباری برود.

اخیرا یک فایل صوتی با صدای منسوب به امین احمدی در رسانه‌های اجتماعی درز کرد که در آن این عضو مذاکره‌کننده دولت گفته بود که «حکومت موقت در افغانستان آمدنی است/بر سرکار می‌آید، رییس‌جمهورغنی محبوبیت ندارد و قوم هزاره نباید از اشرف غنی حمایت کنند.»

همزمان عبدالله عبدالله، رییس شورای مصالحه افغانستان ضمن تایید افزایش خشونت‌ها در افغانستان گفت که تیم مذاکره‌کننده طالبان در میز مذاکرات صلح حاضر نمی‌شوند و گفت‌وگوهای صلح بین‌افغانی متوقف شده است.

رییس شورای مصالحه به اظهارات طالبان و برخی از سیاستمداران افغانستان در مورد احتمال شکل‌گیری حکومت موقت گفت که «تجربه‌ای وجود ندارد که نشان دهد با روی کار آمدن حکومت موقت، صلح برقرار می‌شود. در هیچ جایی تجربه نشده است که تنها با ایجاد حکومت موقت، صلح تامین شود. صلح محتوای جامع داشته و به سرنوشت جمعی بستگی دارد و باید روی آن موافقت صورت بگیرد پس از آن گام‌هایی که در این راستا برداشته می‌شود نامش را هرچه می‌گذاریم، مساله‌ای جداست.»

عبدالله عبدالله همچنین گفت که برخی از اعضای طالبان گاهی می‌گویند با این شخص مشکل داریم و با آن شخص مشکلی نداریم. او تاکید کرد که مسائل افغانستان، شخصی نیست بلکه مربوط به مردم افغانستان است و از طالبان خواست که بیایند و با نمایندگان مردم گفت‌وگو کنند و به نتیجه برسند.

اخیراً عباس استانکزی، معاون تیم مذاکره‌کننده طالبان در نشست خبری در مسکو گفت در صورت استعفای اشرف غنی از قدرت و ایجاد حکومت جدید، صلح در افغانستان برقرار خواهد شد.

عبدالله عبدالله روز سه‌شنبه ۲۱ دلو/بهمن در نشست کمیسیون رسانه‌های شورای مصالحه گفت: «برخی سیاستمداران افغانستان گاهی به ایجاد حکومت موقت علاقمندی نشان می‌دهند گویا این موضوع مساله‌ای بین خود ماست که با ایجاد حکومت موقت، شرایط بهتر شود، من این بحث‌ها را مفید نمی‌دانم.» 

پس از اعلام بازنگری توافق‌نامه آمریکا با طالبان از سوی دولت جدید آمریکا، تیم مذاکره‌کننده و اعضای دفتر سیاسی طالبان مذاکرات صلح بین‌افغانی در دوحه را ترک و در سفرهایی جداگانه به ایران، روسیه و ترکمنستان رفتند.

با متوقف شدن مذاکرات صلح در قطر، خشونت‌ها در افغانستان کماکان ادامه دارد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More