شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

خلیل‌زاد: افزایش خشونت در افغانستان تهدیدی برای توافق صلح است

 

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان، صحبت تلفنی دونالد ترامپ با ملا برادر را سازنده خواند و گفت: «همه ما توافق کردیم كه هدف از توافق آمریكا و طالبان هموار کردن مسیر رسیدن به صلح جامع در افغانستان است.»

زلمی خلیل‌زاد در رشته توییتی نوشت در دیدار شب گذشته با ملا برادر، علاوه بر بحث در مورد لزوم کاهش خشونت، در مورد تبادل زندانیان نیز صحبت کردیم. او در ادامه افزود که افزایش خشونت تهدیدی برای توافق صلح است و فوری باید کاهش یابد.

نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان در مورد تبادل زندانیان میان دولت افغانستان و طالبان گفت ایالات متحده آمریکا تسهیل‌کننده تبادل زندانیان است و از این اقدام پشتیبانی می‌کند.

زلمی خلیل‌زاد، که اکنون در کابل به سر می‌برد، مذاکرات بین‌الافغانی را فرصتی تاریخی برای این کشور خواند و از افغان‌ها خواست این فرصت را از دست ندهند.

سهیل شاهین، سخنگوی طالبان، در این زمینه گفت طالبان مطابق برنامه، «تمام بخش‌های توافقنامه را یکی پس از دیگر عملی می‌کند تا از تشدید جنگ جلوگیری شود».

سخنگوی طالبان در توییتی نوشت: «جهت مقابل نیز باید موانع در برابر عملی کردن تمام بخش‌های توافقنامه را برداشته تا زمینه برای صلح دایمی مساعد گردیده و افغان‌ها از حقوق اساسی خود برخوردار شوند.»

سهیل شاهین با اشاره به این‌که میان طالبان و آمریکا هیچ‌گونه اسناد مخفی وجود ندارد، گفت: «یکی توافقنامه است، که در مطبوعات آمده، و دیگری تشریح توافقنامه است که هر بند توافقنامه را تشریح می‌کند و مکانیزم تطبیق یا ضمایم خوانده می‌شود.»

نصرت رحیمی، سخنگوی وزارت داخله (وزارت کشور) افغانستان گفته است در دو روز گذشته، طالبان در ۱۶ ولایت، به غیرنظامیان و نیروهای امنیتی ۶۰ حمله نظامی انجام دادند که در نتیجه آن، ۱۰ غیرنظامی و ۱۱ نیروی امنیتی کشته شدند و حدود ۳۰ غیرنظامی مجروح شدند. بنابر اعلام وزارت کشور افغانستان، ۲۵ تن از افراد طالبان در درگیری با نیروهای امنیتی کشته و حدود ۲۶ نفر آن‌ها زخمی شدند.

با افزایش حملات طالبان، نیروهای آمریکایی در افغانستان اعلام کردند که روز گذشته، در ولسوالی نهر سراج ولایت هلمند، جنگجویان طالبان را هدف حملات هوایی قرار دادند.

سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا خواهان ادامه روند کاهش خشونت در افغانستان شده‌‌اند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More