شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تیم مذاکره‌کننده افغانستان: طالبان میز گفت‌وگو را ترک کرده‌اند

در پی سفر هیاتی از گروه طالبان به ایران و روسیه، شماری از اعضای تیم مذاکره‌کننده دولت افغانستان در نشست خبری اعلام کردند که تیم مذاکره‌کننده طالبان میز گفت‌وگوهای صلح در قطر را ترک کرده‌اند و با سفر به کشورهای دیگر، بهانه‌های غیرموجه و غیرقابل قبول مطرح می‌کنند.

رسول طالب، عضو تیم مذاکره‌کننده دولت افغانستان، روز یکشنبه ۱۲ دلو/بهمن گفت تیم مذاکره‌کننده دولت با آغاز دور دوم مذاکرات صلح بین‌افغانی در قطر، آماده گفت‌وگو روی موضوع‌های مذاکرات صلح است اما تیم مذاکره‌کننده طالبان با مسافرت به کشورهای خارجی تلاش دارند با دریافت نظر سایر کشورها در مورد صلح، تصمیم بگیرند. رسول طالب سخنان عباس استانکزی، معاون تیم مذاکره‌کننده طالبان، را تکذیب کرد. عباس استانکزی در نشستی خبری در مسکو، گفته بود تیم مذاکره‌کننده دولت صلاحیت کافی ندارد و رییس‌جمهوری افغانستان مانع روند صلح است. طالب سخنان استانکزی را فرافکنی و گمراه‌کننده خواند.

رسول طالب تاکید کرد گفت‌وگوهای صلح به بن‌بست نرسیده اما به‌دلیل عدم تمایل طالبان به مذاکره، این روند دچار وقفه شده است. او در ادامه گفت طالبان و کشورهای دیگر تاکنون رسمی یا غیررسمی بحث حکومت موقت را مطرح نکرده‌اند. او افزود که تیم مذاکره‌کننده دولت مشارکت سیاسی و تیم طالبان بحث نظام اسلامی را مطرح کرده‌اند.

عباس استانکزی در مسکو گفته بود اعضای رهبری حکومت افغانستان در مسیر گفت‌وگوهای صلح مانع ایجاد می‌کنند، از جنگ سخن می‌گویند زیرا در نتیجه مذاکرات صلح، حکومت کنونی لغو می‌شود و با توافق همه طرف‌ها، حکومت جدیدی در افغانستان شکل می‌گیرد. 

طالب سخنان استانکزی در مورد لغو حکومت کنونی و ایجاد حکومت جدید را تبلیغات برای انحراف افکار عمومی دانست و گفت اگر طالبان در مورد هر موضوعی نظری دارند، باید سر میز مذاکره مطرح کنند تا در مورد آن گفت‌وگو شود. او ابراز امیدواری کرد که طالبان به میز گفت‌وگوهای صلح برگردند تا روی موضوع‌هایی که مطرح کرده‌اند بحث‌ شود.

شریفه زرمنی، دیگر عضو تیم مذاکره‌کننده دولت، در این نشست خبری، خواسته طالبان مبنی بر کناره‌گیری اشرف غنی از قدرت را غیر‌قابل‌قبول خواند و گفت طالبان از تریبون یک کشور دیگر خواستار استعفای رییس‌جمهوری افغانستان می‌شوند، هرگز برای ما قابل‌قبول نیست، رییس‌جمهوری افغانستان از طریق انتخابات به قدرت رسیده است و اگر طالبان این موضوع را سر میز گفت‌وگو‌ها مطرح کنند، هیات مذاکره‌کننده نمی‌تواند روی مسائل بزرگ ملی تصمیم بگیرد و در این زمینه، شورای مصالحه و دولت افغانستان تصمیم خواهند گرفت.

غلام فاروق مجروح، یکی دیگر از اعضای تیم مذاکره‌کننده دولت، در این نشست خبری گفت تیم مذاکره‌کننده دولت ۲۸ مورد و طالبان ۲۲ مورد را مطرح کرده‌اند. به گفته او، نظام اسلامی و مساله زعامت دو موضوع مهمی است که طالبان مطرح کرده‌اند و آتش‌بس و مشارکت سیاسی از مسائل اصلی پیشنهادی تیم مذاکره‌کننده دولت است. غلام فاروق مجروح در ادامه افزود طالبان تاکنون تعریفی در مورد نوع نظام مورد‌نظرشان ارائه نکرده‌اند. 

رسول طالب در پاسخ به این پرسش که گروه طالبان ممکن است مذاکرات صلح را تا روشن شدن سیاست دولت جدید آمریکا متوقف کرده باشند، گفت بازنگری دولت جدید آمریکا در توافق‌نامه دوحه در راستای منافع ملی افغانستان است و طالبان به تعهداتشان در زمینه قطع رابطه با القاعده، کاهش خشونت و گفت‌وگوهای صلح سازنده عمل نکرده‌اند. او همچنین گفت خروج نظامیان خارجی از افغانستان نباید به یک خلاء امنیتی دیگر منجر شود.

رسول طالب در واکنش به خواسته طالبان برای آزادی زندانیان باقی‌مانده این گروه، گفت طالبان آزادی زندانیان را مطرح نکرده‌اند و تیم مذاکره‌کننده دولت آماده است در مورد تمام مسائل گفت‌وگو کند.

سفرهای اخیر هیاتی از گروه طالبان به ایران و روسیه با واکنش‌ دولت افغانستان رو‌به‌رو شده است. دیروز حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان، گفت حکومت موقت فرصتی برای مداخله خارجی در این کشور است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More