شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

درخواست فعالان حقوق بشر برای تحقیق سازمان ملل درباره کشتار هدفمند و نقض حقوق زنان از سوی طالبان

گروه‌های مدافع حقوق بشر خواهان تحقیق سازمان ملل خواستند درباره کشتار هدفمند شهروندان و نقض حقوق زنان و آزادی بیان از سوی طالبان شدند و همزمان وزیر خارجه فرانسه در سخنرانی خود در مجمع عمومی این سازمان گفت: الزامات سیاسی و امنیتی مشخصی را در رابطه با رژیم کابل [طالبان] در پیش گیریم.

گروه‌های مدافع حقوق بشر و مقام‌های دولت برکنار شده افغانستان روز دوشنبه، پنجم مهر ماه، از شورای حقوق بشر سازمان ملل خواستند در خصوص اقدامات حکومت طالبان از جمله «کشتار هدفمند شهروندان» و «محدودیت‌های اعمال‌شده علیه زنان و آزادی بیان» تحقیق کند.

رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از این درخواست‌ها حمایت کرد و گفت که طالبان بسیاری از فعالیت‌های این کمیسیون را نیز در افغانستان به حالت تعلیق درآورده است.

شورای حقوق بشر سازمان ملل ماه گذشته پس از به قدرت رسیدن طالبان جلسه‌ای اضطراری تشکیل داد، اما فعالان اعلام کردند قطعنامه‌ای که با هدایت پاکستان به تصویب رسید بیش از حد ضعیف بوده است.

در قطعنامه پیشین شورای حقوق بشر از کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل خواسته شده بود درباره وضعیت افغانستان به این شورا گزارش دهد، اما هیچ منبع یا قدرت خاصی به او داده نشده است.

میشل باشله نیز روز ۱۳ سپتامبر به این شورا اعلام کرد طالبان با خانه‌نشین کردن زنان و جست‌وجوی خانه به خانه برای پیدا کردن مخالفان، قول‌های خود را زیر پا گذاشته است.

فعالان حقوق بشر می‌گویند انتصاب یک گزارشگر ویژه برای رسیدگی به وضعیت افغانستان کافی نیست، چرا که این گزارشگران معمولاً کارشناسان مستقلی هستند که شغل تمام‌وقت دیگری دارند.

پیشتر دادستان دیوان کیفری بین‌المللی اعلام کرده بود دفتر دادستانی درصدد اخذ مجوزی است تا تحقیق در مورد جنایت‌های جنگی در افغانستان را از سر گیرد. در بیانیه دادستانی آمده با توجه به تحولات اخیر و بازگشت طالبان به قدرت، درخواست به قضات دیوان ارائه شده است.

همزمان ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، روز دوشنبه در بخشی از سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل را به افغانستان اختصاص داد و با اشاره به برخی چالش‌ها در نقاط مهم جهان، بر لزوم ارائه کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان تاکید کرد.

وزیر خارجه فرانسه تاکید کرد که «منافع مشترک همه ما این است که الزامات سیاسی و امنیتی مشخصی را در رابطه با رژیم کابل [طالبان] در پیش گیریم از جمله اینکه همه روابط با سازمان‌های تروریستی باید قطع شود.»

این درحالی است که سخنرانی غلام‌محمد اسحاق‌زی، سفیر افغانستان در سازمان ملل روز دوشنبه لغو شد.سفیر افغانستان بنابر برنامه اعلام شده قرار بود روز دوشنبه پنجم مهرماه در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند.

سخنگوی رییس مجمع عمومی سازمان ملل در این باره گفت که افغانستان به‌عنوان عضو سازمان ملل درخواست برای سخنرانی نماینده خود را لغو کرده است و دفتر افغانستان در سازمان ملل دلیل لغو این سخنرانی را به مجمع عمومی اعلام نکرده است.

غلام‌محمد اسحاق‌زی، سفیر و نماینده دائم افغانستان در سازمان ملل که پیشتر از جامعه جهانی خواسته بود طالبان را به عنوان یک «گروه افراطی به رسمیت نشناسند»، توضیحی درباره لغو سخنرانی خود ارائه نکرد.

تازه چه خبر؟
منصور پوریان رییس شورای تامین دام کشور با اشاره به شرایط اقتصادی ایران و گرانی گوشت، اعلام کرد مردم «مصرف گوشت گوسفندی را تقریبا حذف کرده‌اند و حتی...More
هشت ماه پس از أغاز واکسیناسیون در ایران، وزارت بهداشت در دستورالعملی به مراکز واکسیناسیون، از مسئولان تزریق واکسن خواسته نسبت به صحت نوع واکسن تزریقی...More
محمد اسلامی، معاون ابراهیم رییسی و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت این کشور اصرار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نصب دوربین در مکان‌های صدمه‌دیده...More
مسعود شفیعی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران با هشدار نسبت به سرعت افزایش جمعیت در شهرهای حاشیه تهران اعلام کرد: «در برخی از شهرهای...More
بر اساس نتایج تازه‌ترین نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) ۱۴/۲ درصد از شهروندان ایرانی بالای ۱۸ سال «اصلا تمایلی به زدن واکسن کرونا...More