شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تیم‌های مذاکره‌کننده دولت و طالبان روی دستورالعمل مذاکرات توافق کردند

تیم‌های مذاکره‌کننده دولت افغانستان و گروه طالبان پس از بیش از دو ماه بن‌بست، سرانجام اعلام کردند که روی دستورالعمل مذاکرات صلح بین‌افغانی به توافق رسیده‌اند. هرچند تیم مذاکره‌کننده دولت افغانستان گفته این توافق صرفا در مورد ۲۱ ماده دستورالعمل صورت گرفته است و مقدمه دستورالعمل را شامل نمی‌شود.

نعیم وردک، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان، در توییتی نوشت: «دستورالعمل مذاکرات بین‌افغانی در ۲۱ ماده به تاریخ ۱۵ نوامبر ۲۰۲۰ نهایی و تکمیل شد و این دستورالعمل در حضور مسهل به تاریخ ۱۷ نوامبر، به زبان‌های پشتو و دری قرائت شد و بعد از تایید هر دو طرف مذاکرات، یک نسخه آن به مسهل و یا میزبان نیز سپرده شد.»

ساعاتی پس از اعلام توافق از سوی طالبان، تیم مذاکره‌کننده دولت افغانستان نیز از توافق روی ۲۱ ماده دستورالعمل خبر داد اما گفت: «دو طرف صرفا در مورد ۲۱ ماده طرزالعمل مجالس مذاکرات، به‌استثنای مقدمه آن، در اصول به توافق رسیدند، اما چون متن مقدمه این طرزالعمل به وضاحت/وضوح و بحث بیشتر میان هیات‌ها نیاز دارد، لذا در جلسه مشترک به تاریخ ۱۷ نوامبر، در حضور میزبان فیصله/نهایی شد که‏ طرزالعمل به جلسه عمومی ارائه و تنها بعد از تصویب هر دو هیات در آن جلسه، نهایی پنداشته می‌شود.»

تیم مذاکره‌کننده دولت افغانستان شامگاه شنبه ۸ قوس/آذر، در رشته توییتی افزود: «هیات مذاکرات صلح جمهوری اسلامی افغانستان وضاحت رسمی خود را در مورد عناصر مقدمه به جانب مقابل شریک ساخته است.»

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در توییتی دیگر در مورد نبودِ توافق روی مقدمه دستورالعمل مذاکرات نوشت: «همه طرزالعمل مذاکرات بين‌الافغانی، به شمول مقدمه، به توافق هر دو جهت مذاکرات بین‌الافغانی به همان تاريخ‌ها که ما در تویيت سابق ذکر نموديم نهايی و تکمیل گردیده است.»

این توافق یک هفته پس از سفر وزیر خارجه آمریکا به قطر و دیدار او با تیم‌های مذاکره‌کننده صورت گرفت. وزیر خارجه آمریکا در اوایل ماه جاری با تیم‌‌های مذاکره‌کننده در دوحه، پایتخت قطر، دیدار و از آن‌ها به‌خاطر ادامه و پیشرفت مذاکره تقدیر کرد و آن‌ها را به تعیین نقشه راه سیاسی و آتش‌بس دائمی و جامع تشویق کرد.

بنا بر گزارش‌های منتشر‌شده، اشرف غنی، رییس‌جمهوری افغانستان، از توافق اخیر در مورد دستورالعمل ناراضی است.

به نظر می‌رسد در پی این نارضایتی بود که نمایندگی اتحادیه اروپا و سفارت آمریکا در افغانستان خواهان تشکیل سریع شورای عالی مصالحه افغانستان شدند.

اتحادیه اروپا اواخر هفته گذشته با انتشار بیانیه‌ای، اعلام کرد تشکیل سریع و اجرایی شدن شورای عالی مصالحه ملی، به‌عنوان نهادی که مذاکرات را رهبری و مدیریت می‌کند، مهم است. در بیانیه‌ اتحادیه اروپا آمده است: «ما خواهان ایجاد و فعال شدن سریع شورای عالی مصالحه به‌مثابه نهاد مشورت‌دهنده مذاکرات صلحیم.»

سفارت آمریکا در کابل ضمن تایید نظر اتحادیه اروپا درباره اهمیت تشکیل شورای عالی مصالحه ملی، خواهان آتش‌بس و صلح پایدار شد و اعلام کرد: «شورای عالی راهنمایی اساسی برای مذاکرات و گام‌های بعدی صلح را ارائه می‌دهد.»

طبق توافق‌نامه سیاسی میان اشرف غنی و عبدالله عبدالله، شورای مصالحه افغانستان رهبری روند صلح را بر عهده دارد و تیم مذاکره‌کننده دولت زیر نظر این شورا کار خواهد کرد.

مذاکرات صلح بین‌افغانی در پی پیشنهاد طالبان برای مبنا قرار دادن توافق‌نامه دوحه و مذهب حنفی به بن‌بست خورد. در حال حاضر، دو طرف علاوه بر موافقت با مفاد توافق‌نامه دوحه، که بین آمریکا و طالبان امضا شد، موارد دیگری را نیز به‌عنوان مبنای مذاکرات افزوده‌اند. خواسته سازمان ملل متحد برای صلح پایدار، خواسته مردم افغانستان برای صلح پایدار، تعهدهای دو طرف به روند صلح و بیانیه کابل و واشینگتن برای رسیدن به صلح به‌عنوان اساس مذاکرات مطرح شده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More