شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

حکومت افغانستان خواستار بازنگری دولت جدید آمریکا در گفت‌وگوهای صلح افغانستان شد

 

به دنبال پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، سرور دانش، معاون دوم‌ رییس‌جمهوری افغانستان، از رهبری جدید حکومت آمریکا خواست روند گفت‌وگوهای جاری صلح افغانستان را ارزیابی مجدد کند.

سرور دانش روز دوشنبه ۱۹ عقرب/آبان در «کنفرانس ملی تقویت روند اطلاعات در سطح محلی»، ابراز امیدواری کرد بازنگری آمریکا در روند گفت‌وگوهای صلح افغانستان مشکلات موجود را رفع کند و همه طرف‌ها مسئولانه‌تر عمل کنند.

پس از اعلام غیررسمی پیروزی جو بایدن در رسانه‌ها، رییس‌جمهوری، معاونان ریاست‌جمهوری و شمار دیگر از سیاستمداران افغانستان پیروزی او را تبریک گفتند. اشرف غنی در پیام تبریک به جو بایدن گفت: «‏ایالات متحده‌ آمریکا شریک استراتژیک ما است. مشارکت استراتژیک ما با ایالات متحده‌ آمریکا در امر مبارزه با دهشت‌افکنی و برقراری صلح و ثبات در افغانستان تقویت و تداوم خواهد یافت.»

جو بایدن در جریان کارزار انتخاباتی، به‌طور کلی در قبال افغانستان و به‌طور خاص در مورد گفت‌وگوهای صلح موضع روشنی نگرفت اما مقام‌های حکومت افغانستان امیدوارند با ورود او به کاخ سفید، دست‌کم روند صلح به رهبری زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه وزارت خارجه آمریکا، تغییر کند.

گفت‌وگوهای صلح بین‌افغانی در دوحه به‌دلیل اختلاف‌نظر در مورد مبنای سیاسی و مذهبی مذاکرات به بن‌بست خورده است و معاون دوم رییس‌جمهوری افغانستان امروز بار دیگر اساس قرار دادن توافق‌نامه آمریکا‌ و طالبان برای مذاکرات صلح افغانستان را رد کرد و آن را برای دولت افغانستان پذیرفتنی ندانست و در ادامه افزود دولت افغانستان هیچ مسئولیتی در قبال توافق‌نامه دوحه ندارد و فقط به اعلامیه مشترک کابل، لویه جرگه مشورتی افغانستان و قطعنامه شورای امنیت ملل متحد متعهد است.

معاون رییس‌جمهوری افغانستان گروه طالبان را در به بن‌بست خوردن مذاکرات مقصر خواند و گفت: «اکنون مردم افغانستان به پروسه صلح بی‌باور شده‌اند و حق هم دارند که بی‌اعتماد و ناامید شوند.»

سرور دانش با اشاره به نارضایتی مردم از اقدام حکومت به آزادی زندانیان طالبان، گفت: «امروز مردم به‌خاطر امتیازدهی به طالبان در مورد رهاسازی زندانیان طالب، حکومت افغانستان را مسئول می‌دانند زیرا اکثریت رها‌شدگان بر‌خلاف تعهدشان، دوباره به میدان‌های جنگ رفته‌اند.»

بر اساس توافق‌نامه آمریکا و طالبان، به‌رغم مخالفت مقام‌های حکومت افغانستان، ۶۰۰۰ زندانی میان دولت افغانستان و گروه طالبان مبادله شدند و پس از آن، مذاکرات صلح بین‌افغانی زیر فشار فزاینده نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان، در دوحه قطر، پایتخت قطر، آغاز شد.

سرور دانش هرچند تاکید کرد حکومت افغانستان توافق‌نامه دوحه را به رسمیت نمی‌شناسد، افزایش خشونت‌ها در افغانستان را غیر‌قابل‌قبول خواند و آن را «نقض صریح توافق‌نامه بین طالبان و آمریکا» دانست. او در ادامه افزود: «طالبان به تعهد خود عمل نکرده‌اند و حتی ارتباط خود با گروه‌های تروریستی دیگر را هم قطع نکرده‌اند و این گروه هنوز هم بر موضع جنگ‌طلبانه خود اصرار می‌ورزد و به راه‌حل مسالمت‌آمیز باور ندارد.»

این در حالی است که نعیم وردک، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان، به رسانه‌ها گفته است گروه طالبان با دولت آمریکا توافق‌نامه امضا کرده نه با یک شخص و این گروه انتظار دارد حکومت جدید آمریکا به توافق‌نامه دوحه متعهد بماند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More